این روزها لپ تاپ ها روز به روز باریک تر و سبک تر می شوند و به همین دلیل شرکت های سازنده برخی ویژگی های آنها را در این راه قربانی می کنند! به طور معمول برای اینکه لپ تاپ ها ضخامت و وزن کمتری داشته باشند، تعداد پورت های USB-A آنها کمتر می شود یا جک 3.5 میلی متری و درگاه کارت حافظه SD از آنها حذف می شود. اگر به نظرتان این موارد عجیب است، ما به پیشنهاد می کنیم تا نگاهی به لپ تاپ Craob X بیندازید! این لپ تاپ طراحی مینیمال را به حد اعلای خود رسانده و به «صفر» پورت مجهز است!

این لپ تاپ مرموز و عجیب هیچ گونه پورتی ندارد و ضخامت آن تنها 7 میلی متر است!

مطابق با گزارشی که بر روی وب سایت My Laptop Guide منتشر شده، Craob X به عنوان «اولین اولترا بوک بدون پورت جهان» شناخته می شود. وب سایت رسمی برند Craob اطلاعات بسیار محدودی در رابطه با این لپ تاپ منتشر کرده و حتی تاریخ عرضه آن به صورت “Coming Soon” اعلام شده است. هر چند وجود چنین شرکتی خود در هاله ای از ابهام قرار دارد و اطلاعات در رابطه با آن فقط به وب سایت آن محدود می شود!

به هر حال Craob X می تواند به عنوان یک الگوی جذاب برای لپ تاپ های فوق پرتابل در نظر گرفته شود. البته این لپ تاپ ها نیز حداقل یک پورت USB-C دارند، اما Craob X هیچ گونه پورتی ندارند. مطابق با اطلاعاتی که بر روی وب سایت Craob قابل مشاهده است، این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی است و تنها 7 میلی متر (0.28 اینچ) ضخامت دارد! همچنین این لپ تاپ از وزنی در حدود 861.83 گرم برخوردار است. این اعداد و ارقام واقعاً تعجب برانگیز است! چرا که این لپ تاپ حتی از لپ تاپ های Clamshell فوق سبک موجود در بازار نیز از این لحاظ فراتر رفته است. به عنوان مثال لپ تاپ Dell XPS 13 از ضخامت 14.8 میلی متر و وزن 1.197 گرم برخوردار است و Craob X به میزان 107.14 درصد از آن باریک تر و 38.95 درصد سبک تر است!

طبعاً شما باید لوازم جانبی و سایر دستگاه ها را از طریق بلوتوث به Craob X متصل کنید. اما بر روی وبسایت این شرکت اطلاعاتی در رابطه با ویژگی های بلوتوث آن داده نشده است. همچنین قطعاً باتری این لپ تاپ باید شارژ شود! Craob X از دستگاهی شبیه به MagSafe برای شارژ شدن پشتیبانی می کند که به صورت آهنربایی به بدنه آن متصل می شود. این شارژر وایرلس که از آن با عنوان PortsHub یاد می شود، به چند پورت بر روی بدنه خود مجهز است. این پورت ها شامل USB-C، USB-A، Thunderbolt (نسخه آن مشخص نیست)، یک جک هدفون و درگاه کارت حافظه می شود. پس می توان از آن برای شارژ دستگاه های دیگر هم استفاده کرد. لازم به ذکر است که سرعت شارژدهی وایرلس این شارژر نیز اعلام نشده است.

این لپ تاپ مرموز و عجیب هیچ گونه پورتی ندارد و ضخامت آن تنها 7 میلی متر است!

همچنین مشخص نیست که شارژر وایرلس PortsHub قادر به ارسال دیتا به لپ تاپ هست یا خیر. مجهز بودن به کارت خوان SD و جک هدفون دلالت بر مثبت بودن جواب سؤال بالا دارد؛ اما بعید به نظر می رسد که این دستگاه بتواند از حداکثر پهنای باند استاندارد Thunderbolt 4 در شبکه وای فای 6E (که برابر با 40 گیگابیت در ثانیه) پشتیبانی کند.

لپ تاپ Craob X دارای قاب های فوق باریکی است و وب کم آن بر روی صفحه نمایش 4K دستگاه تعبیه شده است.

این لپ تاپ مرموز و عجیب هیچ گونه پورتی ندارد و ضخامت آن تنها 7 میلی متر است!

اعلام شده که این لپ تاگ به پردازنده Core i7-1280P از پردازنده های سری Alder Lake mobile نسل 12 اینتل مجهز خواهد بود. پردازنده های سری P اینتل برای استفاده در لپ تاپ های باریک تر طراحی شده اند و از سیستم خنک سازی کوچکتری بهره می برند. این پردازنده دارای شش هسته با فرکانس حداکثر 4.8 گیگاهرتز و هشت هسته با فرکانس حداکثر 3.6 گیگاهرتز است و فرکانس پایه آن 1.8 گیگاهرتز است. همچنین Craob X به 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و 2 ترابایت حافظه PCIe 4.0 x4 SSD مجهز خواهد بود.

منبع: arstechnica