باید منتظر تحول بازار کارت گرافیک توسط AMD باشیم! این شرکت به تازگی در رابطه با معماری RDNA 3 کارت گرافیک های خود اطلاعاتی را منتشر کرده که توسط وب سایت PC Gamer پوشش داده شده است. پیش از این اخباری در رابطه با پردازنده های دسکتاپ جدید Zen 4 برند AMD منتشر شده، اما این شرکت برای رقابت با انویدیا در بازار کارت گرافیک هم برنامه های بلند پروازانه ای در سر دارد! به طور خلاصه در رابطه با این برنامه ها باید گفت: «دنیای کارت گرافیک ها زیر و رو خواهد شد!»

AMD با فناوری RDNA 3 قدرت کارت گرافیک های خود را به میزان حیرت انگیز 50 درصد ارتقا می دهد!

عملکرد کارت گرافیک های Radeon با بهره بردن از معماری RDNA 3، در مقایسه با نسخه های فعلی به میزان 50 درصد به ازای هر وات ارتقا خواهد یافت! علاوه بر این ارتقای حیرت انگیز، AMD جزئیاتی را در رابطه با مهاجرت کامل و یکپارچه به این معماری جدید اعلام کرده است. این کارت گرافیک ها بر مبنای فرآیند 5 نانومتری TSMC تولید خواهند شد؛ درست مانند پردازنده های Zen 4!

AMD با فناوری RDNA 3 قدرت کارت گرافیک های خود را به میزان حیرت انگیز 50 درصد ارتقا می دهد!

اما رمز موفقیت AMD در دستیابی به این سطح از عملکرد گرافیکی چیست؟ به طور تیتر وار می توان این عوامل را به این صورت نام برد: استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری، پکیج کردن پیشرفته چیپست، یک پایپ لاین گرافیکی بهینه شده، نسل جدید فناوری AMD Infinity Cache و یک واحد محاسباتی باز طراحی شده. این موارد در کنار هم به این معنا هستند که پردازنده های گرافیکی AMD مورد طراحی مجدد قرار گرفته و هوشمند تر، سریع تر و کارآمدتر خواهند شد.

جالب اینجا است که با وجود اینکه هنوز کارت گرافیکی با معماری RDNA 3 در دنیای واقعی وجود ندارد، خبرهایی مبنی بر کار کردن AMD بر روی مبنای RDNA 4 نیز شنیده می شود! پس ما چه زمانی باید انتظار عرضه کارت گرافیک های RDNA 3 به بازار را داشته باشیم؟ کارشناسان معتقدند که تا پایان سال این کارت گرافیک ها راهی بازار خواهند شد؛ به خصوص اینکه انویدیا نیز در حال کار کردن بر روی کارت گرافیک های جدید خود است و به احتمال بسیار زیاد آنها را تا پایان سال 2022 (و حتی زودتر) در بازار خواهیم دید!

AMD با فناوری RDNA 3 قدرت کارت گرافیک های خود را به میزان حیرت انگیز 50 درصد ارتقا می دهد!

مدت زمان زیادی است که AMD با انویدیا بر سر تولید بهترین کارت گرافیک های دنیا رقابت می کند. این رقابت باعث رشد هر دو شرکت شده است و اگر منجر به ارائه فناوری های جدید مانند RDNA 3 شود، می توان آن را به فال نیک گرفت! حال باید ببینیم که برنامه انویدیا در جواب AMD در این زمینه چیست! آیا معماری RDNA 3 و متعاقب آن RDNA 4، باعث می شود تا انویدیا نیز فناوری های جدیدی را برای ارتقای عملکرد کارت گرافیک های خود معرفی کند؟! تنها گذر زمان می تواند به این سؤال پاسخ دهد! البته این موضوع در شرایطی هیجان انگیز تر می شود که تولید کنندگان کارت گرافیک از این فناوری های جدید AMD در محصولات خود استفاده کرده و مصرف کنندگان بتوانند آنها را تهیه کنند؛ نه اینکه فقط در تصورات ما چنین کارت گرافیک هایی وجود داشته باشد!

منبع: windowscentral