این خبر رسمی است: آخرین آپدیت برای مرورگر کروم در سیستم عامل های ویندوز 7 و ویندوز 8.1 در هفته های ابتدایی سال 2023 ارائه خواهد شد. این جمله به معنای پایان پشتیبانی از کروم در سیستم عامل های ذکر شده است. به این ترتیب برای این مرورگر در این سیستم عامل ها دیگر به روز رسانی های امنیتی ارائه نخواهد شد. چیزی که جالب است این است که با اینکه این سیستم عامل ها واقعاً قدیمی شده اند، اما هنوز کاربران زیادی دارند و این خبر تعداد زیادی از افراد در دنیا را مشمول می شود!

گوگل در سال 2023 رسماً به پشتیبانی از مرورگر کروم در ویندوز 7 و 8.1 پایان می دهد

مطابق با اطلاعیه ای که گوگل بر روی وب سایت پشتیبانی خود منتشر کرده، تاریخ عرضه آخرین آپدیت مرورگر کروم برای سیستم عامل های ویندوز 7 و 8.1، روز 7 فوریه 2023 (معادل با 18 بهمن 1401) خواهد بود. بعد از این آپدیت، مرورگر کروم همچنان به عملکرد خود بر روی سیستم عامل های مذکور ادامه می دهد، اما دیگر آپدیت جدیدی دریافت نخواهد کرد. این موضوع جنبه منفی بالایی دارد و ریسک های امنیتی متعددی را در هنگام کار کردن با اینترنت با خود به همراه دارد. به خصوص در این روزها که جرایم آنلاین گسترش روز افزونی پیدا کرده، آپدیت نبودن مرورگر می تواند به بروز مشکلاتی جدی برای کاربران منجر شود.

گوگل در سال 2023 رسماً به پشتیبانی از مرورگر کروم در ویندوز 7 و 8.1 پایان می دهد

گوگل در اطلاعیه خود خاطر نشان کرده است: «شما باید مطمئن باشید که بر روی دستگاه شما ویندوز 10 یا یک نسخه جدیدتر نصب باشد تا بتوانید آپدیت های جدید کروم را دریافت کنید. این با پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 و ویندوز 8.1 در تاریخ 10 ژانویه 2023 (20 دی 1401) مطابقت دارد. اگر شما هنوز از این سیستم عامل های استفاده می کنید، به شما توصیه می کنیم تا پیش از منقضی شدن کروم بر روی آنها، نسبت به آپدیت سیستم عامل خود اقدام کنید. در غیر این صورت جدیدترین آپدیت های امنیتی و قابلیت های کروم را از دست خواهید داد».

گوگل در سال 2023 رسماً به پشتیبانی از مرورگر کروم در ویندوز 7 و 8.1 پایان می دهد

مایکروسافت اعلام کرده که در سال 2022 حدود 1.4 میلیارد دستگاه در ماه با سیستم عامل های ویندوز 10 و 11 کار کرده اند. با وجود اینکه این رقم فوق العاده زیاد به نظر می رسد، اما جالب است بدانید که هنوز افراد زیادی هستند که از نسخه های قدیمی تر ویندوز استفاده می کنند. به عنوان مثال اخیراً یکی از سرویس های آنالیز ترافیک وب به نام StatCounter گزارشی را منتشر کرده که بر مبنای آن 71.87 درصد از کاربران از ویندوز 10 و حدود 13.56 درصد از آنها از ویندوز 11 در هنگام جستجو در اینترنت استفاده کرده اند. در این گزارش به این نکته هم اشاره شده که سیستم عامل 10.68 درصد از کاربران ویندوز 7 بوده که فاصله زیادی با درصد کاربران ویندوز 11 ندارد! بر مبنای این اعداد و ارقام تخمین زده می شود که ویندوز 7 هنوز حدود 100 میلیون کاربر در سرتاسر دنیا داشته باشد! به هر حال، اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است زودتر سیستم عامل خود را به روز رسانی کنید تا در آینده با مشکلات امنیتی مرورگر کروم مواجه نشوید. شایان ذکر است که توقف پشتیبانی از درایورهای Game Ready در ویندوز 7 و 8 و 8.1 همانند مرورگر کروم انجام شده است و امکان دسترسی به آنها در این مرورگرها وجود ندارد.

منبع: mspoweruser