حدود ماه گذشته بود که یوتیوبر و اورکلاکر حرفه ای به نام SkatterBencher ویدئویی را منتشر کرد که در آن شاهد دستیابی یک نمونه از پردازنده های 64 هسته ای Zen 3 به فرکانس اورکلاک حیرت انگیز 4.6 تا 4.8 گیگاهرتز بر روی تمام هسته ها بودیم! بله، عملکرد هم زمان 64 هسته با فرکانس نزدیک به 5.0 گیگاهرتز نه تنها حیرت انگیز، بلکه رؤیایی به نظر می رسد!

پردازنده 64 هسته ای Threadripper 5995WX به فرکانس اورکلاک 4.82 گیگاهرتز دست پیدا کرد

در ابتدا عنوان شده بود که AMD امکان اورکلاک کردن پردازنده Ryzen Threadripper 5000WX Pro با 35 درصد سرعت بیشتر نسبت به پردازنده های ZEN 2 را غیر فعال کرده است؛ اما اخیراً این شرکت اعلام کرده است که کاربران در صورت استفاده از مادربردهای WRX80 (که توسط شرکت های همکار با AMD تولید شده)، امکان اورکلاک کردن این پردازنده ها را دارند. ضمن اینکه در این حالت این پردازنده های ورکستیشن از حافظه های رم DDR5 پشتیبانی خواهد کرد.

ویدئوی منتشر شده توسط SkatterBench جزئیات کاملی در این زمینه را ارائه می دهد. این ویدئو حدود 1 ساعت است و در آن پنج روش مختلف برای اورکلاک هر 64 هسته پردازنده به کار گرفته شده است. این روش ها شامل ترکیب تنظیم سازی PBO، استفاده از فناوری Curve Optimizer اختصاصی AMD و اورکلاک دستی می شود. ذکر این نکته هم جالب است که خنک سازی در این روش ها از یک لوپ سفارشی تأمین شده و هیچ روش عجیب و غریبی مانند نیتروژن مایع در آن مورد استفاده قرار نگرفته است.

پردازنده 64 هسته ای Threadripper 5995WX به فرکانس اورکلاک 4.82 گیگاهرتز دست پیدا کرد

فرکانس حیرت انگیز 4.8 گیگاهرتز در زمان انجام اورکلاک به صورت کاملاً دستی با تنظیم فرکانس CCX به دست آمده است. شرایط این آزمایش برای بنچمارک های خاص تنظیم شده بود و هدف از آن، دستیابی به یک فرکانس اورکلاک ثابت نبوده است. این آزمایش اورکلاک در 3DMark انجام شده که با کیفیت ترین سیلیکون قابل استفاده در چیپ های رایج (CCD4)، در آن مورد استفاده قرار گرفته است. در این شرایط چهار هسته این پردازنده توانستند به فرکانس خارق العاده 4.825 گیگاهرتز دست پیدا کنند. سایر هسته ها به این فرکانس نرسیدند اما برخی از آنها بر روی فرکانس 4.6 و برخی دیگر بر روی 4.7 گیگاهرتز عمل کردند.

امتیازهای بنچمارک 3Dmark به خوبی قدرت سرعت کلاک بی نظیر پردازنده Threadripper 5995WX را نشان می دهد. به طور دقیق باید گفت که این پردازنده توانسته به امتیاز 32950 در بخش هسته ها دست پیدا کند و به رکورددار بنچمارک 3DMark تبدیل شود! پیش از این بیشترین امتیاز در این بخش برابر با 27202 بوده است که این پردازنده مخصوص سیستم های ورکستیشن AMD به سادگی آن را کنار زده است!

پردازنده 64 هسته ای Threadripper 5995WX به فرکانس اورکلاک 4.82 گیگاهرتز دست پیدا کرد

دستیابی به فرکانس بین 4.6 تا 4.8 گیگاهرتز بر روی تمام 64 هسته این پردازنده Zen 3 یک نقطه عطف در زمینه تولید پردازنده های مخصوص سیستم های ورکستیشن به حساب می آید. جالب اینجا است که برای اورکلاک کردن این پردازنده نیازی به نیتروژن مایع و روش های خنک سازی پیچیده نبوده است. به این ترتیب می توان فرکانس اورکلاک این پردازنده را به نسخه های واقعی و قابل استفاده مصرف کننده نزدیک دانست. همچنین لازم به ذکر است که پردازنده های Threadripper Pro 5000 تا پایان سال جاری تولید و روانه بازار می شوند و تولید کنندگان دستگاه های ورکستیشن قدرتمند دیگر خیلی منتظر نخواهند ماند.

منبع: tomshardware