از گذشته تاکنون نسخه های زیادی از ویندوز راه اندازی شد و در دسترس کاربران قرار گرفت که هر کدام خاطره و تجربه متفاوتی بر جای گذاشتند. از ویندوز 1.0 گرفته تا ویندوز 11 هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را ارائه دادند که در زمان خود می توانست نوآورانه باشد. اما با تمام این تفاسیر، نوآورانه ترین ویندوز کدام بود؟ به عنوان مثال، ویندوز 95 می توانست بهترین نسخه ویندوز تلقی شود، چرا که این سیستم عامل با فهرست بلند بالایی از ویژگی ‌ها معرفی شد که اکنون در بسیاری از رایانه ‌های شخصی و سیستم ‌عامل‌ ها به پایه اصلی تبدیل شده‌ اند.

از ویندوز 3.1 تا ویندوز 11: نوآورانه ترین نسخه ویندوز کدام بود؟

در واقع ویندوز 95 اولین نسخه از سیستم عامل بود که با برخورداری از  ویژگی هایی مانند منوی استارت، رابط کاربری ساده و سیستم عامل 32 بیتی، بیشتر انتظارات مردم از یک سیستم عامل را برآورده کرده بود. در ابتدا این ویندوز بدون مرورگر عرضه می شد، اما بعدها از اینترنت اکسپلورر پشتیبانی کرد و امکانات محاسباتی جدیدی را به وجود آورد.

میانبرهای Ctrl+C و Ctrl+V به منظور کپی و پیست کردن فایل ها، یکی از برجسته ترین امکاناتی بود که در ویندوز 3.1 معرفی شد و همچنان نیز کاربرد خود را در تمامی سیستم عامل ها حفظ کرده است. برخی استدلال می کنند که ویندوز 3 نوآورانه تر از ویندوز 3.1 بود، زیرا ویندوز 3 آیکون های قابل کلیک و پشتیبانی از CD-ROM ها را به میان آورد.

از ویندوز 3.1 تا ویندوز 11: نوآورانه ترین نسخه ویندوز کدام بود؟

ویندوز XP یکی دیگر از ویندوز های طراحی شده توسط مایکروسافت بود که پس زمینه طبیعت سبز آن، در میان کاربران معروفیت زیادی داشت. این ویندوز که در دو نسخه خانگی و پیشرفته عرضه شد، یکی از محبوب ترین نسخه های ویندوز بود که هنوز هم پس از گذشت چندین سال از عرضه آن، بر روی سیستم های قدیمی نصب می باشد.

از ویندوز 3.1 تا ویندوز 11: نوآورانه ترین نسخه ویندوز کدام بود؟

ویندوز 7 در زمینه ویژگی ‌های جدید نوآورانه نبود. اگرچه از بسیاری جهات، آن چیزی بود که مردم انتظار داشتند؛ اما هنگامی که آن را در مقابل برخی از نسخه ‌های ناموفق ویندوز که قبل از آن راه انداری شدند قرار دهیم، می ‌توان آن را نوآورانه در نظر گرفت که به صورت سفارشی ساخته شده است.

در ادامه باید بگوییم که اگرچه ویندوز 8 نسخه محبوب ویندوز نبود، اما مطمئناً تفاوت چشمگیری با سایر ویندوز ها داشت. با فاصله گرفتن از پنجره‌ های آبشاری که می ‌توانستید اندازه آن ها را تغییر دهید، ویندوز 8 از رابط کاربری برخوردار بود که امکان تمام صفحه کردن نرم افزارهای باز شده و تقسیم آن ها در صفحه نمایش را برای شما فراهم می کرد. نوار charm bar، حالت تبلت و Live Tiles از دیگر ویژگی های ویندوز 8 بودند.

ویندوز 10 نیز نسخه دیگری از ویندز بود که در سال 2015 راه اندای شد و بر خلاف ویندوز 8، منو استارت را در طراحی خود در بر داشت. این ویندوز که در پلتفرم های لمسی و غیر لمسی کاربرد دارد، اکنون در بسیاری از کامپیوتر ها نقش آفرینی می کند و قابلیت پشتیبانی از تمامی دستگاه های ویندوزی مانند کنسول های بازی، تلفن های هوشمند، تلویزیون و ... را دارد.

در پایان باید اشاره کنیم که ویندوز 11 جدید ترین نسخه از ویندوز است که به تازگی راه اندازی شده است و در کنار ویژگی ها و امکانات خوبی که دارد، قصد دارد مشکلات نسخه قبلی خود را برطرف کند و با قدرت بیشتری در میدان خود نمایی کند.

منبع: windowscentral