لپ تاپ دل مدل XPS 17، یکی از لپ ‌تاپ ‌های 17 اینچی فوق العاده در چند سال اخیر است که ترکیبی قانع ‌کننده از اندازه صفحه نمایش، اندازه شاسی و عملکرد ارائه می ‌کند. این لپ ‌تاپ، بی نهایت خوش ‌ساخت است و با زیبایی ‌شناسی ساده ای که دارد، برای هر محیطی کاربرد دارد.

اما XPS 17 تنها نیست. چندین لپ تاپ 17 اینچی دیگر نیز وجود دارند که یکسان طراحی شده اند، مانند لپ تاپ MSI Creator Z17 که بسیار سریع و خوش ساخت است. با این وجود، کدام یک از این لپ تاپ های بزرگ برای شما مناسب تر است؟

Dell XPS 17 در مقابل MSI Creator Z17: دو لپ تاپ زیبا و در عین حال فوق العاده

طراحی لپ تاپ دل مدل XPS 17 در مقایسه با لپ تاپ ام اس آی Creator Z17

طراحی XPS 17 به تدریج در چندین نسل از خط XPS کامل شده است، و اکنون این لپ تاپ با شاسی و درب آلومینیومی نقره ‌ای و صفحه ‌کلید مشکی از جنس فیبر کربن ساخته شده است. بطور کلی طراحی ساده و پیش پا افتاده ای دارد و با حاشیه های نازک و مدرن، یک زیبایی شناسی منسجم را ایجاد می کند. در مقابل باید بگوییم که لپ تاپ Creator Z17 نیز از طراحی ساده‌ ای برخوردار است و بطور کامل از جنس آلومینیوم و به رنگ خاکستری تیره ساخته شده است. هر دو لپ تاپ جذاب هستند، اما XPS 17 بیشتر به جزئیات توجه دارد.

اگرچه XPS 17 لپ ‌تاپ محکم ‌تری است، اما کیفیت ساخت Creator Z17 نیز عالی است و به اندازه ای هست که بتواند رضایت کامل شما را حفظ کند.

طراحی لپ تاپ دل مدل XPS 17 در مقایسه با لپ تاپ ام اس آی Creator Z17

از نظر طراحی، صفحه ‌کلید سری Steel Creator Z17 جذاب ‌تر است و با نورپردازی RGB بر روی هر کلید هیجان بازی را دو چندان می کند. ضمن این که این کلید ها بزرگ هستند و فاصله زیادی از هم دارند، با این حال عملکرد دقیق تری ارائه می دهند. گفتنی است که صفحه‌ کلید XPS 17 نیز نور پس ‌زمینه استاندارد را ارائه می دهد و از نظر فاصله بین کلیدها مناسب است، اما مکانیسم آن سبک ‌تر و در عین حال دقیق ‌تر است.

از نظر اتصال و پورت ها، Creator Z17 بهتر است، چرا که دارای دو درگاه USB-A 3.2 Gen 2، دو درگاه USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4، یک پورت HDMI 2.1 با اندازه کامل، یک جک 3.5 میلی متری صدا و یک کارت SD با اندازه کامل است. این درحالی است که XPS 17 دارای چهار پورت USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4، جک 3.5 میلی متری صدا و کارت خوان SD با اندازه کامل است. ضمن اینکه هر دو لپ تاپ دارای اتصال بی سیم با Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 هستند.

طراحی لپ تاپ دل مدل XPS 17 در مقایسه با لپ تاپ ام اس آی Creator Z17

عملکرد و کارایی Dell XPS 17 در مقابل MSI Creator Z17

هر دو لپ تاپ 17 اینچی، به پردازنده نسل دوازدهم Core i7-12700H 45 واتی اینتل، یک پردازنده 14 هسته ای (شش عملکرد و هشت کارآمد) و CPU  20 رشته ای مجهز هستند که عملکرد همه جانبه عالی را ارائه می دهند. XPS 17 را می توان به Core i9-12900HK قابل اورکلاک ارتقا داد، در حالی که Creator Z17 را می توان با Core i9-12900H غیرقابل اورکلاک پیکربندی کرد. Creator Z17 از Nvidia GeForce RTX 3070 Ti، قابل ارتقا به RTX 3080 Ti استفاده می کند، در حالی که XPS 17 مجهز به RTX 3060، سریع ترین پردازنده گرافیکی موجود برای لپ تاپ است.

