کار AMD با سوکت AM4 تمام نشده است! این شرکت این موضوع را رسماً تأیید کرده است و قصد دارد تا چند پردازنده رایزن جدید با قابلیت 3D V-Cache را برای این پلتفرم ارائه دهد. همچنین احتمالاً شاهد اضافه شدن چند پردازنده رده پایین جدید به این خانواده خواهیم بود.

AMD قصد دارد خانواده پردازنده های سازگار با پلتفرم AM4 را بزرگتر از قبل کند!

این اخبار در حالی منتشر شده است که AMD به تازگی پلتفرم AM5 خود را معرفی کرده است و باعث شگفتی فعالان در این حوزه شده است! پلتفرم AM5 در آینده ای نزدیک در دسترس قرار می گیرد و از پردازنده های سری Ryzen 7000 مبتنی بر معماری Zen 4، حافظه های رم DDR5 و استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی می کند. با این وجود AMD عقیده دارد که تعداد قابل توجهی از کاربران ممکن است به سادگی به این پلتفرم جدید شیفت نکنند و همچنان به استفاده از AM4 ادامه دهند. به این ترتیب AMD طی تیزری اعلام کرده است که قصد دارد پردازنده Ryzen 7 5800X3D و چند پردازنده معمولی از سری Ryzen 5000 را برای این پلتفرم ارائه دهد و خانواده پردازنده های سازگار با AM4 را گسترده تر از قبل کند.

AMD قصد دارد خانواده پردازنده های سازگار با پلتفرم AM4 را بزرگتر از قبل کند!

افشاگری به نام Greymon55 اعلام کرده است که شایعات مبنی بر آماده شدن AMD برای تولید محصولات Zen 3D تحت پلتفرم AM4 حقیقت دارد و این پردازنده ها ظرف چند ماه آینده به بازار عرضه می شود. توجه داشته باشید که فقط به معماری Zen 3D اشاره شده است؛ پس این پردازنده های جدید از خانواده Ryzen 5000 خواهند بود.

این احتمال وجود دارد که پردازنده های ارائه شده در این سری شامل Ryzen 5 5600X، Ryzen 9 5900X و Ryzen 9 5950X باشد. در حال حاضر به طور قطع نمی توان گفت که کدام یکی از این مدل ها به 3D V-Cache مجهز خواهند بود. در ادامه مشخصات این پردازنده ها را به طور مختصر معرفی می کنیم:

پردازنده 5600X3D به تک چیپ CCD V-Cache شامل 32 مگابایت حافظه L3 + 64 مگابایت حافظه LLC مجهز خواهد بود.

پردازنده های Ryzen 9 نیز دارای V-Cache CCD دوگانه هستند که از 64 مگابایت حافظه L3 + 128 مگابایت حافظه LLC یا 64 مگابایت حافظه در هر یک از سطوح مجهز خواهند بود.

AMD قصد دارد خانواده پردازنده های سازگار با پلتفرم AM4 را بزرگتر از قبل کند!

در رابطه با پردازنده های رده پایین اشاره شده در این خبر نیز می توان گفت که احتمالاً AMD برنامه دارد تا پردازنده های Ryzen 4000 Renoir-X را با چیپ های Cezanne-X خانواده رایزن 5000 جایگزین کند. چیپ Cezanne-X دارای هسته های مبتنی بر معماری Zen 3 است و عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده های سری 4000 از خود ارائه می دهد. به این ترتیب تیم قرمز همچنان توانایی رقابت با پردازنده های اقتصادی سری های Alder Lake و Raptor Lake را خواهد داشت. توجه AMD به بازار میان رده ها و پایین رده ها همچنان ستودنی است و این شرکت نمی خواهد تا سود خود در این بازار را به رقیب سنتی خود، اینتل، هدیه کند! از این جهت سرمایه گذاری بر روی پلتفرم AM4 غیر منطقی نیست!

منبع: wccftech