شرکت متا در زمینه تکنولوژی های مربوط به واقعیت مجازی مسیر جذابی را در پیش گرفته است! این شرکت در حال کار کردن بر روی هدست های سبک تر با فناوری های جدیدتر است و به تازگی چند نمونه اولیه از این هدست ها را معرفی کرده است. این هدست های جدید متا (با نام های مستعار Butterscotch، StarBurst، Holocake 2 و Mirror Lake) فعلاً برای کاربران آماده استفاده نیستند، اما طراحی آنها در عکس های منتشر شده توسط متا مشخص شده و توضیحاتی در رابطه با پیشرفت های صورت گرفته به خصوص در رابطه با صفحه نمایش آنها ارائه شده است. نکته جالب در این رابطه این است که مارک زاکربرگ به عنوان مالک و مدیر عامل متا، خود شخصاً برای معرفی الگوهای اولیه این هدست های VR جدید دست به کار شده است!

این هدست ها با همکاری شرکت Reality Labs و زیر نظر متا در حال توسعه اند. متا در معرفی طرح های مختلف این هدست ها بر روی قابلیتی تمرکز کرده که از آن با عنوان «ماشین زمان» یاد می کند: دستیابی به پس زمینه با بالاترین میزان روشنایی یا نمایش تصویر با بالاترین میزان رزولوشن. زاکربرگ در این رابطه به خبرنگاران گفته است: «من فکر می کنم که ما در حال حاضر در میانه راه برای برداشتن یک قرم بزرگ به سمت واقعیت گرایی هستیم. به نظر من تا رسیدن به مرحله ای که بتوانیم صحنه های مجازی اما کاملاً وفادار به واقعیت خلق کنیم، راه زیادی در پیش نداریم». البته برای دست یافتن به این هدف فقط نمایشگر دخیل نیست، اما در حال حاضر تحقیقات سخت افزاری فشرده متا در زمینه VR، به این حوزه مربوط می شود.

مارک زاکربرگ برای معرفی نمونه های اولیه هدست های VR متا شخصاً دست به کار شد!

زاکربرگ بار دیگر برنامه های خود برای تولید یک هدست رده بالا در سال 2022 را که قبلاً از آن با نام پروژه کمبریا (Project Cambria) یاد کرده بود، تکرار کرده است. کمبریا از VR و همچنین واقعیت ترکیبی به طور کامل پشتیبانی می کند و به دوربین هایی با قابلیت انتقال تصویر به نمایشگر داخلی با بالاترین رزولوشن مجهز است. همچنین این هدست از قابلیت ردیابی حرکت چشم برخوردار است که یک ویژگی کلیدی برای هدست های متا به حساب می آید. در ادامه زاکربرگ اعلام کرده است که متا برنامه دارد دو خط تولید برای هدست های VR راه اندازی کنید: یک خط تولید برای هدست های ارزان قیمت برای مصرف کننده معمولی (مانند هدست Quest 2 فعلی)، و یک خط تولید برای هدست های مجهز به آخرین تکنولوژی های متا برای کاربران حرفه ای.

مارک زاکربرگ برای معرفی نمونه های اولیه هدست های VR متا شخصاً دست به کار شد!

هدست های VR متا از عینک های هوشمند واقعیت افزوده این شرکت مجزا هستند. به این معنا که این هدست ها تصاویر را در جهان واقعی به نمایش می گذارند و آنها را توسط یک صفحه نمایش بلوکه نمی کنند! متا به تازگی تولید عینک های نسل اول AR خود را کمتر کرده و بیشتر بر روی نمایشگرهای VR متمرکز شده است. در نمونه های اولیه ارائه شده از هدست های VR جدید متا می توانیم جهت گیری آینده این شرکت در این صنعت را حدس بزنیم!

هدست Butterscotch (که عکس اولیه آن را در بالا مشاهده می کنید)، در واقع تلاشی است برای دستیابی به هدستی با نمایشگر نزدیک به کیفیت رتینا! این ویژگی در برخی هدست های رده بالای فعلی مانند محصولات Varjo دیده می شود، اما در هدست های فعلی متا وجود ندارد. این طرح «هیچ جا قابل حمل نیست» و نیازمند این است که زاویه دید 110 درجه هدست فعلی Meta Quest 2 نصف شود. اما باعث می شود تا رزولوشن فعلی Quest 2 به ازای هر چشم (که برابر با 1832x1920 پیکسل) است، تقریباً 2.5 برابر شود.

مارک زاکربرگ برای معرفی نمونه های اولیه هدست های VR متا شخصاً دست به کار شد!

هدست Starburst (عکس بالا) حتی از Butterscotch هم غیر قابل حمل تر است! این هدست بزرگ و سنگین به یک لامپ قدرتمند مجهز است (که البته باعث شده تا این هدست در هنگام استفاده به نگهدارنده نیاز داشته باشد) و از تکنولوژی HDR با میزان روشنایی حیرت انگیز 20000 nits برخوردار است. زاکربرگ گفته است: «عرضه این هدست برای استفاده عمومی عملاً غیر ممکن است، اما ما در حال استفاده از آن به عنوان بستری برای تحقیقات و آزمایش های خود هستیم. هدف تمام این کارها این است که ما بتوانیم تشخیص دهیم که کدام مسیر فنی ما را به رئالیسم بصری تأثیرگذارتری هدایت می کند».

هدست Holocake 2 مسیری کاملاً متفاوت را طی می کند! متا در این مسیر به دنبال یک وزن و ضخامت کمتر در تولید هدست های VR است. در واقع این هدست را می توان به عنوان جانشین فناوری اپتیک هولوگرافیک دانست که در سال 2020 معرفی شده بود. این تکنولوژی می تواند به تولید هدست هایی به ضخامت یک عینک منجر شود. اما متا بر روی این موضوع در حال کار است که منبع نور در خود هدست قرار داشته باشد و از منبع نور خارجی (مانند عینک) استفاده ای نشود. تمرکز متا در این زمینه بر روی استفاده از لیزر است و متا علاقه ای به فناوری OLED که در حال حاضر بسیار رایج است، علاقه ای ندارد. زاکربرگ در این رابطه می گوید: «ما برای دستیابی به منبع لیزری که برای مصرف کننده قابل استفاده باشد و با اهداف فنی ما مطابقت داشته باشد، نیاز به مهندسی چیزهای زیادی داریم: ایمن بودن، پایین نگه داشتن قیمت نهایی، کارایی ایده آل و صد البته جلوگیری از ضخیم شدن هدست. صادقانه بگویم فعلاً در ابتدای راه استفاده از منبع نور لیزری در پروژه خود هستیم». در زیر عکس هدست Holocake 2 را مشاهده می کنید:

مارک زاکربرگ برای معرفی نمونه های اولیه هدست های VR متا شخصاً دست به کار شد!

در هر صورت به نظر می رسد که متا برای هدست های VR خود برنامه های هیجان انگیزی در سر دارد؛ هر چند برای عرضه نسخه نهایی آنها راه درازی در پیش خواهد بود!

منبع: theverge