هر سال لپ تاپ ها در حال پیشرفت هستند و ویژگی های جدیدی به آنها اضافه می شود. در این میان برخی تکنولوژی ها به تدریج در حال حذف شدن از لپ تاپ ها و جایگزین شدن با امکانات به روز تر هستند. در این مقاله به چند ویژگی قدیمی لپ تاپ ها اشاره می کنیم که امیدواریم دیگر شاهد آنها نباشیم! با ما همراه باشید.

این ویژگی های قدیمی ای کاش هیچ وقت به لپ تاپ ها بازنگردند!

پنل های RGBW/WRGB

در روزهای اولیه ظهور لپ تاپ های 4K در سال 2017، بر روی پنل های 4K و وضوح خیره کننده آنها تبلیغات زیادی انجام شد و به همین دلیل بسیاری از شرکت های تولید کننده لپ تاپ به سراغ خرید پنل های 4K رفتند. نکته اینجاست که بسیاری از این پنل ها علاوه بر محدوده رنگ RGB، به یک سری زیرپیکسل سفید رنگ مجهز بودند که باعث می شد که کیفیت نهایی تصویر 4K «واقعی» نباشد. این موضوع باعث می شد تا تعداد پیکسل ها در هر ردیف به جای مقدار استاندارد 3840 پیکسل، 2880 پیکسل باشد و کیفیت تصویر افت کند.

خوشبختانه این نوع پنل ها خیلی زود و از سال 2019 کنار گذاشته شدند. البته هنوز هم معدود مدل هایی با پنل RGBW ساخته می شوند که امیدواریم دیگر چنین اتفاقی نیفتد!

درایو نوری و هارددیسک

اگر به پرفروش ترین لپ تاپ های 10 سال پیش نگاهی بیندازیم، اکثر مدل های موجود در لیست به درایو DVD یا بلوری مجهز بودند و در آنها از هارددیسک استفاده می شد. با وجود اینکه درایو نوری و هارددیسک مصارف خاص خود را دارند، اما آنها فضای زیادی را اشغال می کنند و باعث سنگین تر شدن لپ تاپ می شوند. با حذف درایو نوری و جایگزین کردن هارددیسک با حافظه های M.2 SSD، تولید کنندگان لپ تاپ قادرند تا سایز محصول نهایی خود را کمتر کرده و از سیستم های خنک سازی پیشرفته تری بر روی آن استفاده کنند.

این ویژگی های قدیمی ای کاش هیچ وقت به لپ تاپ ها بازنگردند!

آداپتورهای AC اختصاصی هر لپ تاپ

با وجود اینکه هنوز هم تعداد زیادی از لپ تاپ های موجود در بازار با آداپتور AC شارژ می شوند، اما شرکت های تولید کننده لپ تاپ به تدریج در حال جایگزین کردن این آداپتورها با شارژرهای USB-C هستند. به این ترتیب مثلاً برای شارژ یک لپ تاپ لنوو حتماً نباید از شارژر اختصاصی آن استفاده کنید، شما می توانید از یک شارژر USB-C پرسرعت برای این منظور بهره ببرید. لازم به ذکر است که شما می توانید از این شارژر ها برای شاررژ گوشی ها هوشمند نیز استفاده کنید.

البته لپ تاپ های گیمینگ به دلیل محدودیت هایی که شارژرهای 100 واتی USB-C دارند، هنوز به آداپتورهای AC نیاز دارند. اما پیش بینی می شود که به زودی با عرضه آداپتورهای USB-C با توان 240 وات، این مشکل برطرف شود.

این ویژگی های قدیمی ای کاش هیچ وقت به لپ تاپ ها بازنگردند!

گرافیک دوگانه AMD و فناوری NVIDIA SLI

همیشه ویژگی هایی که باعث قوی تر شدن کامپیوترهای رومیزی PC می شود در لپ تاپ جواب نمی دهد! بر روی کاغذ، دو برابر کردن تعداد کارت گرافیک در لپ تاپ باید قدرت آن در اجرای بازی را بیشتر کند و رؤیای هر گیمری باشد! اما در واقعیت این کار باعث افزایش صدای فن، بالا رفتن دما، مصرف برق زیاد، سنگین شدن وزن و بسیاری مشکلات دیگر برای لپ تاپ می شود! همچنین لپ تاپ های SLI خیلی زود منسوخ شدند. چرا که شرکت های تولید کننده ترجیح می دهند تا از فناوری های پیشرفته تر برای ارتقای واحد پردازش گرافیکی دستگاه بهره ببرند تا اینکه آن را به دو کارت گرافیک مجهز کنند!

گرافیک دوگانه AMD و فناوری NVIDIA SLI

منبع: notebookcheck.net