شرکت AMD به عنوان یکی از غول های دنیای قطعات کامپیوتری، چند سالی هست که اقدام به تولید پردازنده های رده بالای Ryzen Threadripper کرده است. این پردازنده های AMD هم از لحاظ قدرت عملکرد و هم از لحاظ قابلیت بسط پذیری جزء بهترین مدل های موجود در بازار به شمار می آیند و قیمت بالایی نیز دارند. به طوری که بعضاً برای راه اندازی یک کامپیوتر workstation که در آن از یک پردازنده Threadripper استفاده شده، نیاز به صرف هزینه 50000 دلار وجود دارد! بسیاری از شرکت ها برای صرف چنین هزینه ای مشکلی ندارند و کارایی سیستم برایشان اهمیت بیشتری دارد. با این وجود کمبود این پردازنده در بازار در ماه های اخیر مشکل ساز شده است. به طوری که بسیاری از شرکت های تولید کننده کامپیوتر رومیزی از وضع موجود اعلام نارضایتی کرده اند.

کمبود پردازنده های AMD Ryzen Threadripper در بازار برای شرکت های تولید کننده PC دردسرساز شده است

چندین کمپانی در ایالات متحده از پردازنده های Ryzen Threadripper و Threadripper Pro (که به 64 هسته مجهز است) برای راه اندازی سیستم های workstation استفاده می کنند. مطابق با گزارش هایی که اخیراً منتشر شده، شش کمپانی از این مجموعه از کمبود این پردازنده ها در بازار که از سه ماهه آخر سال پیش آغاز شده، ابراز نارضایتی کرده اند. نام Maingear، Puget Systems و Velocity Micro در میان این شرکت ها به چشم می خورد.

شرکت Velocity Micro اعلام کرده که با وجود اینکه چند پردازنده Ryzen Threadripper 3960X و 3970X به صورت استوک در بازار پیدا می شود، اما هیچ پردازنده 64 هسته ای Ryzen Threadripper 3990X برای خرید در دسترس نیست. این پردازنده محبوب ترین پردازنده برای راه اندازی کامپیوترهای workstation به شمار می آید. این شرکت هنوز هم قادر به ارائه کامپیوترهای قدرت گرفته از پردازنده های Ryzen Threadripper Pro هست، اما این دستگاه ها قیمت فوق العاده بالایی برای مشتریان خواهند داشت. AMD نسبت به کمبود این پردازنده در سه ماهه آخر سال 2021 هشدار داده بود و اخیراً نیز اعلام کرده که کمبود این پردازنده در بازار در ماه های ابتدایی سال 2022 شدیدتر هم خواهد شد!

کمبود پردازنده های AMD Ryzen Threadripper در بازار برای شرکت های تولید کننده PC دردسرساز شده است

شرکت Maingear نیز مشکل مشابهی با Velocity Micro دارد. اما شرکت Puget Systems اعلام کرده است که کمبود این پردازنده، رشد کسب و کار آنها در زمینه کامپیوترهای workstation را «کمی» آهسته تر از پیش کرده است؛ به طوری که این شرکت به مشتریان خود سیستم های مبتنی بر پردازنده های Xeon اینتل را پیشنهاد می دهد.

به طور کلی، AMD در ابتدا پردازنده های Ryzen Threadripper را با قابلیت آنلاک و اورکلاک برای هر دو دسته کاربران عادی و تولید کنندگان PC ارائه داده بود. اما در اواسط سال 2020 بود که این شرکت پردازنده های سری Ryzen Threadripper Pro 3000WX را با قابلیت پشتیبانی از حافظه های 2 ترابایتی و 128 لاین PCIe به بازار عرضه کرد؛ با این تفاوت که این پردازنده ها فقط برای شرکت های تولید کننده PC عرضه شده و قابلیت اورکلاک هم ندارند. در ماه مارچ سال 2022، این شرکت پردازنده های Ryzen Threadripper Pro 5000WX را نیز به بازار عرضه کرد؛ اما این پردازنده ها تا نیمه دوم سال فقط برای شرکت لنوو در دسترس خواهند بود.

کمبود پردازنده های AMD Ryzen Threadripper در بازار برای شرکت های تولید کننده PC دردسرساز شده است

شرکت های کوچکتر امکان دسترسی به پردازنده های رده بالای Ryzen Threadripper 3000/3000WX Pro یا 5000WX Pro را ندارند و این بدان معناست که این شرکت ها بازار را به لنوو واگذار خواهند کرد! از این جهت تقاضا برای عرضه این پردازنده ها ممکن است بیشتر از قبل نیز بشود و این یک معضل برای AMD خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید که AMD مشکل کمبود این پردازنده های گران قیمت را به چه صورتی حل خواهد کرد و آیا اصلاً برنامه ای برای این موضوع دارد یا نه.

منبع: tomshardware