در همین اواخر بود که یوتیوب تبلیغات میان ویدئو را افزایش داد و پیش از شروع برخی از ویدئوها، تا 10 تبلیغ غیر قابل اسکیپ شدن را در معرض دید کاربران قرار داد! البته خوشبختانه گوگل شرکت سازنده این اپلیکیشن این اقدام را از مرحله آزمایشی فراتر نبرده (فعلاً!) و منتظر فیدبک کاربران است. اما اکنون به نظر می رسد که گوگل قصد دارد یک تغییر دیگر را در یوتیوب اعمال کند و به درآمد بیشتری از این سرویس اشتراک ویدئو دست پیدا کند. متأسفانه این طور که مشخص است، این تغییرات جدید دیگر آزمایشی نیستند و به صورت قطعی و رسمی بر روی یوتیوب اعمال خواهند شد. در صورت اعمال این تغییرات، کاربران معمولی و دارای اکانت رایگان یوتیوب دیگر قادر به مشاهده ویدئوهای 4K نخواهند بود و برای این منظور باید اشتراک سرویس یوتیوب پرمیوم را خریداری کنند!

این احتمال وجود دارد که یوتیوب نمایش ویدئوهای 4K را به سرویس پرمیوم محدود کند

با وجود اینکه گوگل در رابطه با این موضوع به طور کامل سکوت اختیار کرده، اما کاربران وب سایت معتبر ردیت (Reddit) اسکرین شات هایی را منتشر کرده اند که این خبر را تأیید می کند. در این اسکرین شات ها دیده می شود که یک ویدئو با کیفیت فول اچ دی در حال پخش است و امکان تغییر وضوح آن به حداکثر 2160p وجود دارد. برای رزولوشن های بالاتر، گزینه “Premium – Tap to upgrade” پیش روی کاربران قرار گرفته است!

این احتمال وجود دارد که یوتیوب نمایش ویدئوهای 4K را به سرویس پرمیوم محدود کند

البته این تغییرات هنوز در تمامی کشورها و برای تمامی کاربران اعمال نشده و به نظر می رسد که فعلاً در مرحله آزمایش و تجربه قرار دارد. اگر این تغییر به صورت رسمی اعمال شود، کاربران دارای اکانت رایگان یوتیوب می توانند ویدئوها را حداکثر با رزولوشن 1440p مشاهده کنند. البته رزولوشن یک ویدئو به فرمت آن بستگی دارد. امروزه اکثر ویدئوها با رزولوشن 1080p در یوتیوب آپلود می شوند و سپس امکان ارتقای وضوح آنها به صورت مستقیم به 4K انجام می شود. به عبارت دیگر یا باید ویدئو را 1080p دید یا 4K و دیگر انتخاب 1440p امکان پذیر نخواهد بود. پس می توان این طور نتیجه گیری کرد که پس از اعمال این تغییرات، کاربران دارای اکانت رایگان یوتیوب قادر به مشاهده ویدئو فقط با رزولوشن فول اچ دی (1080p) خواهند بود و برای رزولوشن های بالاتر باید پول بدهند!

این احتمال وجود دارد که یوتیوب نمایش ویدئوهای 4K را به سرویس پرمیوم محدود کند

جالب اینجاست که یوتیوب پرمیوم (YouTube Premium) از اکثر سرویس های استریم ویدئو گران تر است و برای خرید اشتراک آن باید 11.99 دلار در ماه پول بدهید! به هر حال اگر گوگل می خواهد تا با این ترفند کاربران را به سمت خرید اشتراک یوتیوب پرمیوم سوق دهد، قطعاً باید هزینه آن را نسبت به الان کاهش دهد! اما آیا گوگل حاضر است تا از سود بالای خود در این قضیه چشم پوشی کند؟! یا حتی حاضر است ویژگی های مفیدی و کاربردی زیاد دیگری همچون قابلیت مشاهده بهترین بخش ویدئو و.. را اضافه کند و اگر هزینه اشتراک یوتیوب پرمیوم کاهش پیدا کند، بازهم شاهد اضافه شدن تبلیغات بیشتر به ویدئوها خواهیم بود؟! مشکل دیگر اینجاست که این تبلیغات بیشتر برای کاربران رایگان یوتویوب نمایش داده می شوند و در سرویس پرمیوم کمتر هستند! پس باز هم دود جاه طلبی های گوگل برای کسب درآمد بیشتر به چشم کاربران رایگان خواهد رفت!

منبع: notebookcheck.net