در بخش اول مقاله برترین دستیارهای دیجیتال به بررسی و مقایسه چهار دستیار صوتی گوگل، الکسا، سیری و بیکسبی در کنترل خانه هوشمند و وسایل پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این چهار دستیار را در پخش رسانه و وظایف پیشرفته تر نیز بررسی کنیم.

مقایسه چهار دستیار دیجیتالی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش دوم)

پخش رسانه

اگر اهل کتاب ‌های صوتی هستید، الکسا طیف گسترده‌ تری از گزینه ‌های بلندگو و پشتیبانی صوتی بومی را ارائه می دهد، اما معمولا Google بیشتر تمایل دارد که بر این دسته حکومت کند. درواقع Google Assistant، با یک فرمان می ‌تواند رسانه‌ ها را بین دستگاه ‌ها جابجا کند و به دلیل اینکه از دو دستور در یک جمله پشتیبانی می کند بنابراین تقلای کمتری برای تغییر صدا پشت سر می گذارد. ناگفته نماند که الکسا صدای متحرک را کمی پیچیده ‌تر می‌کند، مثلا در یک اتاق باید بگویید "pause" و سپس در اتاق دیگر بگویید "resume". همچنین این دستیار از فیلم متحرک پشتیبانی نمی ‌کند.

لازم به ذکر است که الکسا و دستیار گوگل تمایل دارند لیست های مشابهی از سرویس های پخش جریانی سازگار مانند Spotify، Apple Music، Netflix و غیره را ارائه دهند. البته در این میان شکاف هایی وجود دارد و یکی از آنها این است که الکسا از YouTube، YouTube TV یا YouTube Music در بلندگوها یا نمایشگرهای خود پشتیبانی نمی کند، اما راه حلی برای وب وجود دارد. شما می توانید به این خدمات در دستگاه های مبتنی بر Amazon Fire دسترسی داشته باشید. به طور مشابه، در حالی که هیچ پشتیبانی بومی Amazon Music Unlimited در بلندگوها و نمایشگرهای مبتنی بر Google وجود ندارد، می ‌توانید یک برنامه برای اندروید دانلود کنید.

دستیار صوتی سیری نیز به شما این امکان را می دهد که صدا و تصویر را با دستورات مشابه گوگل سازگار کنید و به جای Google Cast به سادگی به چارچوب AirPlay تکیه کنید. در حالیکه این امر به طور کامل برای محدود کردن خروجی به دستگاه ‌های اپل انجام می‌ شد، اکنون  بسیاری از برندهای تلویزیون و بلندگو از AirPlay و HomeKit پشتیبانی می‌ کنند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که نتوانید آخرین بخش Foundation را از آیفون خود به اتاق نشیمن منتقل کنید. گفتنی است که اپل هنوز مشکل سازگاری دارد، و این مشکل فقط برای دستگاه های منبع AirPlay (فقط محصولات اپل) و خدمات پشتیبانی شده در HomePods است. علیرغم اینکه Spotify در سراسر جهان محبوبیت بیشتری داشت، اما در چند سال اول هوم پاد، اپل موزیک تنها گزینه برای پخش موسیقی تحت کنترل سیری بود.
در مقابل باید بگوییم که بیکسبای به طور اتفاقی بر Spotify تاکید می کند، البته می توانید از سایر خدمات موسیقی نیز استفاده کنید. به طور کلی Bixby عملکردی است و عمدتاً به دلیل کمبود بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند برای استفاده از خدمات موسیقی ناتوان است. Bixby می ‌تواند تلویزیون ‌های سامسونگ و یخچال ‌های Family Hub را کنترل کند، اما بسیاری از آن ‌ها از Alexa و یا Google Assistant نیز پشتیبانی می ‌کنند.

مقایسه چهار دستیار دیجیتالی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش دوم)

وظایف پیشرفته و سوالات دانش عمومی

هیچ تعریفی از کتاب درسی برای وظیفه «پیشرفته» وجود ندارد، اما این به ما فضایی می دهد تا در مورد برخی از نکات برجسته (یا کمبودها) در هر دستیار صحبت کنیم، از جمله اینکه چقدر می توانند به سؤالات کلی پاسخ دهند.

