از معتبرترین و نام آشناترین برندهای تولید کننده انواع مادربرد و سایر قطعات کامپیوتر می توان به کمپانی MSI اشاره کرد. این شرکت در سال 1986 با 5 نفر شروع به کار کرده و پس از گذشت 36 سال از تاسیس آن توانسته به یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین برند در بازارهای جهانی تبدیل شود! MSI هم اکنون مشغول تولید انواع مختلف لپ تاپ، کامپیوتر، لوازم جانبی کامپیوتر (کارت گرافیک و ...) ،مانیتور، کیس و ... است. از برترین و پرمصرف ترین محصولات تولیدی این شرکت نیز می توان به مادربرد مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 اشاره کرد. این مدل مادربرد با توجه به قابلیت ها و ویژگی های متعددی که در ساخت آن استفاده شده تبدیل به یکی از محبوب ترین مادربرد در بین گیمرها و دیگر کاربران شده است! از قابلیت ها و ویژگی هایی که در طراحی و ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به سیستم خنک کنندگی و دفع حرارت حرفه ای، سیستم برق رسانی دقیق و پایدار، پشتیبانی از 4 اسلات رم از نوع DDR5 با حداکثر حجم 128 گیگابایت، قابلیت مقاومت در برابر گرد و غبار و سایر مواد، اتصالات متنوع، سیستم صوتی باکیفیت و شبکه پر سرعت، نورپردازی حرفه ای، فناوری های کاربردی و ... اشاره کرد. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مادربرد رده بالای ام اس آی خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید!

مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR5، مناسب برای اسمبل سیستم قدرتمند!

سیستم خنک کنندگی مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR5!

شرکت MSI جهت راه اندازی سیستم خنک کنندگی مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 از هدرهای متعددی بهره برده است. هدرهای استفاده شده در سیستم خنک کنندگی این مدل از مادربرد شامل 2 عدد هدر چهار پین برای پمپ خنک کننده مایع و فن پردازنده شده و برای فن های کیس نیز از 6 هدر چهار پین استفاده کرده است. در ضمن شرکت ام اس آی به منظور استفاده حداکثری کاربر از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های شرکت Intel علاوه بر استفاده از هیت سینک بزرگ از مدارهایی با طراحی بهبود یافته نسبت به مدل های قبلی بهره برده است. هیت سینک استفاده شده در مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 قادر است حرارت و دمای ایجاد شده را با موثرترین حالت ممکن دفع کرده تا کاربر قادر باشد از حداکثر توان پردازنده بهره ببرد! از دیگر ویژگی های سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به قابلیت کنترل کردن کامل فن ها اشاره کرد. این ویژگی را نیز می توانید با استفاده از نرم افزار Total Fan Control به دست بیاورید.

با توجه به قابلیت مشخص کردن 4 حد دمایی توسط نرم افزار یاد شده این امکان را خواهید داشت تا با انتخاب حالت های مختلف، سرعت چرخش فن ها به صورت اتوماتیک تنظیم شود. این نرم افزار علاوه بر کنترل کامل فن ها این امکان را به کاربر می دهد تا با استفاده از آن قادر باشد به نظارت بر اطلاعات و آمارهای مهم سیستم دست پیدا کند! هدرهای فن اضافه شده در این مدل مادربرد از قابلیت تشخیص خودکار جریان PWM یا DC برخوردار بوده تا قادر باشند میزان سرعت و صدای ایجاد شده توسط فن ها را مدیریت کنند. شرکت ام اس آی در طراحی این مدل از مادربرد خود به فکر حفاظت از اس اس دی های متصل شده نیز بوده و با استفاده از شیلد دوگانه FROZR می تواند مانع از افزایش بیش از حد دمای آن ها شده و عملکرد حداکثری را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. از دیگر ویژگی هایی که در مادربرد به منظور راه اندازی سیستم خنک کنندگی استفاده شده می توان به قابلیت سازگاری با برندهای تولید کننده انواع خنک کننده مایع AIO اشاره کرد. به همین دلیل شرکت MSI از یک هدر اختصاصی بهره برده تا به کاربر این امکان را بدهد تا قادر باشد با استفاده از آن میزان سرعت پمپ را کنترل کند!

