اخیراً تصاویری از یک مادربرد عرضه نشده MSI در توئیتر منتشر شده است. این مادربرد که به احتمال زیاد MAG B660M Mortar Max WiFi DDR4 نام دارد، به یک تولید کننده کلاک خارجی مجهز است که قابلیت هر دو نوع اورکلاکینگ BCLK را بر روی پردازنده های خارج از سری K فراهم می آورد. همچنین این مادربرد از استاندارد پیشرفته PCIe 5.0 پشتیبانی می کند. این دو ویژگی بر روی مادربرد فعلی MAG B660M Mortar WiFi DDR4 وجود ندارند.

MSI ویژگی هایی مانند PCIe 5.0 و BCLK OC را به مادربرد اینتل B660 DDR4 می آورد

در اسم نسخه ارتقا یافته مادربرد Intel B660 برند MSI، کلمه Max اضافه شده تا باعث ایجاد تفاوت بین این نسخه و مدل استاندارد و فعلی موجود در بازار شود. علاوه بر این، مجهز شدن به تولید کننده کلاک خارجی Renesas RC26008 یک مزیت عالی برای مادربردهای اقتصادی و میان رده B660 به شمار می آید! این ژنراتور شرایط را برای اورکلاکینگ BCLK پردازنده های لاک شده نسل دوازده Alder Lake اینتل، شامل پردازنده Core i5-12400 فراهم می آورد. این پردازنده هشت هسته ای یکی از مدل های قدرتمند موجود در بازار است که مسلماً اورکلاک کردن آن می تواند باعث افزایش کارایی آن نسبت به گذشته شود.

تا به اینجا اورکلاکرها توانسته اند تا سرعت پردازنده Core i5-12400 را به فرکانس حداکثر 5.2 گیگاهرتز برسانند. تنها مادربردهای رده بالا مانند ASRock Z690 Aqua یا MSI MEG Z690I Unify از اورکلاک BCLK بر روی پردازنده های Alder Lake پشتیبانی می کنند. پس کاربران برای دستیابی به بالاترین فرکانس این پردازنده ها، باید هزینه های زیادی را برای خرید یک مادربرد رده بالا مانند Z690 یا حافظه های رم DDR5 متحمل می شدند. اما اکنون مادربرد جدید MSI MAG B660M Mortar Max WiFi DDR4 که قیمت بسیار پایین تری نسبت به نمونه های بالارده دارد، این امکان را فراهم آورده است.

MSI ویژگی هایی مانند PCIe 5.0 و BCLK OC را به مادربرد اینتل B660 DDR4 می آورد

مزیت دیگر کنترلر Renesas، اضافه کردن استاندارد PCIe 5.0 به مادربرد جدید MSI بوده است. ارزش این جمله زمانی مشخص می شود که بدانید چیپست B660 به صورت پیش فرض از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی نمی کند و امکانات آن به سرعت های کندتر PCIe 4.0 محدود می شود.

در عکس های منتشر شده از مادربرد MSI MAG B660M Mortar Max WiFi DDR4 مشاهده می شود که کنترلر Renesas در سمت راست اسلات اصلی M.2 بر روی مادربرد قرار گرفته است. پس می توان حدس زد که اسلات اصلی M.2 و اسلات اصلی PCIe x16 این مادربرد از استاندارد نسل 5 پشتیبانی می کنند. اگر این فرضیه صحیح باشد، این مادربرد نسبت به مادربردهای جدید AMD مبتنی بر چیپست B650 در رده بالاتری قرار می گیرد. چرا که این مادربردهای AMD از استاندارد PCIe 5.0 فقط بر روی اسلات اصلی M.2 پشتیبانی می کنند.

MSI ویژگی هایی مانند PCIe 5.0 و BCLK OC را به مادربرد اینتل B660 DDR4 می آورد

با اعمال این آپدیت های جدید، مادربرد MSI MAG B660M Mortar Max WiFi DDR4 می تواند به خوبی در بازار مادربردهای B660 به رقابت بپردازد. هنوز از قیمت این مادربرد اطلاعی در دسترس قرار نگرفته است؛ اما نسخه فعلی (بدون Max) این مادربرد 159.99 دلار قیمت دارد. اگر MSI بتواند قیمت نسخه جدید (با Max) را در همین حد نگه دارد، این مادربرد به یکی از بهترین انتخاب ها برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ اقتصادی تبدیل خواهد شد! همچنین اورکلاکرها و تمامی افرادی که به دنبال یک مادربرد ارزان قیمت با قابلیت پشتیبانی از PCIe 5.0 هستند، مسلماً به سراغ این مدل جدید MSI خواهند آمد!

منبع: tomshardware