کمپانی ASUS یکی از بهترین و قدرتمندترین تولید کنندگان انواع مختلف مادربرد در سراسر جهان محسوب شده و با توجه به بهره مندی از محصولاتی باکیفیت همراه با عملکرد بالایی که در اختیار دارند از کاربران بی شماری برخوردار است. از نمونه مادربردهای با کیفیت تولید شده این شرکت می توان به مدلROG STRIX Z690-E WIFI اشاره کرد که امکان راه اندازی یک سیستم حرفه ای به منظور اجرای برنامه های تخصصی را برای کاربر فراهم می کند. این مدل از مادربرد قابلیت سازگاری با پردازنده های نسل 12 اینتل را داشته و قابلیت پشتیبانی از حافظه های رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را نیز دارد. از دیگر ویژگی ها و قابلیت های بی شمار این مدل از مادربرد شرکت ایسوس می توان به هیت سینک های متعدد، پورت ها و هدرهای متنوع، قابلیت مقابله با نویز، اورکلاک هوشمند، خنک کنندگی هوشمند، شبکه بی سیم (وای فای)، فناوری های متعدد، نورپرداز و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI رده بالاترین محصول ایسوس!

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 12 اینتل و حافظه های رم DDR5

با توجه به اینکه مادربرد ASUS مدل ROG STRIX Z690-E WIFI در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت ایسوس در این مادربرد از چیپست Z690 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 (Pentium Gold, Core, Celeron) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده و آن را تبدیل به مناسب ترین و بهترین مادربرد برای راه اندازی سیستم قدرتمند و کاربری های حرفه ای کنید! در ضمن این مادربرد با قابلیت پشتیبانی از اورکلاک پردازنده، رم و نسل های سوم، چهارم و پنجم اتصال PCIe می تواند بهترین گزینه برای فعالیت های سنگین شما باشد! لازم به ذکر است که ASUS از چهار حافظه رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد گیمینگ مدل ROG STRIX Z690-E WIFI استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید!

این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به 1 اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، 3 عدد اسلات PCI Express x16، 3 عدد کانکتور M.2 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد. در ضمن این مدل مادربرد دارای کارت صدا Realtek ALC4080 Codec است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید.

مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI رده بالاترین محصول ایسوس!

سیستم خنک کنندگی قدرتمند!

شرکت ایسوس به منظور دفع موثر حرارت ایجاد شده در مادربرد گیمینگ مدل ROG STRIX Z690-E WIFI از 2 عدد هیت سینک از نوع VRM استفاده کرده است. هیت سینک های استفاده شده در این مدل مادربرد با توجه به طراحی که به صورت اتصال مستقیم به لوله های منتقل کننده حرارت و حفاظ فلزی از نوع I/O در اختیار دارد عمل دفع حرارت را به موثرترین شکل ممکن انجام خواهد داد! در ضمن شرکت ASUS جهت مدیریت حرارت ایجاد شده توسط پردازنده نیز از کاور فلزی حفاظ I/O استفاده کرده که از افزایش سطح تماس بیشتری نسبت به نسل های گذشته برخوردار است. لازم به ذکر است که این مدل مادربرد به منظور باقی ماندن ایده آل دما و جلوگیری از افت عملکرد علاوه بر استفاده از هیت سینک ها و بک پلیت های M.2 از 1 عدد هیت سینک M.2 بهره برده است. هیت سینک استفاده شده در این مادربرد از نوع Combo Sink بوده و با توجه به برقراری ارتباط مستقیم با هیت پایپ ها می تواند به درایورهای PCIe 5.0 Nvme برای این امر کمک کند!

از دیگر قابلیت هایی که منظور خنک سازی سیستم کاربر در این مدل مادربرد استفاده شده است می توان به قابلیت Al Cooling اشاره کرد که وظیفه کنترل و مدیریت فن های اتصال داده شده به مادربرد را به صورت خودکار برعهده دارد. این قابلیت به کمک هوش مصنوعی موجود اقدام به تشخیص، کنترل و مدیریت حرارت ایجاد شده خواهد کرد. از ویژگی های Al Cooling می توان به تشخیص دمای پردازنده، بهینه سازی خودکار، نظارت پیوسته و قابلیت تنظیم خودکار اشاره کرد. قابلیت تشخیص دمای پردازنده به کمک هوش مصنوعی می تواند با توجه به میزان دمای ایجاد شده در داخل پردازنده سرعت فن ها را تنظیم کند. این ویژگی علاوه بر کاهش میزان صدای سیستم باعث پایین آمدن مصرف انرژی نیز خواهد شد!

مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI رده بالاترین محصول ایسوس!

مجهز به هدرها و پورت های متنوع و متعدد!

این مادربرد ایسوس با پورت های متنوع برقراری ارتباط با سایر دستگاه های دیجیتال را برای شما آسان تر می کند. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 2 عدد پورت USB 2.0، 4 عدد پورت USB 3.0، 1 عدد USB Type-C، 3 عدد پورت USB 3.2 Gen 2، LAN و 1 عدد پوت DisplayPort می شود. در ضمن این مادربرد از پورت HDMI جهت اتصال به مانیتور و دیگر دستگاه های دیجیتال برخوردار است. هدرهای تعبیه شده در این مادربرد نیز شامل 1 عدد پورت USB Type-C Gen 2، 4 عدد پورت USB 2.0 و 1 عدد پورت USB 3.0 می شود. از دیگر هدرهای موجود در این مدل مادربرد می توان به 1 عدد هدر چهار پین مخصوص متصل شدن دستگاه هایی که دارای نورپردازی RGB هستند، 1 عدد هدر 4 پین فن عادی پردازنده، 1 عدد هدر 4 پین فن OPT، 5 عدد کانکتور 4 پین فن برای کیس و 1 عدد هدر پمپ AIO (4 پین) اشاره کرد. Wifi 6E از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ مدل ROG STRIX Z690-E WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن پهنای باند این نسل از Wifi می تواند تا 7 برابر بیشتر از باند 160 گیگاهرتزی و 3 برابر بیشتر از باند 5 گیگاهرتزی باشد!

منبع: rog.asus