مسائل مربوط به حوزه حریم شخصی (Privacy) همواره به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه ها در هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال مطرح بوده است. فرقی ندارد از اندروید، iOS، macOS یا ویندوز استفاده می کنید، در هر صورت دغدغه حفظ حریم شخصی خود را خواهید داشت! در این میان شرکت های شناخته شده دنیای تکنولوژی در انجام اقداماتی در راستای بهبود امکانات سرویس ها برای حفظ حریم شخصی هستند تا کاربران با اطمینان خاطر بیشتری از خدمات آنها استفاده کنند. در همین راستا به نظر می رسد که مایکروسافت در حال آزمایش یک ابزار جدید است که اطلاعات سودمندی در رابطه با دسترسی اپلیکیشن های نصب شده بر روی ویندوز 11 به منابع سخت افزاری سیستم در اختیار کاربر قرار می دهد.

ویندوز 11 به قابلیت بررسی دسترسی اپلیکیشن ها به منابع سخت افزاری سیستم مانند دوربین و میکروفون مجهز می شود

این ویژگی جدید که “Privacy Auditing” نام دارد، به کاربران ویندوز 11 اجازه می دهد تا ببینند کدام اپلیکیشن ها به سخت افزار کامپیوتر آنها شامل میکروفون، دوربین و... دسترسی دارند. این ویژگی در واقع مجموعه ای از ابزارها است که دسترسی اپلیکیشن ها به «تجهیزات حساس» را قابل بررسی می کند. به علاوه اینکه این ابزار زمانی که یک اپلیکیشن به سخت افزار دستگاه دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده می کند، این موضوع را به اطلاع کاربر می رساند.

این طور که به نظر می رسد، قابلیت Privacy Auditing فقط اطلاعاتی در رابطه با دسترسی به سخت افزار حساس سیستم را ارائه می دهد. پیش از این سیستم عامل های اندروید و iOS نیز به چنین قابلیتی، منتهی به شکل پیشرفته تر مجهز شده بودند. در این سیستم عامل ها کاربران می توانند سطح دسترسی اپلیکیشن ها به ابزارها، اطلاعات و امکانات دستگاه را متناسب با دلخواه خود تغییر دهند و این دسترسی ها را محدود کنند. پیش بینی می شود نسخه نهایی قابلیت Privacy Auditing نیز امکانات مشابهی را در اختیار کاربران ویندوز 11 قرار دهد. این خبر اخیراً توسط یکی از مدیران رده بالای مایکروسافت در بخش OS Security and Enterprise نیز مورد تأیید قرار گرفته است. دیوید وستون در اکانت توئیتر خود عنوان کرده است:

ویندوز 11 به قابلیت بررسی دسترسی اپلیکیشن ها به منابع سخت افزاری سیستم مانند دوربین و میکروفون مجهز می شود

«ویژگی جدید Privacy Auditing در ویندوز 11 به شما اجازه می دهد تا سابقه دسترسی اپلیکیشن ها به تجهیزات حساس سیستم مانند میکروفون را مشاهده کنید».

همان طور که از توئیت بالا می توان متوجه شد، این ابزار احتمالاً به بخش Privacy & security اپلیکیشن Settings ویندوز 11 اضافه می شود. این ویژگی تاریخ و ساعت دسترسی به میکروفون را به طور کامل مشخص می کند و به کاربران اجازه می دهد تا ببینند کدام اپلیکیشن ها به اسکرین شات ها، پیام ها، اطلاعات لوکیشن و... دسترسی داشته اند.

ویندوز 11 به قابلیت بررسی دسترسی اپلیکیشن ها به منابع سخت افزاری سیستم مانند دوربین و میکروفون مجهز می شود

در حال حاضر قابلیت Privacy Auditing در چنل Stable Release ویندوز 11 در دسترس قرار نگرفته است. به نظر می رسد که مایکروسافت در حال تست کردن این ویژگی در پروژه Insider ویندوز 11 است. پس اگر می خواهید پیش از اضافه شدن نسخه نهایی این ویژگی جدید در ویندوز 11 به آن دسترسی داشته باشید، باید عضو پروژه Windows Insider Preview شده و آخرین بیلد Dev Channel را بر روی سیستم خود نصب کنید.

منبع: neowin.net