شرکت AMD طی رویداد Computex 2022 جزئیات زیادی را در رابطه با پردازنده های دسکتاپ رایزن 7000، معماری Zen 4 و مادربردهای AM5 اعلام کرده است. تمام این تکنولوژی ها از لحاظ کیفیت و سرعت عملکرد نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کرده اند. پردازنده های جدید رایزن 7000 در پاییز 2022 به بازار عرضه می شوند و AMD اعلام کرده است که ظرف چند ماه آینده مشخصات آنها را به طور کامل اعلام خواهد کرد.

AMD جزئیات بیشتری در رابطه با پردازنده های رایزن 7000 و مادربردهای AM5 اعلام کرده است

از پردازنده های Ryzen 7000 شروع می کنیم! AMD تضمین کرده است که کلاک اسپید این پردازنده ها در حالت بوست، از 5 گیگاهرتز نیز فراتر می رود. با فرض اینکه این ادعای AMD صحیح باشد، پردازنده های رایزن 7000 می توانند به اولین پردازنده های دسکتاپ تبدیل شوند که این رکورد را خلق می کنند! البته بد نیست بدانید که پردازنده نسل دوازدهمی Core i9-12900KS اینتل پیش از این موفق به ثبت فرکانس بوست 5.5 گیگاهرتز شده بود و اکنون AMD قصد شکستن رکورد آن را دارد!

در جریان مراسم Computex، شرکت AMD یک پردازنده 16 هسته ای رایزن 7000 را در حالت گیمینگ مورد آزمایش قرار داده و نشان داده است که فرکانس بوست آن به 5.5 گیگاهرتز می رسد! همچنین این پردازنده AMD موفق شده است تا در زمینه رندر Blender، پردازنده Core i9-12900K اینتل را شکست دهد و عملکرد 31 درصد بهتر را نسبت به آن ثبت نماید. البته این آمار و ارقام تماماً توسط AMD ارائه شده اند و پردازنده های رایزن 7000 باید در دنیای واقعی و توسط کاربران دیگر نیز تست شود. اگر شرایط آزمایشگاهی AMD را بپذیریم، این پردازنده ها می توانند رکوردهای اینتل را جابجا کنند! اما بهتر است تا زمان عرضه رسمی آنها به بازار منتظر بمانیم!

موضوع مهم تر از سرعت کلاک این است که چیپ های جدید AMD بر مبنای معماری Zen 4 طراحی شده اند که باعث ارتقای سرعت عملکرد آنها به میزان 15 درصد نسبت به قبل (در حالت تک هسته ای) می شود. این مورد به خصوص در هنگام اجرای بازی های سنگین می تواند تأثیر خود را نشان دهد!

AMD جزئیات بیشتری در رابطه با پردازنده های رایزن 7000 و مادربردهای AM5 اعلام کرده است

چیپ های Ryzen 7000 جدید از دو ماژول پردازنده 5 نانومتری بر مبنای معماری Zen 4 تشکیل شده اند. همچنین این چیپ ها به پردازنده گرافیکی 6 نانومتری RDNA 2 و کنترلرهای DDR5 و PCIe 5.0 مجهز هستند. مطابق با اعلام یکی از مدیران رده بالای AMD، تمامی پردازنده های رایزن 7000 به پردازنده گرافیکی تجمیع شده مجهز خواهند بود. همچنین این پردازنده ها از حافظه های رم DDR5 پشتیبانی می کنند.

به مادربرد می رسیم! AMD در مراسم Computex مادربردهای AM5 سری 600 را با جزئیات بیشتر معرفی کرده است. تمامی مادربردهای AM5 حداقل به یک اسلات ذخیره سازی PCIe 5.0 NVMe مجهز هستند. همچنین این شرکت تضمین کرده است که سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات در این پلتفرم، 60 درصد سریع تر خواهد بود. برندهای MSI، ASRock، ایسوس، گیگابایت و بایوستار تأیید کرده اند که مادربردهای AM5 آنها در راه است.

AMD جزئیات بیشتری در رابطه با پردازنده های رایزن 7000 و مادربردهای AM5 اعلام کرده است

برخی از این مادربردهای جدید، مانند X670 Extreme، از کارت گرافیک های PCIe Gen 5 پشتیبانی می کنند. شرکت های تولید کننده مادربرد این انتخاب را دارند تا از استاندارد PCIe 5.0 برای اسلات کارت گرافیک در مدل های X670 (بدون Extreme) استفاده کنند. سایر مادربردها مانند B650، بر مبنای PCIe Gen 4 طراحی می شوند.

تمامی مادربردهای AM5 دارای 24 لاین PCIe 5.0 هستند و از 14 پورت USB 3.x پشتیبانی می کنند. در میان این پورت های USB فوق سریع (با سرعت انتقال دیتای 20 گیگابیت در ثانیه) و پورت های USB-C دیده می شود. این مادربردهای از وای فای 6E و بلوتوث 5.2 نیز پشتیبانی می کنند. ضمن اینکه اتصال این مادربردها به 4 مانیتور (از طریق پورت های HDMI 2.1 و DP 2.0) وجود دارد.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که عرضه مادربردهای AM5 به معنای توقف پشتیبانی AMD از AM4 نیست و توسعه این مادربردها همچنان ادامه خواهد شد.

منبع: windowscentral