سیستم خنک کنندگی مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR5!

اتصالات مادربرد ام اس آی MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR5!

شبکه های متنوع از نمونه قابلیت های طراحی شده این مدل از مادربرد در زمینه اتصالات محسوب شده و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به شبکه های پر سرعت متصل شوید. اتصالات مربوط به شبکه مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 شامل 2.5G LAN، Wi-Fi 6 و Lan Manager می شود.

2.5G LAN: شبکه LAN با سرعت انتقال داده ای برابر با 2.5 گیگابایت بر ثانیه یکی از مهم ترین و بهترین ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد بوده و با توجه به بهره مندی از تاخیر ناچیز و پهنای باند فوق العاده ای که در اختیار کاربر قرار می دهد می تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که اهمیت زیادی به اتصال شبکه پرسرعت قائل هستند!

Lan Manager: قابلیت Lan Manager نیز با توجه به کارایی و عملکردی که در اختیار دارد تبدیل به یکی از ابزارهای مفید برای گیمرها شده است. این قابلیت با اولویت قرار دادن مصرف ترافیک و اختصاص دادن پهنای باند مخصوص به هر یک از نرم افزارها به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید بازی های آنلاین خود را بدون کوچک ترین تاخیر و لگ انجام داده و یا اجرای برنامه های مهم از تجربه لذت بخشی بهره مند شوید. از دیگر ویژگی های Lan Manager نیز می توان به تشخیص خودکار بازی ها و در اولویت قرار دادن آن ها اشاره کرد.

Wi-Fi 6: Wi-Fi 6 از دیگر ویژگی های اتصالات تعبیه شده در این مدل مادربرد محسوب شده و قابلیت پشتیبانی از فناوری های BSS Color و MU-MIMO، Bluetooth 5.2 و دامنه 6 گیگاهرتز را در اختیار دارد. با این ویژگی می توان گفت که Wi-Fi 6 قادر است حتی در محیط هایی که از تراکم سیگنالی بالایی برخوردار هستند نیز بیشترین سرعت شبکه ممکن را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

شرکت MSI جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 1 عدد پورت HDMI، 1 عدد پورت DisplayPort، 1 عدد USB Type-C (USB 3.2 Gen 2x2)، 2 عدد USB 2.0 و 5 عدد USB 3.1 (USB 3.2 Gen 2) می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 1 عدد هدر USB Type-C (USB 3.2 Gen 2)، 4 عدد هدر USB 2.0 و 2 عدد هدر USB 3.1 (USB 3.2 Gen 2) می شود.

اتصالات مادربرد ام اس آی MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR5!

قابلیت سازگاری با حافظه های رم DDR5 و کارت شبکه قدرتمند!

از ویژگی های استفاده شده در این مدل از مادربرد می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR5 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را دارد. در ضمن این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوعl225V 2.5Gbps  ساخت شرکت Intel می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. از دیگر ویژگی های کارت شبکه استفاده شده می توان به قابلیت ارائه پهنای باند بی نظیر و سرعت انتقال داده عالی اشاره کرد.

در ضمن با توجه به اینکه مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 ام اس آی در ابعاد 244x305 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت MSI در این مادربرد از چیپست Z690 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 اینتل (Gold, Core, Pentium, Celeron) بر روی مادربرد خود استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! از دیگر ویژگی ها و قابلیت های مهم این مدل مادربرد می توان به چیپست صدای آن اشاره کرد. مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR5 ام اس آی دارای کارت صدا Realtek ALC4080 Codec بوده و صدایی شفاف، طبیعی، قدرتمند و بدون نویز را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. از ویژگی های چیپست صدای تعبیه شده در این مدل مادربرد می توان به بهره مندی از صدای استریو 7.1 کاناله اشاره کرد. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل مادربرد از دیگر امکاناتی همچون 3 عدد اسلات Pci Express x16 (جهت نصب کارت گرافیک) و 1 عدد اسلات Pci Express x1 (جهت توسعه) برخوردار بوده و از فناوری هایی همچون Core Boost، CrossFire و Raid پشتیبانی می کند!

منبع: msi