شرکت MSI را می توان یکی از پیشگامان تولید کننده انواع مختلف لوازم جانبی کامپیوتر محسوب کرد. این شرکت با تولید به روزترین و پیشرفته ترین محصولات توانسته به یکی از نام آشناترین برندهای دنیای دیجیتال تبدیل شود. کارت گرافیک از سری محصولات شرکت MSI بوده که به دلیل بهره مندی از ویژگی ها و امکانات فراوان تبدیل به یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت نیز شده است. در این مطلب قصد بررسی کامل و تخصصی یکی از کارت گرافیک های تولیدی این شرکت را داریم که با عنوان RTX 3090 SUPRIM X 24G عرضه شده است. این کارت گرافیک گیمینگ قدرتمند نیز همانند سایر محصولات تولیدی MSI از ویژگی ها، قابلیت ها و امکانات متنوع و متعددی بهره می برد. از نمونه ویژگی های این مدل کارت گرافیک می توان به Ray Tracing، هوش مصنوعی DLSS، خنک کننده های هوشمند، اورکلاک، 24 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X، قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور به صورت همزمان و ... اشاره کرد. ویژگی های یاد شده به کاربر این امکان را خواهد داد تا برای انجام بازی های به روز و سنگین با هیچ چالشی روبرو نشده و از بالاترین کیفیت نیز بهره مند شوند. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

MSI RTX 3090 SUPRIM X 24G مخصوص گیم!

معماری Ampere و فناوری DLSS

استفاده از معماری پردازنده نسل دوم RTX از ویژگی های مثبت کارت گرافیک RTX 3090 SUPRIM X 24G محسوب می شود. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی (Turnig) مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر، عملکرد دو برابری Ray Tracing و Rester  است. فناوری DLSS یکی دیگر از ویژگی های موجود در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. این فناوری با بهبود دادن تصاویر می تواند باعث افزایش چشم گیر فریم ریت آن ها شود. این کارت گرافیک با سیستم خنک کننده حرفه ای و فن های قدرتمند ارائه گردیده است. سیستم خنک کنندگی موجود در این کارت گرافیک که از ویژگی های مهم این کارت گرافیک محسوب میشود ظاهری جذاب به آن بخشیده تا بتواند هر کاربری را به سمت خود بکشاند. این سیستم با توجه به نوع طراحی که در اختیار دارد قادر است قطعات حرارتی مخفی شده در داخل دستگاه را به صورت کاملا ماهرانه خنک کرده تا هیچ آسیبی به آن ها وارد نشود.

فن های استفاده شده در این مدل کارت گرافیک نیز یکی از بهترین ها و قدرتمندترین ها بوده که با توجه به برخورداری از تیغه هایی که به صورت جفت جفت به هم متصل شده شده اند می توانند جریان هوای خنک را به داخل هیت سینک هدایت کنند. لازم به ذکر است که شرکت ام اس آی به منظور خنک سازی ماژول های حافظه، آن ها را به مکانیزم خنک کننده اختصاصی مجهز کرده است. به همین منظور تعدادی لوله حرارتی در فاصله نزدیک به هم طراحی شده اند تا وظیفه انتقال حرارت به داخل هیت سینک را بر عهده داشته باشد. فن های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک مجهز به سیستم هوشمند بوده تا قادر باشد هنگام پایین آمدن میزان دمای پردازنده آن ها را غیر فعال کند. این ویژگی علاوه بر کاهش مصرف انرژی موجب بی سر و صدا شدن سیستم شما خواهد شد.

معماری Ampere و فناوری DLSS

قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور!

شرکت ام اس آی در طراحی و ساخت کارت گرافیک RTX 3090 SUPRIM X 24G ام اس آی از پورت های متعددی استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل 1 عدد پورت HDMI 2.1 و 3 عدد پورت DisplayPort 1.4a می شود. کاربر با استفاده از پورت های تعبیه شده قادر خواهد بود از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! کارت گرافیک RTX 3090 SUPRIM X 24G با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. از دیگر ویژگی ها و قابلیت های مثبت این مدل کارت گرافیک نیز می توان به فرکانس بوست آن (1905 مگاهرتز) در حالت Gaming و حالت Silent اشاره کرد که با فعال کردن Extereme Performance در نرم افزار مخصوص کارت گرافیک می توانید فرکانس آن را به 1920 مگاهرتز برسانید.

قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور!

دارای قابلیت کنترل جریان هوا (سمفونی سکوت)!

از دیگر قابلیت های بی شمار کارت گرافیک RTX 3090 SUPRIM X 24G ام اس آی می توان به قابلیت کنترل جریان هوا اشاره کرد. این قابلیت موجب کاهش صدا و پویاتر شدن جریان هوای درون هیت سینک خواهد شد. منحرف کننده ها و طراحی موج دار لبه باله های هیت سینک نیز از دیگر ویژگی هایی است که در طراحی این مدل از کارت گرافیک استفاده شده است. این ویژگی از ایجاد اغتشاش ناخواسته جلوگیری کرده تا جریان هوای منتقل شده هیت سینک، بی صداترین حالت ممکن را داشته باشند. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که کارت گرافیک RTX 3090 SUPRIM X 24G از قابلیت ها و امکانات دیگری همچون پشتیبانی از هدست های VR، تکنولوژی های G-Sync و Adaptive V-Symc، NVLINK و مانیتور 4K@120Hz بهره می برد.

منبع: msi