تعدادی از مادربردهای نسل جدید برند MSI با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های AMD برای عرضه به بازار اروپا و مشخصاً کشور ایتالیا آماده شده اند. این مادربردها با نام های MSI MPG X670E Carbon Wi-Fi و MSI Pro X670-P Wi-Fi عرضه خواهند شد. هنوز زمان دقیق عرضه این مادربردهای جدید MSI اعلام نشده است. اما طی اخباری که جدیداً منتشر شده مادربرد X670E دارای قیمت حدود 620 یورو و مادربرد X670-P دارای قیمت حدود 410 یورو خواهد بود.

مادربردهای AMD X670E و X670-P برند MSI آماده عرضه به بازار اروپا هستند

مدتی است که شرکت AMD پردازنده های سری رایزن 7000 را با نام مستعار Raphael معرفی کرده است. این پردازنده ها بر مبنای معماری Zen 4 طراحی می شوند و با سوکت AM5 سازگارند. از آن زمان تا کنون، شرکت های تولید کننده مادربرد اقدام به معرفی مادربردهای جدید با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل آینده AMD کرده اند که همگی آنها مجهز به سوکت AMD AM5 هستند.

از روی نام گذاری این مادربردها می توان گفت که مادربرد MSI MPG X670E Carbon Wi-Fi برای گیمرها و مادربرد MSI Pro X670-P Wi-Fi برای طراحان و تولید کنندگان محتوا تولید شده است. هر دوی این مادربردها به خنک کننده های M.2 Shield Frozer مجهز هستند و امکان نصب جدیدترین حافظه های اس اس دی با رابط PCIe 5.0 x4 بر روی آنها وجود دارد. لازم به ذکر است که برای این منظور، این مادربردها به چهار اسلات M.2 مجهز شده اند.

مادربردهای AMD X670E و X670-P برند MSI آماده عرضه به بازار اروپا هستند

باید به این نکته هم اشاره کنیم که مادربردهای X670E و X670-P جدید MSI دارای پنج اسلات از نوع DIMM برای نصب حافظه های رم هستند. این مادربردها از نسل جدید حافظه های رم DDR5 پشتیبانی می کنند. همچنین بر روی آنها کانکتور 2.5GbE دیده می شود که برای اتصال به شبکه های پر سرعت کابلی کاربرد دارد. این مادربردها دارای ماژول وای فای 6E نیز هستند و از اتصال وایرلس با بالاترین سرعت پشتیبانی می کنند.

مادربرد MPG X670E Carbon Wi-Fi از سیستم توزیع برق 18+2 فازی با نقاط پاور 90 آمپری مجهز است و هیچ مشکلی از لحاظ تأمین برق، برای سوار کردن رده بالاترین قطعات بر روی آن وجود ندارد. این مادربرد به پورت USB Type-C هم مجهز است و از DP 1.4 HBR3 هم پشتیبانی می کند. در مورد مادربرد Pro X670-P Wi-Fi هم باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم توزیع برق آن 14+2 فازی با نقاط پاور 80 آمپری است.

مادربردهای AMD X670E و X670-P برند MSI آماده عرضه به بازار اروپا هستند

با توجه به این مشخصات می توان گفت که با دو مادربرد توانمند و پیشرفته ام اس آی مواجه هستیم! با توجه به اینکه AMD اعلام کرده که پردازنده های سری رایزن 7000 تا «پاییز پیش رو» به بازار خواهد آمد، پس می توان انتظار داشت که این مادربردها در حوالی نیمه ماه سپتامبر در دسترس قرار گیرند. طرفداران AMD از هم اکنون برای کار کردن با پردازنده های رایزن 7000 شوق بسیاری دارند و خبر تولید مادربردهای سازگار با این پردازنده ها مسلماً برای آنها جذاب خواهد بود! پیش از این خبر تولید مادربردهای سازگار با پلتفرم AMD AM5 از سایر برندها مانند ازراک و گیگابایت نیز منتشر شده بود.

منبع: tomshardware