خرید ماوسی که بین حساسیت و دقت آن تعادل کامل وجود داشته باشد، کمی غیرممکن به نظر می رسد. موس های مبتنی بر لیزر حساسیت بالایی دارند، اما تمایل به ایجاد لرزش دارند. از طرف دیگر، موس های نوری با فناوری LED از حساسیت کمتر استفاده می کنند که امکان حرکت دقیق تر را فراهم می کند.

انتخاب بهترین ماوس برای شما می تواند یک چالش باشد. در این بخش به شما کمک می کنیم تا بر اساس بودجه، سطح کار با ماوس و انواع فعالیت ‌هایی که با ماوس انجام می دهید بهترین نوع مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

ماوس های نوری چه تفاوتی با ماوس های لیزری دارند؟

همه ماوس ها نوری هستند

موس های مدرن، اساسا کار یک دوربین را انجام می دهند و دائماً از سطح زیرین خود عکس می گیرند. این عکس ها به داده هایی تبدیل می شوند تا مکان فعلی دستگاه را روی یک سطح ردیابی کنند. درواقع آنها با ترکیب دو لنز و منبع روشنایی، مختصات X و Y محیطی را هزاران بار در ثانیه ردیابی می کنند.

همه موس ‌ها از نظر فنی نوری هستند، زیرا آنها عکس می ‌گیرند، و این عکس ها به عنوان داده ‌های نوری شناخته می شود. با این حال، مدل ‌هایی که به ‌عنوان مدل‌ های نوری به بازار عرضه می‌ شوند، به یک LED مادون قرمز متکی هستند که نور را بر روی سطح پخش می‌ کند. این LED معمولاً پشت یک لنز زاویه دار نصب می شود که نور را به یک پرتو متمرکز می کند. این پرتو از طریق لنز «تصویربرداری» نور منعکس شده را بزرگنمایی می ‌کند و به حسگر CMOS بازتاب می‌ کند.

ماوس های نوری چه تفاوتی با ماوس های لیزری دارند؟

سنسور CMOS نور را جمع آوری کرده و ذرات نور را به جریان الکتریکی تبدیل می کند. سپس این داده های آنالوگ به یک و صفر تبدیل می شود و در نتیجه بیش از 10000 تصویر دیجیتال در هر ثانیه ثبت می شود. این تصاویر برای ایجاد مکان دقیق ماوس مقایسه می شوند و سپس داده های نهایی برای قرار دادن مکان نما هر 1 تا 8 میلی ثانیه به رایانه شخصی مادر ارسال می شود.

در موس ‌های LED قدیمی ‌تر، LED را خواهید دید که مستقیماً به سمت پایین است و یک پرتو قرمز را به سطحی که توسط سنسور دیده می ‌شود می‌ تاباند. امروزه، این نور LED در یک زاویه و معمولاً به صورت غیرقابل مشاهده (مادون قرمز) پخش می ‌شود. این به ماوس کمک می کند تا بتواند حرکات خود را در اکثر سطوح ردیابی کند.

همه ماوس ها نوری هستند

موس های لیزری از یک پرتو دقیق و نامرئی استفاده می کنند

در همین حال، لاجیتک اولین ماوسی را معرفی کرد که از لیزر استفاده می‌ کند. به طور خاص، این دیود لیزری با سطح عمودی (یا VCSEL) نامیده می‌ شود که در نشانگرهای لیزری، درایوهای نوری، بارکدخوان ‌ها و ... استفاده می ‌شود. این لیزر مادون قرمز جایگزین LED مادون قرمز/قرمز در مدل ‌های «نوری» می ‌شود. اما نگران نباشید، این لیزر به چشمان شما آسیب نمی رساند، زیرا لیزرهای استفاده شده در موس ها قدرتمند نیستند. همچنین آنها در طیف مادون قرمز یعنی خارج از طیف مرئی هستند، بنابراین شما دیگر یک درخشش قرمز آزاردهنده از زیر ماوس مشاهده نخواهید کرد.

