اولین نسخه بتای عمومی سیستم عامل های iOS 16 و iPadOS 16 از جانب اپل منتشر شد. پس اگر نمی توانید تا زمان عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل ها صبر کنید و دوست دارید تا هر چه زودتر امکانات جدید آنها را بر روی آیفون و آیپد خود تست کنید، می توانید همین الان این نسخه بتا را دانلود کرده و آن را بر روی گوشی یا تبلت اپل خود نصب نمایید!
البته توجه داشته باشید که به طور کلی نسخه های بتا دارای باگ های زیادی هستند و به صورت آزمایشی منتشر می شوند. درست است که معمولاً نسخه های بتای اپل باگ های زیادی ندارند، اما به هر حال باید ریسک نصب آنها را بپذیرید و توصیه می کنیم که قبل از اقدام به انجام این کار، از اطلاعات آیفون یا آیپد خود بک آپ تهیه نمایید! همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تمام ویژگی های موجود در نسخه نهایی در نسخه بتای عمومی در دسترس قرار نمی گیرند.

نسخه بتای عمومی iOS 16 و iPadOS 16 در دسترس قرار گرفت

چه ویژگی های جدیدی به iOS 16 اضافه شده است؟

سیستم عامل iOS 16 به انبوهی از امکانات جدید مجهز شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به امکان شخصی سازی لاک اسکرین با فونت ها، رنگ ها و ویجت های جدید اشاره کرد. همچنین شما می توانید لاک اسکرین آیفون خود را به اپلیکیشن Focus لینک کنید. در iOS 16 پنل نوتیفیکیشن ها و اپلیکیشن Messages نیز ارتقا پیدا کرده و شما می توانید پس از ارسال پیام آن را ویرایش کنید. از دیگر قابلیت های سیستم عامل iOS 16 که بسیار کاربردی است می توان به ویژگی نمایش متن زنده (Live Text) بر روی ویدئوها اشاره کرد.

کدام دستگاه ها از iOS 16 پشتیبانی می کنند؟

نسخه بتای عمومی iOS 16 بر روی دستگاه های زیر قابل نصب هستند:

•    iPhone 13, iPhone 13 Mini, iPhone 13 Pro, iPhone 13 Pro Max
•    iPhone 12, iPhone 12 Mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max
•    iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max
•    iPhone XS, iPhone XS Max
•    iPhone X, iPhone XR
•    iPhone 8, iPhone 8 Plus
•    iPhone SE (second generation or later)

چه ویژگی های جدیدی به iOS 16 اضافه شده است؟

راهنمای نصب نسخه بتای عمومی iOS 16 بر روی آیفون

* با مرورگر سفاری آیفون خود به پورتال نرم افزاری بتای اپل مراجعه کرده و اطلاعات حساب کاربری خود را به همراه Apple ID وارد نمایید.
* دستگاه iOS خود را در این پورتال ثبت کنید. برای این کار باید با شرایط و ضوابط (Terms and Conditions) اپل موافقت کنید. چرا که مسئولیت نصب نسخه بتا تماماً بر عهده شما است!
* پس از آنکه دستگاه خود را ثبت کردید، به سمت پایین اسکرول کنید. اپل در این مرحله از شما می خواهد تا از اطلاعات گوشی خود بک آپ بگیرید تا اگر از نصب نسخه بتا پشیمان شدید، بتوانید گوشی خود را به سیستم عامل فعلی بازگردانید.
* به اسکرول کردن به سمت پایین ادامه دهید تا به دکمه Download Profile برسید. سپس بر روی آن ضربه بزنید. در این لحظه یک پیام هشدار مشاهده می کنید مبنی بر اینکه وب سایت قصد دانلود یک پروفایل پیکربندی شده را دارد. گزینه Allow را انتخاب کنید. یک پنجره پاپ آپ مشاهده می کنید که به شما اطلاع می دهد که می توانید از طریق اپلیکیشن Settings، یک پروفایل جدید انتخاب کنید.
* اپلیکیشن Settings را باز کنید. یک بخش جدید به نام Profile Downloaded به آن اضافه شده است. از طریق این بخش به نسخه بتای نرم افزار دسترسی خواهید داشت.
* بر روی Install که در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارد ضربه بزنید. پسورد خود را وارد کرده و با ضربه زدن مجدد بر روی Install، بار دیگر موافقت خود را قوانین اپل اعلام نمایید.
* ممکن است برای فعال شدن این پروفایل، به ری استارت کردن آیفون خود نیاز پیدا کنید.
* پس از آنکه این مراحل به پایان رسید، می توانید سیستم عامل خود را مثل کاری که همیشه انجام می دادید، آپدیت کنید. برای این منظور مسیر Settings -> General -> Software Update را طی کنید. در اینجا آپدیت iOS 16 را مشاهده می کنید. گزینه Download and Install را انتخاب کرده و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

