مادربردهای سری PRIME ایسوس جزء پرطرفدارترین مدل های این برند معتبر هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم امکانات مناسبی برای راه اندازی یک کامپیوتر کاربردی را فراهم می آورند. مادربردهای Z390-P و H510M-C/PS دو مدل پرفروش سری PRIME ایسوس به شمار می آیند که در این مقاله نگاهی به مشخصات آنها در مقایسه با یکدیگر می اندازیم. با ما همراه باشید.

قصد استفاده از کدام نسل از پردازنده های اینتل را دارید؟

پیش از خرید مادربردهای با کیفیت، ابتدا باید نوع کاربری کامپیوتر خود را مورد نظر قرار دهید. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک کامپیوتر اداری دارید، نیازی به پرداخت هزینه های سنگین برای مادربردهای بالارده نخواهید داشت! مادربردهای H510M-C/PS و Z390-P جزء مدل های میان رده اما کاربردی موجود در بازار هستند که هر یک مزیت های خود را دارند! مادربرد H510M-C/PS از چیپست جدیدتر H510 و سوکت LGA1200 برخوردار است و از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل پشتیبانی می کند. اما مادربرد Z390-P دارای چیپست Z390 و سوکت LGA1151 است و می توان از پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل بر روی آن استفاده کرد. پس اگر به دنبال راه اندازی کامپیوتری هستید که قدرت پردازشی بالاتری داشته باشد و بتوان از پردازنده های رده بالاتری بر روی آن بهره برد، مادربرد H510M-C/PS گزینه مناسب تری خواهد بود. این موضوع با توجه به قیمت کمتری که این مادربرد نسبت به مدل Z390-P دارد، یک مزیت برای آن به شمار می آید.

قصد استفاده از کدام نسل از پردازنده های اینتل را دارید؟

آماده برای نصب ویندوز 11!

در ماه های اخیر مایکروسافت با عرضه ویندوز 11 با ویژگی جذاب پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی حسابی سروصدا به راه انداخته است! اما استفاده از ویندوز 11 نیازمند یک سری پیش نیازهای سخت افزاری است. به عبارت دیگر امکان نصب این سیستم عامل بر روی هر سیستمی با هر نوع مشخصات سخت افزاری امکان پذیر نیست. یکی از این پیش نیازها، مجهز بودن سیستم به ماژول TPM یا Trusted Platform Module است. مادربرد H510M-C/PS دارای یک هدر 14-1 پین برای نصب ماژول TPM است. پس شما با خرید این مادربرد می توانید از جدیدترین نسخه سیستم عامل ویندوز بر روی کامپیوتر خود بهره مند شوید! در مشخصات مادربرد ایسوس Z390-P به مجهز بودن به هدر یا ماژول TPM اشاره ای نشده است.

آماده برای نصب ویندوز 11!

آیا ظرفیت و سرعت حافظه های رم برایتان اهمیت دارد؟

هر دوی این مادربردها از حافظه های رم DDR4 پشتیبانی می کنند و امکان راه اندازی یک سیستم سریع و بدون هنگ کردن را به شما می دهند! اما اگر به دنبال ظرفیت و سرعت بالاتری هستید، مادربرد ایسوس Z390-P برای شما مناسب تر است. این مادربرد به چهار اسلات DIMM مجهز است و در مجموع از 128 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می کند. همچنین فرکانس حافظه های رم نصب شده بر روی این مادربرد در هنگام اورکلاک به 4266 مگاهرتز می رسد! این یعنی اجرای برنامه ها و بازی ها بدون کوچکترین تأخیر یا هنگ کردن سیستم! مادربرد H510M-C/PS دارای دو اسلات DIMM است و می توان از حافظه های رم با ظرفیت کلی 64 گیگابایت بر روی آن بهره برد. ضمن اینکه فرکانس حافظه های رم نصب شده بر روی مادربرد در حالت اورکلاک حداکثر 3200 مگاهرتز است. درست است که این مادربرد در این زمینه از قدرت مدل Z390-P برخوردار نیست، اما همچنان می توان از اجرا شدن سریع بازی ها و برنامه ها بر روی آن اطمینان داشت!