با توجه به معیارهای مبتنی بر پردازنده، این لپ تاپ ها به طور مساوی مطابقت دارند. در واقع هر دو نسبتاً نازک هستند و نسبت به لپ ‌تاپ ‌های 17 اینچی ضخیم‌ تر، که معمولاً لپ ‌تاپ ‌های مخصوص بازی هستند، فضای کمتری برای جابه‌جایی هوا و خنک نگه داشتن قطعات دارند.

Creator Z17 در بنچمارک Pugetbench Premiere Pro که در نسخه زنده Adobe's Premiere Pro اجرا می شود، امتیاز قابل توجه بالاتری کسب کرد. این معیار از پردازنده گرافیکی لپ ‌تاپ استفاده می ‌کند که به MSI برتری می ‌دهد. و Creator Z17 با مجهز شدن به کارت گرافیک RTX 3080 Ti در این بنچمارک حتی سریعتر خواهد بود.

برای همه سازندگان به جز خواستارترین سازندگان، هر یک از این لپ تاپ ها عملکردی بیش از اندازه کافی را ارائه می دهند. اما برای گیمرها و سازندگانی که نیاز به عملکرد سریع تری دارند، Creator Z17 انتخاب مناسب تری است.

صفحه نمایش لپ تاپ Dell XPS 17 در برابر لپ تاپ MSI Creator Z17

XPS 17 دارای دو گزینه نمایشگر با پنل 17 اینچی و نسبت تصویر 16:10 است که دو وضوح Full HD+ (1920 x 1200) IPS و UHD+ (3840 x 2400) IPS را که هر دو با فرکانس 60 هرتز کار می ‌کنند، ارائه می دهد.

اما Creator Z17 تنها یک صفحه نمایش دارد، و از پنل IPS 17 اینچی با نسبت تصویر 16:10 و همچنین وضوح  QHD+ (2560 در 1600) که با فرکانس 165 هرتز کار می کند، عرضه می شود. لازم به ذکر است که رنگ‌های آن تقریباً گسترده یا دقیق نیستند، روشنایی آن بسیار پایین ‌تر است و نسبت کنتراست آن کمتر از 1000:1 است. تنها مزیت این لپ تاپ، نرخ تازه ‌سازی سریع ‌تر است که باعث روان‌ تر اجرا شدن ویندوز 11 و کاهش اعوجاج بازی ‌ها می شود، اما برای کارهای خلاقانه و هنری مناسب نیست.

به زبان ساده، XPS 17 نمایشگری را ارائه می دهد که از نظر کاربران دوست داستنی است و به خوبی با عملکرد لپ تاپ مطابقت دارد.

صفحه نمایش لپ تاپ Dell XPS 17 در برابر لپ تاپ MSI Creator Z17

قابلیت حمل لپ تاپ دل مدل XPS 17 در مقایسه با لپ تاپ ام اس آی مدل Creator Z17

Creator Z17 به لطف حاشیه های نمایشگر بزرگتر، کمی عریض تر و عمیق تر از XPS 17 است. همچنین با اندازه بزرگتر و وزن سنگین تری عرضه می شود. این امر، قابلیت حمل XPS 17 را به طرز محسوسی آسان‌ تر می‌کند، اگرچه هیچ یک از این لپ ‌تاپ ‌ها آنقدری کوچک نیستند که به راحتی قابل حمل باشند.

از نظر طول عمر باتری باید بگوییم که XPS 17 برنده است. اگرچه هر دو لپ تاپ ظرفیت باتری مشابهی دارند، اما XPS 17 با باتری 97 وات ساعتی و Creator Z17 با باتری 90 وات ساعتی، عملکرد بهتری دارد. در آخر باید بگوئیم که دل XPS 17 یکی از بهترین لپ تاپ های دل موجود در بازار است اما بسته شما باید با توجه به ویژگی های مورد نیاز بین این لپ تاپ و MSI Creator Z17 یک گزینه را انتخاب کنید.

منبع: digitaltrends