چه ویژگی های جدیدی به iPadOS 16 اضافه شده است؟

در جدیدترین نسخه سیستم عامل iPadOS اپلیکیشن Home طراحی جدیدی دریافت کرده است و همچنین یک اپلیکیشن وایت برد جدید به این سیستم عامل اضافه شده است. مرورگر سفاری نیز در آن از Passkey پشتیبانی می کند. اگر از آیپدی استفاده می کنید که در آن چیپ M1 به کار رفته، iPadOS 16 یک ویژگی جذاب جدید را در اختیار شما قرار می دهد: Stage Manager. این ابزار اپلیکیشن ها را به صورت پنجره های همپوشانی شده نشان می دهد و شما می توانید پنجره ها را به صورت drag and drap جابجا کرده و آنها را به صفحه نمایش های دیگر انتقال دهید.

چه ویژگی های جدیدی به iOS 16 اضافه شده است؟

چه دستگاه هایی از iPadOS 16 پشتیبانی می کنند؟

در لیست زیر این دستگاه ها را مشاهده می کنید:

•    iPad Pro (all models)
•    iPad Air (3rd generation and later)
•    iPad (5th generation and later)
•    iPad mini (5th generation and later)

راهنمای نصب نسخه عمومی بتای iPadOS 16 بر روی آیپد

* با مرورگر سفاری آیفون خود به پورتال نرم افزاری بتای اپل مراجعه کرده و اطلاعات حساب کاربری خود را به همراه Apple ID وارد نمایید.
* بر روی کلمه iPadOS ضربه بزنید. در این مرحله یک پیام به منظور یادآوری به شما نمایش داده می شود تا از اطلاعات خود بک آپ بگیرید تا در صورت تمایل به بازگرداندن آیپد به سیستم عامل فعلی، به مشکل نخورید.
* به سمت پایین اسکرول کرده و بر روی دکمه Download Profile ضربه بزنید. در این لحظه یک پیام هشدار مشاهده می کنید مبنی بر اینکه وب سایت قصد دانلود یک پروفایل پیکربندی شده را دارد. گزینه Allow را انتخاب کنید. یک پنجره پاپ آپ مشاهده می کنید که به شما اطلاع می دهد که می توانید از طریق اپلیکیشن Settings، یک پروفایل جدید انتخاب کنید.
* اپلیکیشن Settings را باز کنید. یک بخش جدید به نام Profile Downloaded به آن اضافه شده است. از طریق این بخش به نسخه بتای نرم افزار دسترسی خواهید داشت. ممکن است به ری استارت کردن آیپد خود نیاز پیدا کنید.
* در نهایت اگر صفحه دانلودی برایتان باز نشد، به مسیر Settings -> General -> Software Update بروید و نسخه بتای iPadOS 16 را دانلود کنید.

نکته: نسخه های بتا به تدریج در حال انتشار هستند و ممکن است فوراً در دسترس همه کاربران قرار نگیرند.

منبع: theverge