کمپانی گیگابایت یکی از معروف ترین و بهترین تولید کننده های قطعات الکترونیکی و سخت افزارهای کامپیوتری در جهان محسوب می شود. این شرکت نخستین بار در سال 1986 میلادی در شهر تایپه واقع در کشور تایوان توسط شخصی به نام پی چن یه تاسیس شد. این برند در ایران بیشتر به عنوان یکی از برندهای تولید کننده مادربرد شناخته می شود. شرکت گیگابایت تنها به تولید مادربرد اکتفا نکرده و مشغول تولید انواع مختلف کارت گرافیک، تبلت، لپ تاپ، موبایل، تجهیزات شبکه، ماوس، کیبورد، منبع تغذیه، درایوهای نوری، قطعات خنک کننده قفسه های سرور و دیگر تجهیزات مورد استفاده در کامپیوتر است. از نمونه محصولات پرفروش شرکت گیگابایت که به دلیل قابلیت ها و ویژگی های متعدد تبدیل به یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت شده می توان به مادربرد B560M Aorus Pro AX اشاره کرد. شرکت گیگابایت در ساخت این مدل مادربرد خود از چیپست B2560، سوکت LGA1200 استفاده کرده است. لازم به ذکر است که چیپست استفاده شده در این مدل مادربرد قابلیت پشتیبانی از اورکلاک رم و نسل 3 و 4 اتصال PCIe را دارد! از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به سیستم خنک کنندگی بی نظیر، راه های ارتباطی متعدد، سیستم برق رسانی سطح بالا، سازگاری با پردازنده های نسل 11 و 10 شرکت Intel اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد B560M Aorus Pro AX گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا با ما همراه باشید!

B560M Aorus Pro AX گیگابایت، مناسب برای گیمینگ!

دارای سیستم برق رسانی مناسب!

شرکت گیگابایت در طراحی مادربرد B560M Aorus Pro AX از سیستم برق رسانی مناسب استفاده کرده که از بسته های DrMOS و مدار تغذیه کاملا دیجیتال مجهز به یک کنترل دیجیتالی از نوع PWM تشکیل شده است. گیگابایت فازهای موجود (12+1 فاز) در این سیستم را به صورت مستقیم به پردازنده متصل کرده است. لازم به ذکر است که هر یک از فازهای موجود در این سیستم از قابلیت مقاومت تا 720 آمپر جریان برق برخوردار هستند. در ضمن شرکت گیگابایت به منظور تامین برق مورد نیاز پردازنده و دیگر قطعات استفاده شده به بهترین شکل ممکن از مدار چاپی 6 لایه و خازن های پلیمری جامد استفاده کرده است. راندمان و عملکرد بی نظیر این مدل مادربرد یکی دیگر از قابلیت هایی است که می تواند موجب تامین برق به بهترین شکل ممکن شود! ویژگی های یاد شده همچنین می تواند عملکرد با ثباتی را در هنگام بیشترین فرکانس های پردازنده و اوج بار سیستم از خود نشان دهد! کانکتورهای برق رسانی استفاده شده در مادربرد B560M Aorus Pro AX نیز شامل 1 عدد کانکتور هشت پین 12 ولتی، 1 عدد کانکتور اصلی 24 پین از نوع ATX و یک عدد کانکتور چهار پین 12 ولت از نوع ATX می شود.

B560M Aorus Pro AX گیگابایت، مناسب برای گیمینگ!

شرکت گیگابایت به منظور ارائه خنک سازی بهتر سیستم کاربر از راهکارهای موثر بهره برده است. از نمونه راهکارهای استفاده شده در این سیستم می توان به هیت سینک های مخصوص ماسفت اشاره کرد. گیگابایت جهت دور کردن حرارت ایجاد شده از ماسفت مساحت هیت سینک ها را 2 برابر کرده است. این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر پوشش کامل، حرارت با کارایی بیشتر از ماسفت ها دور شود! هیت سینک مخصوص استفاده شده در ماسفت از نوع TMOS بوده که جهت افزایش جریان هوا اضافه شده است. هیت سینک TMOS به دلیل طراحی به صورت کاملا یک تکه و برخورداری از شیارها و کانال های متعدد می تواند موجب افزایش جریان هوا شود. از دیگر راهکارهای استفاده شده در سیستم خنک کنندگی مادربرد B560M Aorus Pro AX می توان به حسگرهای حرارتی اشاره کرد که به منظور مطلع شدن از عملکرد فن و دمای هر بخش اضافه شده است. در ضمن مهندسان طراح شرکت گیگابایت از هدرهای متنوع و متعددی نیز در این مدل مادربرد استفاده کرده اند. هدرهای استفاده شده سیستم خنک کنندگی شامل 5 هدر فن (1 عدد هدر فن پردازنده، 1 عدد هدر خنک کننده مایع پردازنده و 3 عدد هدر فن برای دیگر بخش های سیستم خنک کننده) می شود. هدرهای استفاده شده در این مدل مادربرد قابلیت پشتیبانی از جریان 12 ولت، DC و PWM برخوردار بوده و می توانند مقاومت بالایی در برابر اضافه جریان داشته باشند! لازم به ذکر است که سیستم خنک کنندگی استفاده شده در مادربرد B560M Aorus Pro AX از قابلیت توقف هوشمند کارکرد فن ها هنگام پایین بودن دما و افزایش/کاهش سرعت فن در بازه های دمایی مختلف برخوردار است! حالت Dual Graph Mode از دیگر ویژگی های این سیستم محسوب شده که به منظور تنظیم سرعت چرخش فن ها به صورت دستی و انتخاب تنظیمات از پیش تعریف شده اضافه گردیده است!

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل و حافظه های رم DDR4

با توجه به اینکه مادربرد B560M Aorus Pro AX گیگابایت در ابعاد 244x244 میلی متر و فرم فاکتور Micro-ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت گیگابایت در این مادربرد از چیپست B560 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1200 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 10 (Core i3, Core i5, Core i7, Core i9, Pentium, Celeron) و نسل 11 (Core i5, Core i7, Core i9) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! در ضمن این مادربرد سازگار با پردازنده های 11 اینتل با قابلیت پشتیبانی از اورکلاک پردازنده، رم و نسل های سوم و چهارم اتصال PCIe می تواند بهترین گزینه برای فعالیت های سنگین شما باشد! لازم به ذکر است که گیگابایت از چهار حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی این مدل مادربرد استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

B560M Aorus Pro AX گیگابایت، مناسب برای گیمینگ!

شرکت Gigabyte در طراحی و ساخت این مادربرد مناسب راه اندازی سیستم های قدرتمند از پورت های مختلفی به منظور برقراری ارتباط با سایر دستگاه های دیجیتال نیز بهره برده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل درگاه PS/2، 1 عدد پورت HDMI، پورت DisplayPort، 1 عدد پورت USB Type-C، 6 عدد پورت USB 2.0، 2 عدد پورت USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1) و 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 می شود. Wifi 6 و بلوتوث نسخه 5.1 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت این مدل مادربرد مورد استفاده قرار گرفته است. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به 1 اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، 2 عدد اسلات PCI Express x16، 2 عدد کانکتور M.2 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد. در ضمن این مدل مادربرد دارای کارت صدا Realtek Audio Codec است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 6 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید.

منبع: gigabyte