به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور، اینترنت ماهواره ای به یک تکنولوژی فراگیر در دنیا تبدیل خواهد شد و با سهولت بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت. در این میان انتظارات زیادی از اندروید می رود! در حالیکه گوگل در حال ارائه اندورید 12.1 برای گوشی های تاشو و اندروید 13 برای گوشی های غیر از سری پیکسل است، برخی ویژگی های اندروید 14 نیز توسط این شرکت در حال آزمایش است. یکی از این ویژگی ها، پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای است.

اندروید 14 با همکاری تی موبایل و استار لینک از اینترنت ماهواره ای پشتیبانی خواهد کرد

هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد پلتفرم ها و اکوسیستم های گوگل در توئیتی که به تازگی منتشر کرده از برنامه های گوگل برای پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای ابراز هیجان کرده است! این شخص اعلام کرده است که این ویژگی در «نسخه بعدی اندروید» به این سیستم عامل اضافه خواهد شد:

«تصور اینکه کاربران گوشی های هوشمند در هر لحظه ای که اراده کنند می توانند به ماهواره های فضایی متصل شوند، کمی عجیب به نظر می رسد! سال 2008 زمانی که گوشی G1 با قابلیت پشتیبانی از شبکه 3G و وای فای عرضه شده بود، هیجان زیادی کاربران را فرا گرفته بود و همه از اتصال به «اینترنت» در خیابان و فضاهای باز صحبت می کردند! حالا در سال 2022 داریم در مورد اتصال به «ماهواره» بر روی گوشی صحبت می کنیم! ما و همکارانمان نیز از این بابت فوق العاده هیجان زده ایم و باید اعلام کنم که احتمالاً در نسخه آینده اندروید شاهد رونمایی از این قابلیت جدید خواهیم بود».

اندروید 14 با همکاری تی موبایل و استار لینک از اینترنت ماهواره ای پشتیبانی خواهد کرد

در توئیت بالا به طور دقیق مشخص نشده که منظور از «نسخه آینده اندروید» کدام ورژن است؟ اما مطابق با مطلبی که بر روی وب سایت 9to5Google منتشر شده، گوگل تأیید کرده که منظور از آن در حقیقت اندروید 14 بوده است. پس این شائبه که در اندروید 13 شاهد اینترنت ماهواره ای خواهیم بود صحت ندارد.

توئیت آقای لاکهایمر در راستای اعلام خبر همکاری گوگل با شرکت های تی موبایل و اسپیس ایکس منتشر شده است. به خصوص اینکه به تازگی اعلام شده است که ماهواره های جدید استار لینک به امکانات پایه ای برای اتصال به گوشی های هوشمند متصل شده اند. ایده این موضوع از آنجا شکل گرفته که مناطقی که به عنوان «مناطق مرده» شناخته می شوند، به تدریج از نقشه ارتباطی جهان حذف شوند. در این مناطق حتی بهترین شرکت های هواپیمایی و حمل و نقل آمریکا در ارائه خدمات اولیه با مشکل مواجه می شوند. به عنوان مثال در این مناطق امکان ارسال SMS و MMS وجود ندارد و برخی از اپلیکیشن های پیام رسان قابل استفاده نیستند.

اندروید 14 با همکاری تی موبایل و استار لینک از اینترنت ماهواره ای پشتیبانی خواهد کرد

انتظار نمی رود که نسخه بتای این قابلیت تا قبل از سال 2023 و رونمایی اسپیس ایکس از نسل جدید ماهواره ای خود در دسترس قرار گیرد. با این حال این شرکت ها قصد دارند تا این قابلیت را توسعه داده و آن را برای برقراری تماس و جابجایی دیتا نیز مورد استفاده قرار دهند. تی موبایل اعلام کرده است که در یکی از هیجان انگیزترین طرح های خود، قصد دارد تا این سرویس را به صورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار دهد!

علاوه بر گوگل و همکارانش، شایعه های زیادی در رابطه با برنامه های اپل برای پشتیبانی از اتصال به ماهواره در آیفون 14 و ساعت جدید اپل واچ سری 8 به گوش می رسد. با توجه به اینکه این دستگاه ها به زودی به بازار عرضه می شوند، شاید اپل خیلی زودتر از گوگل این رؤیا را برای افراد به واقعیت بدل کند!

منبع: androidcentral