زمانی تصور می ‌شد که ماوس های لیزری از ماوس های «نوری» بسیار برتر هستند. اما با گذشت زمان، موس ‌های نوری بهبود یافته ‌اند و اکنون در موقعیت‌ های مختلف با دقت بالایی کار می ‌کنند به گونه ای که امروزه استفاده از این ماوس ها بسیار رایج شده است. به عنوان نمونه ماوس بی سیم Naga Pro ریزر از بهترین ماوس های اپتیکال و... موجود در بازار است که شما میتوانید تهیه کنید. اما باید به این نکته اشاره کنیم که مدل لیزری از حساسیت بالاتری نسبت به موس های مبتنی بر LED برخوردار هستند و برتری ماوس های لیزری از ماوس های اپتیکال از این موضوع ناشی می شود. اگر یک گیمر رایانه نیستید، این ویژگی چندان اهمینتی ندارد.

موس های لیزری از یک پرتو دقیق و نامرئی استفاده می کنند

مقایسه سطوح بهینه موس لیزری با موس اپتیکال

در هر دو نوع ماوس، برای پیگیری موقعیت دستگاه جانبی، از بی نظمی های یک سطح استفاده می کنند. اما لیزر می تواند عمیق تر به بافت سطح نفوذ کند. بنابراین اطلاعات بیشتری را در اختیار حسگر و پردازنده CMOS داخل ماوس قرار می ‌دهد تا آن را به کامپیوتر اصلی منتقل کند. این در شرایطی که سطح ممکن است برای همه انواع موس ایده آل نباشد، اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگرچه شیشه شفاف است، اما بر روی آن بی ‌نظمی ‌های بسیار کوچکی وجود دارد که می ‌توان آنها را با لیزر ردیابی کرد. این درحالی است که حتی جدیدترین ماوس نوری هم نمی توانند سطح شیشه را ردیابی کنند و عملا روی آن کار نمی کنند. بنابراین، موس های مبتنی بر لیزر بسته به جایی که می خواهید از آنها استفاده کنید، برای میزهای شیشه ای و سطوح بسیار شفاف بهتر هستند.

مقایسه سطوح بهینه موس لیزری با موس اپتیکال

مقایسه حساسیت موس لیزری با موس نوری

مشکل موس ‌های لیزری این است که بیش از حد دقیق هستند و اطلاعات بی ‌فایده ‌ای مانند پستی و بلندی های یک سطح را جمع ‌آوری می کنند. این امر در هنگام حرکت با سرعت ‌های آهسته ‌تر مشکل‌ ساز می شود و در حرکت مکان ‌نمای روی صفحه اختلال ایجاد می کند.

بنابراین اگر یک کاربر ادیتور هستید و با برنامه Adobe Illustrator کار می کنید، موس های لیزری برای شما ایده آل نیستند. درواقع این ماوس ها روی سطوح ساده بهتر عمل می کنند.

البته پردازش تصویر ماوس ها را می توان تنظیم کرد، و بر این اساس حساسیت آن ها را کاهش داد. به عنوان مثال، اگر ماوسی دارید که حرکت روانی را ارائه نمی دهد، می توانید حساسیت آن را کاهش دهید تا اطلاعات کمتری از سطوح ناهموار جمع آوری کند و دچار اخلال و کندی در حرکت نشود.

ماوس های اپتیکال یا ماوس های لیزری: کدامیک برای گیم مناسب است؟

اگر به برند Logitech G نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که Logitech بیشتر بر روی ماوس های مبتنی بر LED در هنگام بازی رایانه شخصی تمرکز می کند.. دلیل عملکرد خوب ماوس های مبتنی بر LED این است که یک گیمر معمولاً پشت میز می نشیند و احتمالاً حتی از یک پد ماوس که برای بهترین ردیابی و اصطکاک طراحی شده است استفاده می کند. آنها نتایج ساده و بسیار دقیق و مطلقاً بدون لرزش مکان نما می خواهند، و بنابراین این منطقی است. لازم به ذکر است که ماوس گیمینگ G502 لاجیتک و... از بهترین ماوس های مبتنی بر LED لاجیتک هستند و شما میتوانید برای آشنایی با آنها به بخش مقالات ما مراجعه کنید.

اما بزرگترین رقیب لاجیتک، Razer است که تعدادی موس مبتنی بر لیزر مخصوص گیمرها ساخته است. Razer فناوری لیزر را ترجیح می دهد، زیرا حساسیت بالاتری را برای حرکت سریع در بازی ها ارائه می دهد. در سطوح مناسب، موس های لیزری می توانند به طرز شگفت انگیزی دقیق باشند، بنابراین این نیز منطقی است!

به طور کلی، نمی توان گفت که فناوری نوری یا لیزری بهتر است و در یک موضوع به ماوس خاصی برای بازی اشاره کرد.

منبع: digitaltrends