اخیراً مشخصات فنی مربوط به مادربردهای Thin Mini-ITX که به سوکت LGA1700 مجهزند، منتشر شده است. در این اطلاعات یک مورد جالب در رابطه با پردازنده های نسل 13 اینتل Raptor Lake-S (RPL-S) مشاهده می شود!

در اطلاعاتی که بر روی وب سایت Mitac منتشر شده، چیپ های H610 یا Q670 که برای پردازنده های نسل 12 اینتل Alder Lake (ADL-S)، سری های Core i9، i7، i5 و i3 با توان حداکثر 65 وات طراحی شده اند، از حافظه های رم DDR5 پشتیبانی می کنند. Mitac بر روی این نکته تأیید کرده که اگر می خواهید سیستمی بر مبنای پردازنده های Alder Lake جمع آوری کنید، باید از حافظه رم DDR5-4800 استفاده کنید و برای این منظور به دو اسلات 262 پین SO-DIMM بر روی مادربرد نیاز خواهید داشت. اما نکته جالب در اطلاعاتی که Mitac ارائه داده این است که پردازنده های Raptor Lake به صورت پیش فرض از ماژول های حافظه DDR5-5200 پشتیبانی می کنند!

پردازنده های Raptor Lake اینتل احتمالاً از حافظه های رم DDR5-5200 بدون اورکلاک پشتیبانی خواهند کرد

پشتیبانی پردازنده های Core نسل 13 اینتل از حافظه های DDR5-5200 به صورت پیش فرض، می تواند یک ارتقای کوچک اما آغازگر تحولی در این زمینه باشد. به زبان ساده تر، شما می توانید یک پردازنده Raptor Lake را به سادگی به یک ماژول DDR5 متصل کنید و بدون نیاز به اورکلاک و انجام هیچ گونه کانفیگی به فرکانس حافظه 5200 مگاهرتز دست پیدا کنید! پس دیگر نیازی به خرید مادربرد سازگار با اورکلاکینگ نخواهید داشت.

به طور کلی در بررسی هایی که پیش از این بر روی پردازنده های Alder Lake اینتل انجام شده، عملکرد آنها در کنار حافظه های DDR4 با حافظه های DDR5 تفاوت چندانی نداشته و انتخاب حافظه DDR5 چندان مزیت خاصی برای آنها به شمار نمی آید. به این ترتیب پشتیبانی از حافظه DDR5-5200 به جای DDR5-4800 یک ارتقای جزئی در این زمینه به حساب می آید. به طور میانگین، عملکرد پردازنده های Alder Lake در کنار حافظه DDR5-5200 نسبت به حافظه DDR5-4800 تنها یک درصد بهبود پیدا کرده است. حال باید منتظر بمانیم و کارایی پردازنده های Raptor Lake اینتل را نیز در این شرایط مقایسه کنیم.

پردازنده های Raptor Lake اینتل احتمالاً از حافظه های رم DDR5-5200 بدون اورکلاک پشتیبانی خواهند کرد

علاوه بر پشتیبانی پیش فرض از حافظه های سریع تر، پردازنده های Raptor Lake بر روی چیپ های سری 700 اینتل می توانند تعداد لاین های PCIe Gen3 و Gen4 در دسترس را افزایش دهند و از تعداد بیشتری پشتیبانی کنند.

صحبت هایی در گوشه و کنار به گوش می رسد که مادربردهای مبتنی بر چیپست های سری 700 اینتل فقط از DDR5 پشتیبانی می کنند. در واقع این مسیر را AMD نیز در پیش گرفته و مادربردهای مجهز به سوکت AM5 که برای پردازنده های Ryzen 7000 ‘Raphael’ طراحی شده اند، احتمالاً فقط با حافظه های DDR5 سازگارند.

پردازنده های Raptor Lake اینتل احتمالاً از حافظه های رم DDR5-5200 بدون اورکلاک پشتیبانی خواهند کرد

انتظار می رود که با نزدیک شدن به زمان عرضه پردازنده های Raptor Lake (سه ماهه آخر سال 2022)، اطلاعات بیشتری از پردازنده های نسل بعدی اینتل در رابطه با کارایی و حافظه های سازگار با آنها و چیپست های جدید سری 700 (شامل B760، H770 و Z790 اینتل) منتشر شود.

حدود سال گذشته بود که اینتل اعلام کرد که چیپست های سری 600 از پردازنده های Raptor Lake پشتیبانی می کند. پس این احتمال وجود دارد که مادربردهای فعلی مجهز به چیپست های سری 600، برای پشتیبانی از پردازنده های نسل جدید اینتل به روز رسانی شوند.

منبع: tomshardware