اپل در چند سال گذشته مک بوک ها و آیپد های جدیدی را راهی بازار کرده است که هر کدام از آنها مورد توجه کاربران قرار گرفته اند. اپل همواره در حال به روزرسانی این مک بوک ها و تبلت ها قدرتمندتری است به گونه ای که این شرکت در حال حاظر در حال کار بر روی که یک آیپد پرو 14 اینچی با تراشه m2 است اما این بدین معنی نیست که مک بوک ها و تبلت های قدیمی تر اپل امروزه کاربردهای زیادی ندارند. لپ تاپ M1 MacBook Air که در اواخر سال 2020 عرضه شد، اولین مکی بود که مجهز به تراشه سیلیکونی اپل شد و تنها با قیمت 999 دلار، عملکردی باورنکردنی ارائه داد که لپ ‌تاپ‌ های ویندوزی نمی ‌توانستند با آن رقابت کنند. اکنون در سال 2022، اپل همان تراشه سیلیکونی M1 را در iPad Air ارائه می ‌کند که قیمت آن تقریباً نصف مک بوک ایر است.

آیا این حرکت اپل باعث منسوخ شدن M1 MacBook Air می شود؟ یا آیپد ایر برای نرم افزاری که اجرا می کند توان زیادی صرف می کند؟ در این بخش، M1 MacBook Air را در مقابل M1 iPad Air قرار می ‌دهیم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. پس با ما همراه باشید.

MacBook Air در مقابل iPad Air: دو دستگاه با تراشه M1 اما فرم فاکتورهای کاملا متفاوت

قیمت مک بوک ایر 2020 در مقایسه با آیپد ایر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قیمت iPad Air تقریباً نصف MacBook Air است. اما این تمام ماجرا نیست، به خصوص اگر قصد دارید از آن به عنوان جایگزین لپ تاپ استفاده کنید.

با 599 دلار، یک آیپد ایر 64 گیگابایتی همراه با Wi-Fi دریافت می کنید، که برای جایگزینی لپ تاپ کافی نیست. چرا که برای داشتن تجربه ای شبیه به لپ تاپ، حداقل به لوازم جانبی مانند صفحه کلید نیاز دارید. و بهترین چیزی که اپل ارائه می دهد، صفحه کلید جادویی است که قیمتی معادل 299 دلار دارد و این نصف قیمت خود آی پد ایر است.

با در نظر گرفتن صفحه کلید، مجموع هزینه iPad Air ناگهان به 898 دلار می ‌رسد، و شما را متعجب می ‌کند که آیا ارزش هزینه کردن صد دلار اضافی برای MacBook Air را دارد یا خیر.

در مقابل، مک بوک ایر با قیمت 999 دلار یک مجموعه کامل است. و برای داشتن تجربه ایده آل از لپ تاپ، نیازی به صرف هزینه اضافی برای خرید لوازم جانبی ندارید. علاوه بر این، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌ سازی دریافت می‌ کنید که چهار برابر فضایی است که در مدل پایه iPad Air در اختیار دارید.

قیمت مک بوک ایر 2020 در مقایسه با آیپد ایر

مقایسه سیستم عامل M1 MacBook Air و iPad Air

یکی از عوامل اختلاف و تمایز بین این دو دستگاه، سیستم عامل است.

M1 MacBook Air سیستم عامل macOS را اجرا می کند، سیستم عاملی که از ابتدا برای دسکتاپ و لپ تاپ طراحی شده است. از طرف دیگر، M1 iPad Air از سیستم عامل iPadOS استفاده می ‌کند که اساساً همان iOS، اما در یک صفحه نمایش بزرگ تر است.
در نتیجه، iPad Air شما را به نرم افزارهای موجود در App Store محدود می کند، در حالی که می توانید هر برنامه دسکتاپ را روی Mac خود نصب کنید. همچنین، می ‌توانید برنامه ‌های پشتیبانی‌ شده آیفون و آیپد را از Mac App Store بر روی M1 MacBook Air خود نیز نصب کنید.

iPadOS اپل ممکن است برای کاربران مک فعلی بسیار محدود به نظر برسد، اما اگر قبلاً مک نداشته اید، احتمالاً از تجربه یک سیستم عامل آیفون مانند اما در یک صفحه نمایش بسیار بزرگتر خوشحال خواهید شد.

مقایسه سیستم عامل M1 MacBook Air و iPad Air

عملکرد و کارایی MacBook Air با تراشه m1 نسبت به iPad Air با تراشه m1

همانطور که می دانید هر دو دستگاه مجهز به تراشه چشمگیر M1 اپل هستند، اما آیا این بدان معناست که هر دو عملکرد یکسانی دارند؟ از نظر تئوری، بله، اما در مقایسه نمی توان به طور قطعی گفت، زیرا سیستم عامل های مختلفی را اجرا می کنند.
درواقع مدل پایه مک بوک ایر دارای یک تراشه M1 با پردازنده گرافیکی 7 هسته ای است، در حالی که iPad Air مجهز به یک پردازنده گرافیکی 8 هسته ای کامل است. هر دو مک بوک ایر و آیپد ایر عملکرد بیشتری نسبت به قیمت هایشان ارائه می دهند. با این حال، اگر قصد دارید کارهایی با پردازنده گرافیکی فشرده روی مک خود با نرم افزارهای تولیدی مانند Final Cut Pro یا DaVinci Resolve اجرا کنید، بهتر است مک بوک پرو 14 اینچی رده بالاتر را با تراشه M1 Pro خریداری کنید.

