اینتل به بازار کارت گرافیک های مجزا وارد می شود! این غول دنیای تکنولوژی از کارت گرافیک های مجزای Arc سری A برای استفاده در لپ تاپ رونمایی کرده است که به خصوص مدل Arc 3 با قابلیت استفاده در لپ تاپ های ویندوزی نسل 12 بسیار جالب به نظر می رسد! این کارت گرافیک های مجزا در حالی به بازار عرضه می شود که همچنان پردازنده های گرافیکی Intel Xe که به صورت تجمیع شده با سی پی یوهای موبایل نسل 12 عرضه شده اند، بر روی سیستم قابل استفاده خواهند بود. به این ترتیب اینتل شرکت های NVIDIA و AMD را به یک نبرد جذاب دعوت کرده است!

اینتل پردازنده های گرافیکی Arc 3، Arc 5 و Arc 7 را برای استفاده در لپ تاپ معرفی کرد

این سری شامل سه مدل است. مدل Arc 3 به منظور استفاده در اولترابوک های رایج و لپ تاپ های میان رده عرضه شده تا تجربه گیمینگ کاربر را ارتقا دهد. سایر مدل ها شامل Arc 5 (برای گیمینگ پیشرفته) و Arc 7 (برای گیمینگ با بالاترین کیفیت) می شوند که در لپ تاپ های رده بالاتر قابل استفاده هستند. اینتل در این رابطه چنین اظهار کرده است:

«شرکت ما فعالیت خود در زمینه تولید نسل جدید پردازنده های گرافیکی میکرو Xe High-Performance Graphics یا XeHPG را آغاز کرده است. این محصولات برای گیمرها و گرافیست ها طراحی شده و در آن از حجم انبوهی از تکنولوژی های پیشرفته خود استفاده کرده ایم. این تکنولوژی ها شامل شتاب سخت افزاری برای ray tracing، هسته های قدرتمند Xe با موتور Intel XMXAI، پایپ لاین گرافیکی بهینه شده برای DirectX 12 Ultimate و قابلیت XeMedia Engine می شود. همچنین این کارت گرافیک های قدرتمند از موتور XeDisplay Engine پشتیبانی می کنند که آن را برای اتصال به DisplayPort 2.0 UHBR10 آماده می کند.»

اینتل پردازنده های گرافیکی Arc 3، Arc 5 و Arc 7 را برای استفاده در لپ تاپ معرفی کرد

لازم به ذکر است که کارت گرافیک های جدید اینتل Arc 3 در فصل بهار 2022 به بازار عرضه شده اند؛ اما مدل های Arc 5 و Arc 7 احتمالاً تا تابستان در دسترس نخواهند بود.

با بررسی مشخصات فنی کارت گرافیک Intel Arc 3 باید گفت که دو نسخه از این مدل موجود است: Intel Arc 3 A350M و Intel Arc 3 A370M. هر دوی این مدل ها از لحاظ طراحی کلی به هم شباهت دارند و در آنها از 4 گیگابایت حافظه GDDR6 و باس حافظه 64 بیت استفاده شده است. با این وجود مدل A370M کمی قدرتمندتر است و به 8 هسته Xe و 8 واحد ray-tracing مجهز است. این در حالی است که مدل A350M دارای 6 هسته Xe و 6 واحد ray-tracing است. همچنین حداکثر فرکانس مدل A370M برابر با 1550 مگاهرتز و حداکثر فرکانس مدل A350M برابر با 1150 مگاهرتز است. لازم به ذکر است که برق مصرفی مدل A370M بین 35 تا 50 وات و برق مصرفی مدل A350M بین 25 تا 35 وات است.

اینتل پردازنده های گرافیکی Arc 3، Arc 5 و Arc 7 را برای استفاده در لپ تاپ معرفی کرد

باید به این نکته هم اشاره کنیم که پردازنده گرافیکی رده بالای Intel Arc 7 با مدل A770M، دارای 32 هسته Xe، 32 واحد ray-tracing، 16 گیگابایت حافظه و باس حافظه 256 بیت است و به 120 تا 150 وات برق نیاز دارد. حال باید منتظر ماند و دید که این پردازنده های گرافیکی تا چه اندازه توانایی رقابت با محصولات انویدیا و AMD را خواهند داشت.

منبع: windowscentral