سامسونگ گلکسی A53 و گلکسی A52، دو تا از بهترین و کاربردی ترین گوشی‌ میان‌ رده سامسونگ‌ هستند که امروزه می‌ توانید بخرید. اما کدام یک از آنها برتر است؟

سامسونگ گلکسی A53 در مقابل گلکسی A52: کدام را باید بخریم؟

همانطور که می دانید، گوشی های سری گلکسی A سامسونگ، بیشتر از گوشی های گلکسی اس و فولد این شرکت فروخته می شود و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. چرا که قیمت گوشی های سری گلکسی A از 150 دلار تا 600 دلار است و سامسونگ می ‌تواند با مجموعه متنوعی از این گوشی ها که طراحی زیبا و مشابهی دارند، محبوبیت بالایی در میان خریداران مقتصد و میان ‌رده داشته باشد.

در میان این سری از گوشی ها، گلکسی A52 به دلیل ترکیبی از سخت افزار، قیمت و باتری، پرفروش ترین گوشی سال گذشته بود. سامسونگ سال به سال تغییر چندانی در گوشی ‌های گلکسی A ایجاد نمی‌ کند و به همین دلیل گلکسی A53 تقریباً مشابه مدل قبلی خود است. با این اوصاف، چند ویژگی قابل توجه به مشخصات گوشی موبایل گلکسی A53 اضافه شده است که مبحث مقایسه و تفاوت را باز می کند. پس بیایید نگاهی به این دو گوشی بیندازیم.

طراحی و صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی A53 در مقابل گلکسی A52: کدام را باید بخریم؟

سامسونگ پس از آزمایش متریال ‌های مختلف برای سری گلکسی A در سه سال گذشته، به طراحی مینیمالیستی و ظریف گلکسی A52 روی آورد. این گوشی دارای پشتی پلی کربنات با بافت مات است و با رنگ های پاستلی که دارد، بسیار جذاب جلوه می دهد.

گلکسی A53 نیز همین مسیر را ادامه می‌ دهد و با همان رنگ ‌های پاستلی متنوع و پشتی پلی کربنات با پوشش مات عرضه می شود. محفظه دوربین در این نسل کمی دستکاری شده و به طور یکپارچه با قاب پشتی ترکیب می شود. همچنین A53 دارای اضلاع صاف تر با بافت براق است و عدم وجود انحناها باعث می شود در دست گرفتن و استفاده از آن سخت تر شود، درحالیکه A52 این مشکلات را ندارد.

بزرگترین تغییر گوشی A53 حذف شدن جک 3.5 میلی متری صدا است.

سامسونگ گلکسی A53 در مقابل گلکسی A52: کدام را باید بخریم؟

از نظر صفحه نمایش، هر دو دستگاه دارای یک پنل 6.5 اینچی FHD+ AMOLED هستند که تا 120 هرتز پاسخگو است. در واقع تغییری در صفحه ‌نمایش ایجاد نشده است، و در هر دو رنگ ‌های مشابه و حداکثر میزان روشنایی را دریافت می ‌کنیم.

ضمن اینکه هر دو گوشی موبایل سامسونگ از پیکربندی صدای استریو یکسانی برخوردارند و صدای آنبورد آنها برای اجرای بازی ‌های معمولی و پخش ویدیوها بیش از اندازه کافی است.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی A53 در مقابل گلکسی A52: کدام را باید بخریم؟

سامسونگ در بخش سخت افزاری این گوشی ها نیز تغییر محسوسی ایجاد نکرده است. یکی از تفاوت های اصلی این است که A53 در یک نسخه 5G عرضه می شود و برخلاف A52 نسخه 4G ندارد.

گلکسی A53 دارای پردازنده Exynos 1280 سامسونگ است، طراحی 5 نانومتری که دارای هسته های Cortex A78 و Cortex A55 است. قدرتمندتر از گلکسی A52 است و هسته ‌های آن امتیاز 20 درصد یا بالاتر را در Geekbench دارند. جایی که A53 برتری بیشتری دارد، در زمینه بازی است که در عناوین سخت عملکرد دو برابری را ارائه می دهد.

در هر دو گوشی، 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی در نظر گرفته شده و دارای اسلات microSD هستند. استاندارد IP67 (مقاومت در برابر گرد و غبار و آب) در هر دو دستگاه لحاظ شده است و سامسونگ یکی از معدود تولیدکنندگانی است که این ویژگی را در تلفن های زیر 500 دلار ارائه می دهد.

در ادامه باید بگوییم که هر دو دستگاه به شارژ سیمی 25 واتی محدود شده اند. باتری هر دو گوشی عمر باتری خوبی ارائه می دهند، اما A53 به لطف باتری بزرگتر 5000 میلی آمپر ساعتی خود به راحتی در این زمینه پیشتاز است.

از لحاظ دوربین نیز باید بگوییم که هر دو گوشی از پیکربندی دوربین چهارگانه یکسانی بهره می ‌برند که شامل یک لنز 64 مگاپیکسلی با OIS، دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض و لنزهای دوگانه ماکرو و پرتره 5 مگاپیکسلی است. اما به لطف الگوریتم های مختلف تنظیم دوربین، A53 عکس های بهتری می گیرد.

نرم افزار

سامسونگ گلکسی A53 در مقابل گلکسی A52: کدام را باید بخریم؟

در مورد بروزرسانی‌ های نرم‌ افزاری طولانی ‌مدت اندروید، سامسونگ بهترین برند است. این شرکت برای A52 سه بروزرسانی ارائه کرد و امسال قول چهار بروزرسانی سیستم ‌عامل برای گلکسی A53 را داد. این بیشتر از چیزی است که حتی گوگل در گوشی های پیکسل رده بالای خود ارائه می ‌کند، و از آنجایی که A53 از اندروید 12 استفاده می ‌کند، به اندروید 16 نیز تغییر خواهد کرد.

با توجه به این واقعیت که A52 با اندروید 11 راه اندازی شد و یک بروزرسانی پلتفرم کمتر دریافت خواهد کرد، بنابراین به اندروید 14 تغییر خواهد کرد. سامسونگ در دو سال گذشته واقعاً تلاش های خود را دوچندان کرده است، و این تنها زمینه ای نیست که روی آن تمرکز کرده است. خود رابط کاربری به سمت بهتر شدن تغییر کرده است، و با راه اندازی One UI 4.1 که مجموعه ای قوی از ویژگی ها است، یک رابط کاربری تمیز و مدرن ارائه می دهد.

منبع: androidcentral