چه مک بوک ایر بخرید و چه آیپد ایر، 8 گیگابایت رم دریافت می کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که iPadOS و macOS منابع سیستم را به صورت متفاوت مدیریت می کنند. اپل به برنامه ‌های آیپد تنها اجازه می ‌دهد تا حداکثر 6 گیگابایت از رم موجود را استفاده کنند و بقیه را به عملکردهای اصلی سیستم واگذار ‌کنند. در صورتیکه، macOS چنین محدودیتی در استفاده از حافظه برای برنامه ها ندارد.

عملکرد و کارایی MacBook Air با تراشه m1 نسبت به iPad Air با تراشه m1

دوربین مک بوک ایر 2020 در برابر آیپد ایر

تا همین اواخر، لپ ‌تاپ ‌ها (از جمله مک ‌بوک‌ ها) در مقایسه با تبلت ‌ها و تلفن ‌های همراه، دوربین‌ های باکیفیتی نداشتند. با این حال، از زمان همه ‌گیری COVID-19، تماس ویدیویی به طور فزاینده ‌ای محبوب شد و کیفیت دوربین را برای بسیاری از مردم در اولویت قرار داد.

مک بوک ایر یک دوربین 720p HD برای تماس های FaceTime دارد که کیفیت متوسطی ارائه می دهد. بنابراین، اگر قصد دارید تماس‌ های ویدیویی زیادی انجام دهید یا در جلسات آنلاین شرکت کنید، ممکن است این دستگاه را انتخاب کنید. از سوی دیگر، آیپد ایر M1 دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض است که تا 1080p/60fps را برای تماس ‌های ویدیویی نرم و صاف پشتیبانی می‌ کند. علاوه بر این، از ویژگی سنتر استیج اپل پشتیبانی می‌ کند تا در حین حرکت شما را در کادر نگه دارد. البته فراموش نکنید که iPad Air یک تبلت است و درست مانند تبلت های دیگر، دارای دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی قدرتمندتر است که می تواند عکس های عالی بگیرد و فیلم برداری با سرعت 4K/60 فریم بر ثانیه داشته باشد. مطمئنا، بیشتر مردم با استفاده از تبلت خود عکس نمی گیرند، اما برای اسکن اسناد مفید است.

دوربین مک بوک ایر 2020 در برابر آیپد ایر

عمر باتری لپ تاپ M1 MacBook Air و تبلت iPad Air

از آن جا که مک‌ بوک ایر و آیپد ایر دستگاه های بسیار قابل حملی هستند، و بنابراین، از نظر عمر باتری باید دوام خوبی داشته باشند. خوشبختانه، کارایی Apple M1 عملکرد باتری مک بوک های جدید را نسبت به نسل قبلی به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

در حالیکه عمر باتری 10 ساعته iPad Air برای مرور وب برای یک تبلت عالی است، MacBook Air تا 15 ساعت وبگردی یا 18 ساعت پخش ویدیو را در برنامه Apple TV ارائه می دهد.

عمر باتری لپ تاپ M1 MacBook Air و تبلت iPad Air

صفحه نمایش MacBook Air در مقابل iPad Air

یکی دیگر از عوامل مهم دیگری که بر روی تصمیم شما تأثیر می گذارد، اندازه صفحه نمایش است. کیفیت پنل در این دو دستگاه تقریباً یکسان است و این به شما بستگی دارد که یک صفحه نمایش قابل حمل را ترجیح می دهید یا صفحه نمایش بزرگ تر را؟
آیپد ایر دارای صفحه نمایش 10.9 اینچی IPS با وضوح 2360x1640 پیکسل و تراکم 264 پیکسل در اینچ است، در حالی که MacBook Air دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی IPS با وضوح 2560x1600 و تراکم 227 پیکسل در اینچ است. هر دو نمایشگر از طیف رنگ گسترده P3 و True Tone پشتیبانی می کنند. با این حال، آی‌پد ایر با حداکثر روشنایی 500 نیت، در مقایسه با 400 نیت در مک‌ بوک، می‌ تواند اندکی روشن‌ تر باشد. لازم به ذکر است شما میتوانید برای تصمیم گیری بهتر مقاله مک بوک ایر 2022 در مقابل مک بوک ایر 2020: مقایسه تراشه های M2 و M1 را در وب سایت ایده برتر پارسیان مشاهده کنید.

منبع: makeuseof