HDMI و DisplayPort دو مورد از محبوب‌ ترین کانکتورها هستند که برای اتصال نمایشگر به رایانه شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو فناوری، در طول سال ‌ها به پیشرفت و تکامل خود ادامه داده ‌اند و اکنون از پهنای باند بالایی در تأخیرهای زیر میلی ‌ثانیه برخوردار هستند.

نسخه های جدیدتر HDMI و DisplayPort آنقدر پیشرفته شده اند که اکثر مصرف کنندگان نمی توانند از حداکثر ظرفیت آنها استفاده کنند. با این حال، اگر گیمری هستید که هدف شما بهترین تجربه بازی ممکن است، انتخاب کانکتور مناسب کاملا ضروری است.

برای پاسخ به اینکه کدام کانکتور برای بازی مناسب تر است، ابتدا باید بفهمید که هر دو کانکتور چه چیزی برای ارائه دارند.

HDMI در برابر DisplayPort: کدام پورت برای گیم بهتر است؟

HDMI چیست؟

HDMI، یک رابط همه جانبه محبوب است که برای مصرف رسانه، بهره‌ وری و بازی استفاده می ‌شود. کانکتورهای HDMI از 19 پین تشکیل شده اند که قادر به انتقال ویدئو، صدا و داده های اترنت هستند.

پنج نوع کانکتور HDMI وجود دارد، اما از آنجایی که ما عمدتاً در مورد بازی صحبت می کنیم، روی HDMI استاندارد Type-A تمرکز خواهیم کرد.

از آنجایی که HDMI از سال 2003 وارد بازار شده است، بروزرسانی های زیادی را تجربه کرده و هر بار HDMI را سریعتر و بهتر کرده است. برای اینکه بدانید کدام نسخه از مجموعه HDMI نیازهای شما را برآورده می کند، می توانید جدول زیر را مشاهده کنید:

 

 

جدا از انواع و تنوع کانکتورها، HDMI دارای چهار کابل مختلف نیز می باشد که از نظر عملکرد و ویژگی ها تفاوت چشمگیری دارند. این کابل ها عبارتند از:

  • کابل HDMI استاندارد: ابتدایی ترین نوع کابل، مناسب برای بازی 1080i
  • کابل استاندارد HDMI با اترنت: کابل 1080i گیمینگ با پشتیبانی از اترنت.
  • کابل HDMI پر سرعت: علاوه بر 1080p از وضوح بالاتر پشتیبانی می کند.
  • کابل HDMI پر سرعت با اترنت: کابل بازی با وضوح بالا با پشتیبانی از اترنت.

کابل HDMI پرسرعت، کانکتورهای بازی هستند. آنها از فناوری AMD پشتیبانی می ‌کنند که می ‌تواند بازی ‌های 1080p تا 10K را (در صورت پشتیبانی) اجرا کند و یک اتصال اترنت با سرعت 100 مگابیت در ثانیه برای دانلود بازی ‌ها و مدیریت آسان کابل فراهم ‌کند.

برخی از بزرگترین معایب استفاده از HDMI برای بازی، عدم پشتیبانی آن از G-Sync، عملکرد پایین تر برای کابل های بیش از دو متر و عدم پشتیبانی از چند مانیتور است. توجه داشته باشید که کنسول های بازی مانند Xbox Series X و PlayStation 5 فقط از HDMI پشتیبانی می کنند و لازم به ذکر است که شما میتوانید برخی از کابل های HDMl سازگار با این کنسول های بازی را مانند بهترین کابل های HDMl 2.1 سازگار با PS5 را در بخش مقالات وب سایت ایده برتر مشاهده کنید.

HDMI در برابر DisplayPort: کدام پورت برای گیم بهتر است؟

DisplayPort چیست؟

DisplayPo یکی دیگر از کانکتورهای محبوب است که عمدتاً در رایانه های شخصی استفاده می شود. DisplayPort ظاهری شبیه به HDMI دارد، اما دارای مکانیسم های قفل و کانکتور 20 پین است که می تواند هم تصویر و هم صدا را منتقل کند.

دو نوع DisplayPort وجود دارد: DisplayPort استاندارد و Mini DisplayPort.

DisplayPort نیز بیش از یک دهه است که در بازار وجود دارد، به همین دلیل است که تنوع زیادی دارد. در جدول زیر جدیدترین نسخه های DisplayPort آمده است:

DisplayPort در حال حاضر محبوب ترین رابط بازی در بازار است. این پورت، پشتیبانی از G-Sync و FreeSync، پشتیبانی از بازی ‌های 240 هرتزی در رزولوشن ‌های پایین ‌تر، بازی‌ های 4K HDR با فرکانس 144 هرتز و پشتیبانی از تنظیمات چند مانیتور را ارائه می‌دهد.

HDMI در برابر DisplayPort: کدام پورت برای گیم بهتر است؟

کدام رابط اتصال برای بازی بهترین است؟

همانطور که دیدید، هر دو DisplayPort و HDMI کانکتورهای توانمندی هستند که برای بازی مناسب می باشند. اما اگر عناوین محبوب FPS را با وضوح بالاتر پخش می کنید، داشتن کانکتور مناسب شما را از هرگونه افت عملکرد نجات می دهد.

بنابراین، کدام کانکتور برای بازی مناسب تر است؟ بدون شک، این DisplayPort است!

DisplayPort به دلیل تطبیق پذیری بهینه برای گیمرها بهترین رابط بازی در بازار است. پشتیبانی این پورت از FreeSync و G-Sync، به طیف گسترده ای از گیمرها اجازه می دهد تا از فناوری همگام سازی تطبیقی لذت ببرند. اگر در تجهیزات گیمینگ خود از گرافیک NVIDIA استفاده می کنید، پس واقعاً گزینه ای ندارید: جز اینکه یا از DisplayPort استفاده کنید یا یک گلوگاه کابل داشته باشید.

HDMI در برابر DisplayPort: کدام پورت برای گیم بهتر است؟

پشتیبانی DisplayPort از مانیتورهای چند صفحه ‌ای نیز یک مزیت بزرگ برای بسیاری از دستگاه‌ های بازی است که به عنوان ایستگاه ‌های کاری شخصی عمل می ‌کنند. به ‌عنوان یک راه ‌اندازی چند مانیتور به بهره ‌وری و پخش جریانی کمک می ‌کند و می‌ تواند یک مانیتور جداگانه برای چت کردن با دوستان، پخش موسیقی، نگاه کردن به نمایه‌ های کاربر و جستجوی آنلاین راهنمای بازی باشد.

بهترین تجربه بازی را با DisplayPort دریافت کنید

اکنون که می دانید چرا DisplayPort بهترین رابط بازی است، به خاطر داشته باشید که تغییر کابل های خود از HDMI به DisplayPort لزوما به معنای عملکرد بهتر در بازی نیست. چرا که کابل ها و کانکتورها نمی توانند عملکردی را که رایانه فعلی شما از قبل ندارد، اضافه کنند. اما اگر یک دستگاه بازی توانمند دارید، حتما DisplayPort را انتخاب کنید تا از تمام عملکردی که تجهیزات بازی شما می تواند ارائه دهد لذت ببرید. همچنین لازم به ذکر است که شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با سایر پورت ها مقاله بررسی پورت های HDMI DVI ،VGA و Displayport را نیز مطالعه کنید.

منبع: makeuseof