اینتل پردازنده های نسل دوازدهمی Core HX را در کنفرانس Vision معرفی کرده است. این پردازنده ها که برای استفاده در لپ تاپ های ورکستیشن طراحی شده اند، «ویژگی های پردازنده های دسکتاپ را برای استفاده در لپ تاپ و دستگاه های سیار در یک پکیج گرد آورده اند». به طوری که بسیاری از لپ تاپ های ویندوزی در آینده ای نزدیک از این پردازنده ها بهره خواهند بود. این پردازنده ها در سری های Core i5، Core i7 و Core i9 عرضه خواهند شد. مطابق با اعلام اینتل، این پردازنده ها در بیش از 10 دستگاه مختلف تا پایان سال 2022 مورد استفاده قرار می گیرند.

اینتل پردازنده های نسل دوازدهمی Core HX شامل اولین پردازنده 16 هسته ای برای لپ تاپ را رونمایی کرد

در این میان یک نکته هیجان انگیز وجود دارد! پردازنده Core i9-12950HX از این سری، اولین پردازنده 16 هسته ای اینتل است که برای استفاده در لپ تاپ طراحی شده است. 8 عدد از این هسته ها برای اجرای پردازش های سنگین و 8 عدد دیگر برای ارتقای بازدهی کاربرد دارند و فرکانس آنها در بالاترین حالت به 5.0 گیگاهرتز هم می رسد. در ادامه برخی نکات کلیدی در رابطه با این پردازنده های جدید اینتل را مشاهده می کنید. این اطلاعات به صورت رسمی از جانب اینتل ارائه شده اند:

* دارای حداکثر 16 هسته (شامل 8 هسته Performance و 8 هسته Efficient) و قابلیت اجرای 24 رشته پردازشی با توان پایه 55 وات

* دسترسی به استاندارد x16 PCIe Gen 5.0 از طریق پردازنده و استاندارد 4x4 PCIe Gen 4.0 از طریق هاب کنترلر پلتفرم اختصاصی (PCH) به منظور ارتقای پهنای باند و نرخ انتقال دیتای سریع تر.

* اولین سری از پردازنده های موبایل آنلاک شده و قابل اورکلاک شدن در دنیا

* پشتیبانی از حافظه های رم 128 گیگابایتی از نوع DDR5/LPDDR5 (با فرکانس 4800MHz/5200MHz) و DDR4 (با فرکانس 3200MHz/LPDDR4 4267MHz) با قابلیت ECC

* سازگار با وای فای 6/6E اینتل به منظور ارتقای ویژگی های ارتباطی و دسترسی به ویژگی جدید Spectrum شش گیگاهرتز

اینتل پردازنده های نسل دوازدهمی Core HX شامل اولین پردازنده 16 هسته ای برای لپ تاپ را رونمایی کرد

در مجموع اینتل هفت پردازنده نسل دوازدهمی Core HX را معرفی کرده است. این پردازنده ها از مدل هشت هسته ای Core i5-12450HX آغاز و به مدل پرچم دار Core i9-12950HX ختم می شوند. هر یک از پردازنده های جدید به پاور 55 وات نیاز دارند. تمام پردازنده های سری HX قابل اورکلاک شدن هستند و به صورت آنلاک شده عرضه می شوند.

پردازنده Core i9-12900HX براساس بنچمارک اینتل، از مدل های Core i9-12900HK، i9-11980HK و Ryzen R9-6900HX سریع تر است. البته نمودار ارائه شده توسط اینتل دارای مقیاس اندازه گیری یا شکل کاملاً دقیقی نیست و فقط رده بندی پردازنده ها بر اساس سرعت را نشان می دهد.

اینتل پردازنده های نسل دوازدهمی Core HX شامل اولین پردازنده 16 هسته ای برای لپ تاپ را رونمایی کرد

شرکت های Dell، HP و Lenovo اعلام کرده اند که برنامه دارند تا از پردازنده های نسل دوازدهم Intel Core HX در لپ تاپ های جدید خود استفاده کنند. اینتل ادعا کرده است که بیش از 10 ورکستیشن و لپ تاپ گیمینگ تا پایان سال از این پردازنده ها قدرت خواهند گرفت.

منبع: windowscentral