سنای آمریکا قانون Chips and Science را در روز 27 جولای 2022 (5 مرداد 1401) تصویب کرده است. این قانون در صورت اجرایی شدن، 52 میلیارد کمک و اعتبار دولتی را به صنعت تولید نیمه هادی ها (Semiconductors) در آمریکا اختصاص خواهد داد. در حال حاضر این قانون با 64 رأی موافق در مقابل 33 رأی مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسیده است و باید از مجلس نمایندگان عبور کند. مطابق با گزارش رویترز، مجلس نمایندگان نیز به احتمال زیاد به این قانون رأی مثبت می دهد و پس از آن با امضای جو بایدن، این قانون به مرحله اجرا در خواهد آمد.

قانون CHIPS and Science به تصویب سنای آمریکا رسید؛ یک قدم نزدیکتر به اعطای 52 میلیارد دلار به شرکت های تولید کننده چیپست!

قانون Chips and Science از سال گذشته در حال بررسی بوده است. نسخه قبلی این لایحه در ژوئن 2021 در سنا تصویب شد اما به مجلس راه نیافت. پس از آن این لایحه تخصصی تر شده و سایر هزینه ها از آن جدا شده است. از آن زمان سناتورها و شخص جو بایدن پیگیر تصویب این قانون بوده اند.

از این بودجه 52 میلیارد دلاری، 39 میلیارد دلار به شرکت های تولید کننده تراشه نیمه هادی و بیش از 10 میلیارد دلار به تحقیقات در این زمینه اختصاص خواهد یافت. همچنین با اجرایی شدن این قانون، بیش از 170 میلیارد دلار نیز به تحقیقات علمی در آمریکا اختصاص می یابد.

تراشه و نیمه هادی ها در طیف وسیعی از دستگاه ها شامل کامپیوترها، سرورها، دستگاه های الکترونیکی خانگی و حتی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. رئیس جمهور جو بایدن و دیگر حامیان این طرح، قانون Chips and Science را مربوط به تأمین امنیت ملی دانسته اند و عنوان کرده اند که تجهیزات مورد استفاده در ارتش نیز به نیمه هادی ها (Semiconductors) نیاز دارند.

قانون CHIPS and Science به تصویب سنای آمریکا رسید؛ یک قدم نزدیکتر به اعطای 52 میلیارد دلار به شرکت های تولید کننده چیپست!

این قانون همچنین به ایالات متحده کمک می کند تا در رقابت با سایر کشورها، قدرت بیشتری در تولید تراشه و چیپست داشته باشد. رئیس جمهور بایدن پس از تصویب این قانون در سنا عنوان کرده است: «از آنجایی که آمریکایی ها نگران شرایط اقتصادی و هزینه های زندگی هستند، قانون CHIPS یک دلگرمی برای آنها خواهد داشت: این قانون تولید نیمه هادی ها در آمریکا را شتاب می دهد و باعث کاهش قیمت طیف وسیعی از دستگاه ها، از خودرو گرفته تا ماشین ظرفشویی، می شود».

اینتل و دیگر شرکت های تولید چیپ نیز مشمول حمایت های این قانون می شوند. Pat Gelsinger مدیرعامل اینتل پیش از این عنوان کرده بود که «کسب و کارهای آمریکایی در هر زمینه ای با کمبود نیمه هادی ها مواجه شده اند. تنها راه برون رفت از این شرایط در دراز مدت، تصویب قانون CHIPS است». در واقع این قانون جدید به شرکت اینتل در راستای دستیابی به این اهدافش کمک خواهد کرد زیرا اینتل در اوایل سال جاری برنامه های خود را برای تبدیل شدن به «بزرگترین محل تولید سیلیکون بر روی کره زمین» اعلام کرد و حتی چند ماه پس از انتشار این خبر نیز اعلام کرد که برای ساخت کارخانه تولید تراشه در ایتالیا حدود 5 میلیارد دلار هزینه می کند به همین دیلیل نیز میتوانیم حدس بزنیم که این خبر میتواند برایاینتل خیلی خوشایند باشد.

قانون CHIPS and Science به تصویب سنای آمریکا رسید؛ یک قدم نزدیکتر به اعطای 52 میلیارد دلار به شرکت های تولید کننده چیپست!

شاید برایتان جالب باشد که برنی سندرز، یکی از سناتورهای معروف دموکرات به این قانون رأی منفی داده است. این سناتور مدعی است که این قانون یک «چک سفید امضا» در اختیار تولید کنندگان چیپست قرار می دهد که کار چندان جالبی نیست! به هر حال این قانون به زودی توسط مجلس نمایندگان و جو بایدن امضا می شود و پیش بینی می شود که تحولی در میزان تولید چیپست شرکت های آمریکایی ایجاد کند و بتواند مشکلاتی از قبیل بحران اقتصادی ناگهانی اینتل را به خوبی برطرف کند.

منبع: windowscentral