مدیاتک توانسته به لطف تراشه های سری Dimensity، سهم عمده ای از بازار چیپست های گوشی های هوشمند را در اختیار خود بگیرد. و اکنون اعلام شده که این شرکت تایوانی، خانواده این تراشه های محبوب را با عرضه یک مدل جدید بزرگتر کرده است. این تراشه جدید MediaTek Dimensity 1050 نام دارد و از بسیاری جهات نسبت به نسل های قبلی ارتقا پیدا کرده است.

البته این تراشه یک مدل پرچم دار نیست و می توان آن را نسخه کم سرعت تر مدل Dimensity 1100 دانست. با این وجود این تراشه اولین تراشه تولید شده توسط مدیاتک است که از mmWave دوگانه پشتیبانی می کند و با شبکه ارتباطی 5G با سرعت 6 گیگاهرتز سازگاری دارد.

تراشه Dimensity 1050 مدیاتک با پشتیبانی از 5G شش گیگاهرتزی معرفی شد

چیپست مدیاتک Dimensity 1050 به یک پردازنده هشت هسته ای مجهز است که با فرآیند 6 نانومتری تولید شده و از دو هسته ARM Cortex-A78 با سرعت کلاک 2.5 گیگاهرتز بهره می برد. مدیاتک در حال حاضر اطلاعاتی را درباره هسته های مربوط به افزایش بازدهی (هسته های Efficiency) منتشر نکرده، اما پیش بینی می شود که برای این منظور از شش هسته ARM Cortex-A55 استفاده شده باشد.

همچنین این تراشه جدید به پردازنده گرافیکی ARM Mali-G610 مجهز است و از فناوری HyperEngine 5.0 پشتیبانی می کند. این فناوری باعث ارتقای عملکرد گیمینگ این چیپست مدیاتک می شود و ابزارهای بهینه سازی بیشتری را فراهم می آورند.

تراشه Dimensity 1050 مدیاتک با پشتیبانی از 5G شش گیگاهرتزی معرفی شد

باید به این نکته هم اشاره کنیم که چیپست مدیاتک Dimensity 1050 از رزولوشن Full HD+ و نمایشگرهای 144 هرتزی پشتیبانی می کند. همچنین این تراشه با سخت افزار مربوط به دیکود کردن ویدئوی AV1، پلی بک HDR10+ و فناوری دالبی ویژن سازگاری کامل دارد.

تراشه Dimensity 1050 از 5G شش گیگاهرتزی (FR1) با mmWave دوگانه (FR2) به صورت تجمیع شده پشتیبانی می کند و مطابق با ادعای مدیاتک، از سرعت دریافت اطلاعات 53 درصد بیشتر نسبت به تراشه های LTE+mmWave برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه این تراشه از وای فای 6E پشتیبانی می کند و به 2x2 آنتن MIMO به منظور دسترسی فوق العاده سریع به وای فای مجهز است. از این جهت این تراشه نسبت به نسل های قبلی تراشه های خانواده Dimensity با پیشرفت چشمگیری مواجه شده و ارتباط وایرلس به اینترنت را با بالاترین سرعت امکان پذیر می کند. به طوری که دستگاه های مجهز به این تراشه، در زمینه بازی آنلاین نیز حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت!

تراشه Dimensity 1050 مدیاتک با پشتیبانی از 5G شش گیگاهرتزی معرفی شد

در حال حاضر اطلاعات بیشتری در رابطه با این تراشه جدید مدیاتک از طرف شرکت سازنده آن در دسترس قرار نگرفته است. مطابق با نظر کارشناسان و تحلیلگران سخت افزار گوشی های هوشمند، تراشه مدیاتک Dimensity 1050 بین ماه های جولای و سپتامبر سال جاری راهی بازار خواهد شد. پیش بینی می شود که این تراشه در گوشی های میان رده رو به بالا مورد استفاده قرار گیرد و بسیاری از شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند به سراغ استفاده از آن بروند. این تراشه می تواند جایگاه مدیاتک در بازار تراشه های موبایل را متسحکم تر از قبل کند.

منبع: gizmochina