شرکت متا که مالکیت فیسبوک، اینستاگرام، واتس اپ و بسیاری از سرویس های دیگر را در اختیار دارد و همواره در حال تولید محصولاتی مانند هدست های VR و عینک هوشمند با قابلیت تماس و ارسال پیام و... ، یک ابزار ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده که به نظر می رسد از توانایی های منحصر به فردی برخوردار است! مطابق با اعلام متا، این ابزار از بیش از 200 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند!

ابزار ترجمه هوش مصنوعی متا از 200 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند!

این ابزار بخشی از سیستم ترجمه متا است که این شرکت طی یک جلسه مطبوعاتی از آن با عنوان «هیچ زبانی نباید از قلم بیفتد (No Language Left Behind)» یاد کرده است. این ایده بر این پایه استوار است که ترجمه زبان ها باعث می شود تا مردم در سرتاسر جهان به یکدیگر نزدیک تر شوند و ارتباط قوی تری بین آنها شکل گیرد. متا در رابطه با این ابزار هوش مصنوعی توضیح داده است که: «این ابزار فقط محتوای وب را برای مردم با زبان های مختلف ترجمه نمی کند، بلکه امکان انتقال دانش و اطلاعات میان افراد را فراهم می آورد و به آنها فرصت مشارکت و تعامل آنلاین را می دهد».

متا در ویدئویی که برای معرفی این تکنولوژی جدید خود منتشر کرده، عنوان کرده است که بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا هستند که به اطلاعات آنلاین به زبان مادری خود دسترسی ندارند. مردم در همه جای دنیا دوست دارند تا از ابزارهای آموزشی، آشپزی، علمی و دیگر حوزه ها به آسان ترین شکل استفاده کرده و زندگی خود را بهبود بخشند. اما بسیاری از آنها نمی توانند این محتواها را به زبان مادری خود در فضای اینترنت پیدا کنند و این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم بسیاری از کشورها ایجاد کرده است.

ابزار ترجمه هوش مصنوعی متا از 200 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند!

یکی از مشکلاتی که متا در توسعه این تکنولوژی ترجمه جدید با آن روبرو شده است، خودِ زبان ها بوده است. تعداد زیادی زبان در دنیا وجود دارد که متا به آنها «دارای منابع کم» یا Low Resource می گوید. به عبارت دیگر، بسیاری از زبان ها هستند که به اندازه زبان انگلیسی غنی نیستند و معادل سازی جملات آنها با انگلیسی بسیار دشوار است. به همین دلیل متا از زبان های دیگر به عنوان زبان میانی برای ترجمه این جمله ها استفاده کرده تا هوش مصنوعی ترجمه دقیق تری از آنها را ارائه دهد. همچنین متا به صورت فیزیکی به جستجوی اشخاصی رفته است که به این زبان ها صحبت می کنند و از آنها برای بهبود این تکنولوژی کمک گرفته است.

فعالیت های متا در حوزه ترجمه زبان ها به همین مقدار محدود نمی شود. این شرکت قصد ارائه یک ابزار AR (واقعیت افزوده) را نیز دارد تا کسانی که از یکی از دستگاه های AR متا استفاده می کنند، بتوانند متن سخنانی را که اطرافیان آنها به زبان های دیگر می گویند، بر روی نمایشگر مقابل چشمان خود به زبان مادریشان مشاهده کنند! این شرکت اعلام کرده است که احتمالاً افراد در متاورس می توانند از این قابلیت بهره مند شوند. لازم به ذکر است که این شرکت در گذشته اعلام کرده بود که احتمال می دهد تعداد اعضای متاورس تا سال 2030 به یک میلیارد نفر خواهد رسید!

ابزار ترجمه هوش مصنوعی متا از 200 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند!

متا برنامه دارد تا با این ابزار ترجمه جدید، ابر کامپیوترهای هوش مصنوعی خود را وارد فاز جدیدی کند. این شرکت می گوید از آنجایی که مردم در قلب این پروژه هستند، می تواند با سیستم ترجمه No Language Left Behind دنیایی فراگیرتر و جامع تر را خلق کند!

منبع: androidcentral