آیا ظرفیت و سرعت حافظه های رم برایتان اهمیت دارد؟

از کارت گرافیک های جدیدتر استفاده کنید!

این دو مادربرد از پردازنده های گرافیکی مجتمع با CPU پشتیبانی می کنند و همان طور که می دانید، این موضوع به طور مستقیم به نسل و مدل پردازنده بستگی دارد. از آنجا که مادربرد H510M-C/PS از پردازنده های نسل جدیدتری نسبت به مادربرد Z390-P پشتیبانی می کند، از امکانات بهتری در این زمینه برخوردار است. به عنوان مثال شما می توانید در صورت نصب پردازنده های نسل 11 اینتل بر روی این مادربرد، از خروجی تصویر با استاندارد HDMI 2.0 بهره مند شده و به بالاترین کیفیت تصویر با وضوح 4K/60Hz دست پیدا نمایید. همچنین مادربرد H510M-C/PS دارای یک اسلات PCIe x16 است که در صورت استفاده از پردازنده های نسل 11، از استاندارد PCIe 4.0 پشتیبانی می کند. این در حالی است که مادربرد Z390-P به اسلات های PCIe 3.0 x16 مجهز است. بنابراین شما می توانید از کارت گرافیک های رده بالاتری بر روی مادربرد H510M-C/PS استفاده نمایید.

جمع بندی

هر دو مادربرد H510M-C/PS و Z390-P جزء مادبردهای پرطرفدار سری PRIME ایسوس هستند و می توان بر روی آنها برای راه اندازی کامپیوترهای کارآمد خانگی و اداری حساب باز کرد. در مجموع می توان گفت که اگر قدرت پردازشی سیستم برایتان اهمیت دارد و می خواهید تا از پردازنده های نسل جدیدتری بهره مند شوید، مادربرد H510M-C/PS انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. این مادربرد به سوکت LGA1200 مجهز است و از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل پشتیبانی می کند. همچنین این مادربرد دارای یک هدر 14-1 پین است که امکان نصب ماژول TPM را به شما می دهد. در این حالت می توانید از سیستم عامل ویندوز 11 بر روی کامپیوتر خود لذت ببرید! این در حالی است که مادربرد Z390-P از پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل پشتیبانی می کند و به هدر TPM مجهز نیست.

در طرف مقابل، مادربرد Z390-P در زمینه پشتیبانی از حافظه های رم سریع تر عملکرد بهتری دارد. بر روی این مادربرد چهار اسلات DIMM دیده می شود که  می توان حافظه های رم DDR4 با ظرفیت کلی 128 گیگابایت را بر روی آنها نصب کرد. این مادربرد از اورکلاکینگ هم پشتیبانی می کند و فرکانس حافظه های رم آن به 4266 مگاهرتز هم می رسد. این در حالی است که مادربرد H510M-C/PS دارای دو اسلات رم است و از حافظه های رم DDR4 با ظرفیت 64 گیگابایت و فرکانس 3200 مگاهرتز در حالت اورکلاک پشتیبانی می کند. پس با در نظر گرفتن نوع کاربری کامپیوتر مورد نظرتان و انتظاراتی که از آن برای اجرای برنامه ها و بازی ها دارید، می توانید یکی از این مادربردها را انتخاب نمایید.

شما می توانید هر دو مادربرد PRIME H510M-C/PS و PRIME Z390-P را با بهترین قیمت از شرکت ایده برتر پارسیان تهیه کنید. برای این منظور با شماره 73027-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را در رابطه با قیمت و نحوه خرید آنها به شما ارائه دهند. همچنین امکان خرید اینترنتی این مادربردها از سایت ما برای شما فراهم است.