گیگابایت دو مادربرد جدید برای پردازنده های نسل دوازده Alder Lake اینتل و پردازنده های نسل جدید AMD Ryzen Threadripper Pro 5000 عرضه کرده است. این مادربردها که برای راه اندازی کامپیوترهای قدرتمند workstation کاربرد دارند، با نام های MW34-SP0 و MC62-G41 ارائه می شوند.

شرکت گیگابایت دو مادربرد جدید برای پردازنده های Alder Lake و Threadripper 5000 Pro عرضه می کند

مادربرد گیگابایت MW34-SP0 برای پردازنده های اینتل طراحی شده و در آن از چیپست W680 استفاده شده است. همچنین مادربرد گیگابایت MC62-G41 با پردازنده های Threadripper سازگار است و از چیپست WRX80 قدرت می گیرد. این مادربردها از تمام مشخصات لازم برای راه اندازی کامپیوترهای workstation برخوردارند و برای کاربران حرفه ای و افرادی که به ویژگی های رده بالا و دسترسی به سرور احتیاج دارند طراحی شده اند. به طور کلی ویژگی های این مادربردها بر روی مدل های استاندارد و معمولی مشاهده نمی شود.

مادربرد MW34-SP0 جزء اولین مادربردهای workstation است که با پردازنده های نسل دوازده Alder Lake اینتل سازگار است. از لحاظ ظاهری این مادربرد به مدل های معمولی سری Z690 شباهت دارد. اما با نگاه عمیق تر به آن می توان از ویژگی های رده بالای آن که از مادربردهای مخصوص سرور وام گرفته شده اند، مطلع شد.

شرکت گیگابایت دو مادربرد جدید برای پردازنده های Alder Lake و Threadripper 5000 Pro عرضه می کند

از جمله این ویژگی ها می توان به کنسول مدیریتی گیگابایت اشاره کرد که یک رابط کاربری برای سیستمی که بر روی آن در حال اجرا است در اختیار شما قرار می دهد. این پنل امکاناتی مانند مانیتورینگ لحظه ای وضعیت سلامت سیستم را فراهم می آورد و بر روی مرورگر به صورت گرافیکی اجرا می شود. به این صورت امکان دسترسی به آن به شکل ریموت وجود دارد.

در مادربرد گیگابایت MW34-SP0 دو اسلات PCIe Gen 5.0 x16 (اسلات دوم قابل استفاده در حالت x8) و یک اسلات PCIe Gen 3 x4 به کار رفته است. برای نصب تجهیزات ذخیره سازی نیز این مدل به اسلات های M.2 2280 برای درایو و M.2 2230 برای کارت وای فای مجهز شده است. از لحاظ پورت های ورودی و خروجی، وضعیت این مادربرد در مقایسه با سری Z690 چندان جالب نیست. پورت های این مادربرد شامل دو پورت LAN (یکی از آنها سازگار با اترنت 2.5 گیگابایت)، سه جک صدا و چهار پورت USB 3.2 (یکی از آنها پورت USB-C است) می شود. پورت های گرافیکی آن را نیز VGA، HDMI و DisplayPort تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که این مادربرد فقط از حافظه های رم DDR4 با فرکانس حداکثر 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند و با اورکلاک هم سازگار است.

شرکت گیگابایت دو مادربرد جدید برای پردازنده های Alder Lake و Threadripper 5000 Pro عرضه می کند

مادربرد گیگابایت MC62-G41 با فرم فاکتور بزرگ CEB عرضه شده و دارای ابعاد 305x267 میلی متر است. این مادربرد غول پیکر از تمام 154 لاین PCIe Gen 4 پشتیبانی می کند و در آن از چیپست WRX80 استفاده شده است. به طور دقیق تر باید گفت که این مادربرد به 7 اسلات PCIe 4.0 x16 مجهز است که فقط یکی از آنها در حالت x8 قابل استفاده است.

در قسمت سمت راست این مادربرد، 8 اسلات DDR4 مشاهده می شود که در دو سمت سوکت پردازنده بزرگ sWRX8 قرار گرفته اند. این مادربرد از حافظه های DIMM با فرکانس حداکثر 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند و با حافظه های ECC سازگار است. در مجموع این مادربرد از پهنای باند حافظه 2 ترابایت پشتیبانی می کند.

علیرغم اسلات های PCIe متعدد، ورودی و خروجی و پورت های این مادربرد چندان زیاد نیست. برای این مدل تنها دو اسلات M.2 در نظر گرفته شده که از هر دو استاندارد NVMe و SATA 3 پشتیبانی می کنند. همچنین این مدل دارای چهار پورت ساتا 3 برای نصب درایوهای 2.5 و 3.5 اینچی است. لازم به ذکر است که این مادربرد از حداکثر سه پورت SlimSAS پشتیبانی می کند و امکان نصب حافظه های SSD ساخته شده بر اساس SAS بر روی آن وجود دارد. پورت های ورودی و خروجی این مادربرد نیز شامل شش پورت USB 3.2 Gen 2 (شامل یک پورت USB-C)، دو پورت LAN (بدون پشتیبانی از اترنت 2.5 گیگابایت)، سه جک صدا و یک پورت VGA می شود.

منبع: tomshardware