مطابق با پیش بینی هایی که در رابطه با وضعیت بازار قطعات کامپیوتر در سه ماهه سوم سال 2022 انجام شده، احتمالاً قیمت ماژول های رم DDR3 و DDR4 کاهش زیادی خواهد داشت. این ماژول های رم که به طور گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند، احتمالاً کاهش قیمت 18 درصدی را تجربه خواهند کرد. با این وجود به احتمال بسیار زیاد قیمت ماژول های مدرن تر DDR5 ثابت خواهند ماند.

علیرغم رکود شدید، احتمالاً قیمت حافظه های رم در سه ماهه سوم 2022 کاهش بیشتری خواهد داشت

بیشتر علاقه مندان به کامپیوترهای شخصی حتماً از این موضوع اطلاع دارند که قیمت قطعات کامپیوتری در چند سال گذشته مدام افزایش یافته است. علاوه بر کارت گرافیک که به دلیل رواج تب استخراج رمزارز با افزایش قیمت نامعقولی مواجه شده بودند، قیمت برخی از پردازنده ها و ماژول های رم نیز به شکل غیر منطقی و حتی غیر منصفانه ای افزایش پیدا کرده بود. با این حال به نظر می رسد که بازار قطعات کامپیوتری به تدریج در حال بازگشت به گذشته است و در این میان احتمالاً بازار ماژول های رم روند کاهش قیمت سریع تری را در سال 2022 تجربه خواهد کرد.

یک مرکز تحقیقاتی معتبر در زمینه تحلیل بازار کامپیوتر به نام TrendForce در همین رابطه گزارشی را منتشر کرده است. مطابق با این گزارش، پیش بینی می شود که قیمت ماژول های رم برای مصرف کنندگان در سه ماهه سوم سال 2022 بین 13 تا 18 درصد کاهش پیدا کند. پیش از این پیش بینی های اولیه حاکی از این بودند که کاهش قیمت رم بین 8 تا 13 درصد خواهد بود. علاوه بر این TrendForce تخمین می زند که این کاهش قیمت رم در سه ماهه چهارم سال 2022 بیشتر هم خواهد شد و در آن بازه زمانی حدود 3 تا 8 درصد به میزان کاهش قیمت فعلی آن اضافه می شود.

علیرغم رکود شدید، احتمالاً قیمت حافظه های رم در سه ماهه سوم 2022 کاهش بیشتری خواهد داشت

خبر اصلاح قیمت ماژول های رم در ادامه سال 2022 می تواند برای گیمرهای صبوری که به دلیل مشکلات مالی توان ارتقای سیستم خرید حافظه های رم DDR3 و DDR4 خود را نداشتند، یک هدیه بزرگ باشد! به این ترتیب در آینده ای نه چندان دور، کاربران عادی می توانند به رم های بعضاً گران قیمت فعلی با قیمت مناسب تری دسترسی پیدا کنند. با این وجود در گزارش TrendForce به این نکته اشاره شده که این کاهش قیمت در درجه اول به ماژول های DDR3 و DDR4 مربوط می شود. چرا که رم های تولیدی DDR3 و DDR4 در دو سه سال اخیر افزایش قیمت غیر معقولی داشته اند و منطقی است که کاهش قیمت آنها نسبت به ماژول های جدیدتر DDR5 شیب تندتری داشته باشد. به عنوان مثال رم DDR3 تولید شده در سال 2021 با قیمت 60 درصد بیشتر از قیمت استاندارد خود فروخته می شده است، درحالیکه قیمت ماژول های رم DDR5 (که اخیراً تولید شده اند) به رقم واقعی خود نزدیک تر بوده است. پس ثبات تقریبی رم های DDR5 موجود در بازار در سه ماهه سوم سال 2022 منطقی به نظر می رسد.

علیرغم رکود شدید، احتمالاً قیمت حافظه های رم در سه ماهه سوم 2022 کاهش بیشتری خواهد داشت

باید ببینیم که اصلاح قیمت ماژول های رم چه تأثیری بر بازار کامپیوترهای شخصی خواهد گذاشت و باعث افزایش فروش این قطعات خواهد شد یا خیر.

منبع: notebookcheck.net