کوالکوم به صورت رسمی نسل جدید تراشه های پرچم دار خود را با نام snapdragon 8+ Gen 1 برای استفاده در گوشی های هوشمند معرفی کرده است. علاوه بر این، این شرکت برای کسانی که قصد دارند در سال 2022 نسبت به خرید گوشی های هوشمند اقدام کنند خبرهای جذابی دارد! چرا که این تراشه جدید از بسیاری جهات مانند قدرت عملکرد و مصرف انرژی بهینه تر ارتقا پیدا کرده است. همچنین این تراشه با فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید شده و از لحاظ مدیریت دما و افزایش حرارت نیز با پیشرفت های چشمگیری مواجه شده است.

کوالکوم از جدیدترین تراشه پرچم دار Snapdragon 8+ Gen 1 رونمایی کرد

تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 نسخه بازسازی شده و ارتقا یافته Snapdragon 8 Gen 1 است که در نوامبر سال گذشته به بازار آمده بود. این تراشه از معماری هشت هسته ای، شامل یک هسته Cortex-X2 برای اجرای پردازش های فوق سنگین، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 برای ارتقای بازدهی بهره می برد. همچنین در این تراشه های پرچم دار از چند ترفند جزئی استفاده شده تا تجربه کاربر در هنگام کار با گوشی های پرچم دار اندرویدی را بهبود بخشد.

اول اینکه تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 اورکلاک شده است. به خصوص هسته قدرتمند Cortex X2 آن از 3.00 گیگاهرتز به 3.20 گیگاهرتز اورکلاک شده است. این موضوع سبب شده که عملکرد پردازنده این ترشه نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 به میزان 10 درصد ارتقا پیدا کند. پردازنده گرافیکی این تراشه نیز اورکلاک شده و نسبت به نسل قبلی، تا 10 درصد در هنگام اجرای بازی عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

کوالکوم از جدیدترین تراشه پرچم دار Snapdragon 8+ Gen 1 رونمایی کرد

مورد بعدی به مصرف انرژی بهینه تر مربوط می شود. کوالکوم با جایگزین کردن TSMC به جای سامسونگ، مصرف برق تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 را تا 30 درصد بهبود داده است. به این معنا که این تراشه علاوه بر ارتقای عملکرد، در مجموع مصرف برق بسیار کمتری دارد و به این ترتیب گرمای کمتری از خود تولید می کند و باعث افزایش شارژدهی باتری گوشی می شود.

کوالکوم از جدیدترین تراشه پرچم دار Snapdragon 8+ Gen 1 رونمایی کرد

در سایر موارد، این تراشه جدید را می توان با Snapdragon 8 Gen 1 مشابه دانست. این تراشه با حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 با فرکانس 3200 مگاهرتز و حافظه های ذخیره سازی UFS 3.1 سازگاری دارد. در زمینه نمایشگر نیز باید گفت که این تراشه از نمایشگرهای QHD+ با رفرش ریت 144 هرتز یا 4K با رفرش ریت 60 هرتز پشتیباین می کند. ضمن اینکه این تراشه توانایی پشتیبانی از رندرینگ با عمق رنگ 10 بیت و فناوری HDR10+ را دارد.

در تراشه اسنپ دراگون 8+ Gen 1 از مودم X65 استفاده شده که از شبکه ارتباطی 5G با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند. ضمن اینکه این تراشه به مودم وای فای FastConnect 6900 مجهز است و با وای فای 6/6E با فرکانس حداکثر 3.6 گیگاهرتز سازگاری دارد. پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.3 و جدیدترین نسل تکنولوژی aptX Losseless از دیگر مشخصات این تراشه پرچم دار به شمار می آیند.

کوالکوم در تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 از موتور 18 بیتی Spectra استفاده کرده که توانایی پشتیبانی از سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی و ضبط ویدئوی 8K با نرخ 30 فریم در ثانیه را دارد. همچنین این تراشه از قابلیت های پیشرفته پردازش تصویر مانند کاهش نویز مولتی فریم و HDR بهره می برد. حتی این تراشه به موتور اختصاصی مجهز است و با فرمت های HLG، دالبی ویژن و HDR10+ سازگاری دارد.

کوالکوم اعلام کرده است که شرکت های Xiaomi، Realme، Motorola و OnePlus از تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 در گوشی های جدید خود استفاده خواهند کرد. این گوشی ها در سه ماهه دوم سال 2022 به بازار عرضه خواهند شد.

منبع: gizmochina