سامسونگ عادت دارد تا گوشی های پرچم دار خود را در دو نسخه برای عرضه در بازار کشورهای متفاوت تولید کند و در یک سری از تراشه های اسنپ دراگون و در سری دیگر از تراشه اگزینوس استفاده نماید. معمولاً پرچم دار مجهز به تراشه اسنپ دراگون در کشورهای آمریکا و چین و نسخه مجهز به تراشه اگزینوس در کشورهای اروپایی توزیع می شوند. با وجود اینکه هر ساله نام هر دو نسخه اسنپ دراگون و اگزینوس گوشی های پرچم دار سامسونگ در کنار هم قرار می گیرد، اما واضح است که تراشه اگزینوس نسبت به تراشه ساخت کوالکوم قدرت کمتری دارد! اکنون خبری از جانب یکی از شناخته شده ترین افشاگران دنیای تکنولوژی به نام Ming-Chi Kuo منتشر شده که در هیچ یک از مدل های سری گلکسی S23، شاهد استفاده از تراشه اگزینوس نخواهیم بود.

خبری از تراشه Exynos 2300 در گلکسی S23 نخواهد بود. این گوشی ها در تمام کشورها با تراشه SD 8 Gen 2 عرضه می شوند

مطابق با اظهارات آقای Kuo، سامسونگ فقط از چیپست های تولید شده توسط کوالکوم در گوشی های سری گلکسی S23 استفاده می کند. این تراشه به احتمال بسیار زیاد نسل جدید تراشه های پرچم دار Snapdragon 8 Gen 2 با ترکیب بندی متفاوت هسته ها و پارت نامبر SM8550 خواهد بود که با فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید می شود. این مشخصات در واقع مربوط به تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 است که کوالکوم به زودی عرضه نسخه نهایی آن را آغاز خواهد کرد.

این خبر در حالی منتشر شده که سامسونگ در حال کار کردن بر روی ساخت تراشه 4 نانومتری Exynos 2300 است. آقای Kuo اعلام کرده است که دلیل اینکه سامسونگ استفاده از این تراشه را در سری گلکسی S23 کنار گذاشته این است که Exynos 2300 در هیچ زمینه ای توانایی رقابت با Snapdragon 8 Gen 2 را ندارد! به این ترتیب تفاوت نسخه های اگزینوس و اسنپ دراگون گوشی های سری گلکسی S23، فوق العاده زیاد و فاحش خواهد بود و دیگر نمی توان نام آنها را در کنار هم قرار داد!

خبری از تراشه Exynos 2300 در گلکسی S23 نخواهد بود. این گوشی ها در تمام کشورها با تراشه SD 8 Gen 2 عرضه می شوند

شرکت آمریکایی کوالکوم در ساخت تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 از دستورالعمل های TSMC پیروی می کند. این شرکت اعلام کرده است که این تراشه جدید از لحاظ قدرت محاسباتی و مصرف انرژی ارتقا پیدا کرده است. در واقع Snapdragon 8 Gen 2 دارای مصرف انرژی 15 درصد بهینه تر نسبت به نسل فعلی یعنی تراشه های Snapdragon 8 Gen 1 و Snapdragon 8 Plus Gen 1 است.

کارشناسانی نظیر آقای Kuo معتقدند که کوالکوم با عرضه چیپست جدید خود سهم بیشتری از بازار تراشه های گران قیمتِ دنیا را در سال 2023 به تسخیر خود درخواهد آورد. با توجه به اینکه معمولاً رکود اقتصادی تأثیری بر روی بازار محصولات گران قیمت ندارد، می توان از همین حالا متصور بود که کوالکوم و TSMC در سال 2023 به سود قابل توجهی از این بازار دست پیدا خواهند کرد!

خبری از تراشه Exynos 2300 در گلکسی S23 نخواهد بود. این گوشی ها در تمام کشورها با تراشه SD 8 Gen 2 عرضه می شوند

در ماه آوریل بود که رئیس بخش موبایل سامسونگ، TM Roh، اعلام کرد که این شرکت در حال کار کردن بر روی ساخت یک پردازنده خاص برای گوشی های هوشمند گلکسی است. هنوز مشخص نیست که منظور سامسونگ همین تراشه اگزینوس بوده یا شاهد عرضه یک تراشه جدید از این شرکت کره ای خواهیم بود! به هر حال چیزی که مشخص است این است که گوشی های سری گلکسی S23 در تمام کشورها در یک نسخه عرضه خواهند شد: نسخه مجهز به تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2.

منبع: gizmochina