اپل برای ایجاد تجربه ای لذت بخش رانندگی و مسافرت و.. اپلیکیشن هایی مانند Apple Maps و اپلیکیشن Apple CarPlay و.. را طراحی کرده است. اپلیکیشن Apple Maps که برای پیدا کردن مکان ها به کاربران کمک می کرد در روزهایی ابتدایی عرضه، به دلیل دقت پایینی که داشت با انتقادات فراوانی مواجه می شد. اما اپل به مرور تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرد و این اپلیکیشن را به سطح قابل قبولی از لحاظ دقت و اطمینان رساند. به طوری که امروزه Apple Maps به عنوان یکی از رقبای اصلی Google Maps شناخته می شود.

اکنون اپل قصد دارد تا به Apple Maps قابلیتی را اضافه کند که گوگل مپز به آن مجهز نیست! البته کاربران این سرویس نقشه اپل از این خبر خوشحال نیستند و ترجیح می دادند که اپل هیچ گاه اقدام به چنین کاری نمی کرد! اما به هر حال به نظر می رسد که چاره ای نیست و کاربران این اپلیکیشن باید از ابتدای سال آینده میلادی با نمایش تبلیغات در این سرویس کنار بیایند!

از سال 2023 نتایج جستجو در اپلیکیشن Apple Maps بر اساس تبلیغات نمایش داده می شود

بر اساس آخرین گزارش مارک گورمن در بلومبرگ، تیم مهندسی اپل مدتی است که کار کردن بر روی فراهم آوردن امکان نمایش تبلیغات در نرم افزارهای خود را آغاز کرده است. مطابق با این خبر، کاربران سرویس Apple Maps از آغاز سال آینده میلادی در این اپلیکیشن با تبلیغات مواجه خواهند شد.

پیش از این گزارشی منتشر شده بود که غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی یک نسخه داخلی از اپلیکیشن Maps را مورد آزمایش قرار داده و ویژگی «نمایش تبلیغات در نتایج جستجو» را در آن بررسی کرده است. و حالا به نظر می رسد که این شرکت قصد دارد تا نسخه نهایی این قابلیت را به سرویس نقشه خود اضافه کند. البته این اولین اپلیکیشن اپل نیست که در آن تبلیغات نمایش داده می شود و قبلاً این ویژگی به اپ استور هم اضافه شده است.

از سال 2023 نتایج جستجو در اپلیکیشن Apple Maps بر اساس تبلیغات نمایش داده می شود

اما تبلیغات در اپ استور به چه صورت است؟ توسعه دهندگان می توانند به اپل پول بدهند تا نرم افزار آنها را در نتایج جستجو در اپ استور با اولویت بالاتری نمایش دهد. به این ترتیب توسعه دهندگان می توانند مطمئن شوند که در هنگام جستجوی یک سری عبارات خاص در اپ استور، نرم افزار آنها در بالای صفحه ظاهر می شود و کاربران بیشتری را به خود جلب می کند!

ویژگی «نمایش تبلیغات در نتایج جستجو» در Apple Maps هم کارکرد مشابهی دارد و کسب و کارهای مختلف می توانند با پرداخت پول به اپل، مؤسسه خود را در فهرست نتایج جستجو در این سرویس در مکان های بالاتری نمایش دهند. به این ترتیب کاربران در هر مکان جغرافیایی با سرچ کردن عبارات خاص، مؤسساتی را که صاحبان آنها به اپل پول داده اند، به عنوان نتایج اول مشاهده می کنند! مسلماً این تغییرات برای کاربران خوشایند نیست و آنها را از نتایج مرتبط با عبارات مورد نظر آنها در سرویس Maps دور می کند! اما به هر حال اپل تصمیم گرفته تا پای تبلیغات را به این سرویس باز کرده و از این طریق هم درآمدزایی کند.

از سال 2023 نتایج جستجو در اپلیکیشن Apple Maps بر اساس تبلیغات نمایش داده می شود

در حال حاضر درآمد اپل از تبلیغات حدود 4 میلیارد دلار در سال است و پیش بینی می شود که با ایجاد تغییرات ذکر شده در سرویس های این شرکت، این میزان درآمد به 10 میلیارد دلار در سال هم برسد! اما با وجود این تغییرات باید ببینیم آیا این اپلیکیشن می تواند با اپلیکیشن Google Maps دارای امکانات جدید و متعدد برای سفر همچنان رقابت کند یا خیر؟

منبع: gizmochina