انویدیا به صورت رسمی مشخصات کارت گرافیک مدل Hopper H100 را اعلام کرده است. این طور که به نظر می رسد، این کارت گرافیک از آنچه که پیش از این تصور می شد، قدرتمندتر است!

در اوایل سال جاری بود که انویدیا اعلام کرد قصد دارد کارت گرافیک Hopper H100 را برای استفاده در دیتا سنترهای مبتنی بر هوش مصنوعی به بازار عرضه کند. در آن زمان به این نکته اشاره شد که این کارت گرافیک از سرعت 60 ترافلاپس با نرخ FP32 و سرعت 30 ترافلاپس با نرخ FP64 است. اما اکنون انویدیا این مشخصات را به روز رسانی کرده و اطلاعات قابل توجهی را در این رابطه در دسترس قرار داده است!

کارت گرافیک انویدیا Hopper H100 حتی از مشخصات اولیه اعلام شده نیز قدرتمندتر است!

بر مبنای اطلاعات جدید انویدیا، این پردازنده گرافیکی پرچم دار حتی از آنچه که تصور می شد نیز سریع تر است! در واقع بهتر است بگوئیم سرعت Hopper H100 پیش از ساخت کارت گرافیک کمتر تخمین زده شده بود اما پس از ساخت تغییر کرده و بسیار بالاتر رفته است. اکنون که به زمان عرضه نهایی این کارت گرافیک نزدیک شده ایم، انویدیا نسخه فیزیکی تراشه به کار رفته در آن را در شرایط واقعی تست کرده و به کلاک اسپید حقیقی آن دست یافته است.

حدود ماه گذشته بود که انویدیا تأیید کرد که Hopper H100 در مرحله تولید نهایی است و شرکای تجاری این شرکت می توانند از آن تا پایان سال جاری میلادی در محصولات خود استفاده کنند. همچنین انویدیا اعلام کرده است که عرضه جهانی این کارت گرافیک در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول، امکان پیش خرید مستقیم کارت گرافیک برای سیستم های انویدیا DGX H100 از وبسایت رسمی انویدیا فعال خواهد شد. همچنین در این مرحله می توان این کارت گرافیک را برای استفاده در سرورهای Power Edge برند Dell خریداری کرد.

کارت گرافیک انویدیا Hopper H100 حتی از مشخصات اولیه اعلام شده نیز قدرتمندتر است!

کارت گرافیک انویدیا Hopper GH100 دارای تعداد حیرت انگیز 144 مولتی پروسسور استریمینگ (SM) است که در مجموع 8 کلاستر پردازشی گرافیکی (GPC) را تشکیل می دهند. این کلاسترهای پردازشی در مجموع 9 تی پی سی را ایجاد می کنند که هر کدام شامل دو واحد SM می شود. به این ترتیب به ازای هر کلاستر پردازشی 18 واحد SM خواهیم داشت. بد نیست بدانید که هر SM از 128 واحد FP32 تشکیل شده و به این ترتیب کارت گرافیک انویدیا Hopper در مجموع به 18432 هسته CUDA مجهز خواهد بود!

کارت گرافیک انویدیا Hopper H100 حتی از مشخصات اولیه اعلام شده نیز قدرتمندتر است!

در سال های اخیر سرورهای مبتنی بر هوش مصنوعی کاربرد فراوانی پیدا کرده اند و تولید تجهیزات قابل استفاده در آنها نیز افزایش یافته است. در این میان شرکت انویدیا به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید کارت گرافیک نقشی اساسی دارد و با عرضه مدل های رده بالا نبض این بازار را در دست دارد. پیش بینی می شود که کارت گرافیک انویدیا Hopper H100 نیز با استقبال قابل توجهی مواجه شده و در بسیاری از دیتاسنترها مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: wccftech