سیری و دستیار گوگل هر دو در ناوبری مبتنی بر تلفن بسیار ماهر هستند، زیرا به ترتیب با نقشه های اپل و گوگل مپ مرتبط هستند. به عنوان مثال اگر از این دستیارها یک آدرس یا کسب ‌وکار خاص را بخواهید، برنامه صحیح را باز می‌ کند و معمولاً هنگام رانندگی گزینه ‌های مسیر متعددی را نشان می دهد. الکسا باید این کار را به یک برنامه شخص ثالث مثل Apple Maps، Google Maps یا Waze واگذار کند. این روزها گوشی ‌های سامسونگ به‌ طور پیش ‌فرض روی نقشه گوگل قرار دارند.

اگر اپل واچ یا یک ابزار پوشیدنی با سیستم عامل Wear OS 3 دارید، می ‌توانید از سیری یا دستیار Google استفاده کنید. البته همچنان به تلفن خود نیاز خواهید داشت، حتی اگر پوشیدنی شما از شبکه تلفن همراه 4G یا 5G بهره مند باشد.

در این میان، باید به دستیار Google Duplex اشاره کنیم که یک دستیار منحصر به فرد است و می تواند قرار ملاقات و رزرو را از طریق تلفن تنظیم کند و با کارمندان با صدای طبیعی صحبت کند. با این حال، پشتیبانی آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

وقتی نوبت به سؤالات دانشی می رسد، هر چهار دستیار می توانند به مسائل اساسی مانند اخبار و آب و هوا رسیدگی کنند. Google Assistant قهرمان آشکار است. در حالیکه الکسا می ‌تواند از منابعی مانند IMDb و ویکی ‌پدیا استفاده کند، و اگر منابع ترجیحی Google آن را نداشته باشند، برای کشف اطلاعات شما تقریباً می‌ تواند در هر وب ‌سایتی جستجو کند. سیری نیز برای کشف اطلاعات به لینک‌ های وب متوسل می‌ شود و بیکسبای با توجه به وجود Google کار خاصی انجام نمی دهد.

مقایسه چهار دستیار دیجیتالی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش دوم)

لازم به ذکر است که یک دستیار Bixby Vision نیز وجود دارد که از برنامه دوربین یک دستگاه سامسونگ برای اسکن صحنه ها برای متن و اشیاء استفاده می کند و مواردی مانند ترجمه، اطلاعات و پیشنهادات خرید را ارائه می دهد. حتی می تواند به سوالات تکلیف در ریاضی، تاریخ، شیمی، زیست شناسی و فیزیک کمک کند.

و اما کدام دستیار دیجیتالی برتر است؟

با توجه به شایستگی هایی که Google Assistant دارد، می توان این دستیار را برتر معرفی کرد. به لطف جستجوی Google و درک چندین فرمان در هر درخواست صوتی، طیف وسیعی از وظایف را انجام می دهد و احتمالاً «هوشمندترین» است.
اما برای یک خانه هوشمند، الکسا برتر است مگر اینکه تنها کاری که می خواهید انجام دهید پخش موسیقی و ویدیو باشد. البته سازگاری خدمات و لوازم جانبی مانند برنامه ای که برای کنترل و اتوماسیون استفاده می کنید بسیار مهم است،. البته شکی وجود ندارد که با استفاده از HomeKit یا Google Assistant می ‌توانید یک خانه هوشمند را مدیریت کنید، اما الکسا روان ‌ترین راه ‌حل را ارائه می‌ کند.

اگر عمیقاً در اکوسیستم اپل غوطه ور هستید، همچنان الکسا را برای یک خانه هوشمند توصیه می کنیم، اما برای بسیاری از اهداف دیگر می توانید از Siri و HomeKit نیز استفاده کنید. فقط از محدودیت های آن آگاه باشید، چراکه علاوه بر پشتیبانی دستگاه، گزینه های موسیقی HomePod و نیاز به هاب اپل برای HomeKit به دلیل خطاهای «بدون پاسخ» کمی بد است. البته می توانید این مشکل را با هاب های متعدد و پوشش کامل Wi-Fi کاهش دهید. شاید باید منتظر iOS 16 و Matter over Thread باشیم تا بتوانیم در این زمینه بهبودهای مداوم را ببینیم.

مقایسه چهار دستیار دیجیتالی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش دوم)

اکنون بسیاری از محصولات سامسونگ از الکسا و دستیار گوگل پشتیبانی می کنند، و بیکسبای احتمالاً باید محو شود. اگرچه میزان کنترل آن بر روی تلفن‌ ها و تبلت ‌ها رضایت بخش است، اما این مزیت کافی نیست، به خصوص زمانی که سامسونگ می ‌تواند منابع خود را در جای دیگری خرج کند.

دستیار دیجیتالی مورد علاقه شما چیست؟

منبع: androidauthority