تا به حال با شرایطی مواجه شده اید که کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ شما در هنگام اجرای یک برنامه یا بازی هنگ کند و با کمبود RAM مواجه شود؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، می توانید به سراغ استفاده از حافظه های رم جدید سامسونگ بروید! سامسونگ به تازگی نسل جدیدی از حافظه های رم DDR5 خود را معرفی کرده که پیش بینی می شود عرضه آنها به بازار انقلابی را در این حوزه به پا کند!

سامسونگ حافظه رم DDR5-7200 را با ظرفیت 512 گیگابایت تنها در یک ماژول معرفی کرده است! پس منتظر انقلابی در این حوزه باشید!

سامسونگ در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ساخت حافظه های رم DDR4 شناخته می شود و به نظر می رسد که قصد دارد تا سیطره خود را تا بازار حافظه های رم DDR5 نیز گسترش دهد! اخیراً سامسونگ یک ویدئو بر روی کانال رسمی خود بر روی یوتیوب منتشر کرده و در آن ویژگی های کلیدی حافظه رم DDR5 جدید خود را معرفی کرده است. این حافظه رم از فرکانس 7200 مگاهرتز برخوردار است و می توان آن را یکی از سریع ترین حافظه های دنیا دانست! نکته قابل توجه دیگر در رابطه با حافظه رم جدید سامسونگ، میزان ظرفیت آن است. سامسونگ توانسته با بهره بردن از تکنولوژی های روز خود، 512 گیگابایت حافظه را تنها در یک ماژول جای دهد!

ماژول رم DDR5 512 گیگابایتی جدید سامسونگ، از حالت بهینه شده تکنولوژی لایه بندی حافظه و ایجاد استک بهره می برد که پیش از این در ماژول های DDR4 از جانب سامسونگ مورد استفاده قرار می گرفت. در تصویر زیر می توانید تفاوت بین چیپ های حافظه 4 لایه DDR4 سامسونگ را با چیپ های 8 لایه DDR5 آن مشاهده کنید. در هر دوی این ماژول های حافظه از تکنولوژی Through Silicon Via یا TSV استفاده شده که به تازگی توسط سامسونگ در قطعات الکترونیکی رده بالای آن مورد استفاده قرار می گیرد.

سامسونگ حافظه رم DDR5-7200 را با ظرفیت 512 گیگابایت تنها در یک ماژول معرفی کرده است! پس منتظر انقلابی در این حوزه باشید!

سامسونگ با بهره بردن از تکنولوژی TSV، توانسته تا ضخامت ماژول حافظه خود را تا 40 درصد کاهش دهد و فاصله بین لایه ها را تا حد امکان کم کند. به این ترتیب چیپ های تجمیع شده DDR5 در واقع متراکم تر و نازک ترند. این چیپ ها یک میلی متر ضخامت دارند، در حالی که چیپ های DDR4 دارای ضخامت 1.2 میلی متر هستند. پس باید این خبر را اعلام کنیم که اکنون سامسونگ قادر است تا یک ماژول رم 512 گیگابایتی با 8 پشته DRAM به هم چسبیده را تولید کند! این خبر می تواند هم در صنعت گیم و هم در صنعت تولید مادربرد و دیگر قطعات کامپیوترهای رومیزی تحول شگرفی ایجاد کند! چرا که می توان به حجم زیادی حافظه رم در یک ماژول کوچک و فشرده بر روی سیستم دسترسی داشت و این یعنی اجرای سریع تر بازی ها و برنامه های سنگین!

سامسونگ حافظه رم DDR5-7200 را با ظرفیت 512 گیگابایت تنها در یک ماژول معرفی کرده است! پس منتظر انقلابی در این حوزه باشید!

سامسونگ ادعا می کند که تکنولوژی ماژول DDR5 این شرکت نسبت به نسل قبلی آن تا دو برابر سریع تر عمل می کند و سرعتی بیش از 6400 مگابیت در ثانیه را به ارمغان می آورد. با این وجود، این ارتقای سرعت عملکرد بر روی میزان مصرف انرژی این ماژول حافظه تأثیری نداشته است. حتی می توان گفت که تکنولوژی DDR5 سامسونگ نسبت به نسل قبلی تا 30 درصد بهینه تر عمل می کند و به این ترتیب ماژول حافظه رم جدید این شرکت به ولتاژ پایین تری نیاز خواهد داشت. این ویژگی باعث می شود تا به پاور سیستم شما فشار کمتری وارد شود و بتوانید از ظرفیت های پاور خود برای تغذیه قطعات مهم تر و پر مصرف تری مانند پردازنده و کارت گرافیک بهره ببرید.

سامسونگ اعلام کرده است که حافظه های DDR5 جدید خود را برای استفادۀ دیتا سنترها، شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند و شرکت های تولید کننده لپ تاپ عرضه می کند. اینکه این حافظه ها به دست مصرف کنندگان شخصی و خرده فروشی ها می رسد یا خیر، سؤالی است که در ادامه سال 2022 باید به آن پاسخ داده شود!

منبع: gizmochina

پیشنهاد مطالعه : تخته هوشمند