فناوری FidelityFX Super Resolution را می توان پاسخ ای ام دی به فناوری انویدیا DLSS دانست که در سال 2021 معرفی شده بود. حدود یک سال از معرفی این فناوری می گذرد و اکنون AMD نسخه 2.1 آن را در دسترس قرار داده است. به طور کلی این فناوری در زمینه ارتقای کیفیت تصویر کاربرد دارد و تصاویر با رزولوشن پایین را به تصاویری شارپ و با کیفیت تبدیل می کند. به این ترتیب تجربه بصری کاربران و پرفورمنس سیستم ارتقا پیدا می کند.

فناوری AMD FideltyFX Super Resolution 2.1 با هدف ارتقای تجربه بصری گیمرها معرفی شد

برخی از تکنولوژی های AMD و انویدیا محبوبیت بالایی پیدا کرده اند و حتی افراد عادی نیز با آنها آشنایی دارند! این تکنولوژی ها باعث می شوند تا عملکرد کارت گرافیک بهتر شده و گیمرها از انجام بازی ها لذت بیشتری ببرند. در عین حال، این فناوری ها بار اضافی به کارت گرافیک تحمیل نمی کنند و بالاترین کیفیت عملکرد آن را بدون مصرف انرژی بیشتر به ارمغان می آورند. این تکنولوژی ها برخی از بار اضافی ناشی از انجام محاسبات پیشرفته ری تریسینگ را نیز کاهش می دهند و امکان اجرای این پردازش های گرافیکی سنگین با سخت افزار میان رده را فراهم می آورند.

آن طور که در وب سایت تامز هاردور به آن اشاره شده، فناوری AMD FidelityFX Super Resolution نسخه 2.1 در زمینه رندر کردن سایه ها به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. به عنوان مثال این فناوری با بهره بردن از واگرایی بردار حرکتی، پیکسل های قفل شده را به حداقل میزان ممکن می رساند و مشکل عدم تطابق شکل هندسی تشکیل شده از بردارهای حرکتی با پیکسل های زیرین آن را از بین می برد.

فناوری AMD FideltyFX Super Resolution 2.1 با هدف ارتقای تجربه بصری گیمرها معرفی شد

به طور کلی زمانی که صحبت از ارتقای گرافیکی می شود، همه به یاد معضل کاهش پرفورمنس کلی سیستم و کند شدن آن می افتند! البته AMD در هنگام معرفی نسخه 2.1 فناوری FidelityFX Super Resolution در این رابطه توضیح چندانی نداده و این شائبه را ایجاد کرده که تمرکز زیادی بر روی جلوگیری از کاهش پرفورمنس نداشته است! اما چیزی که محتمل تر است این است که AMD در لایه های زیرین این فناوری به پرفورمنس توجه داشته و به صورت تخصصی تر روی آن کار کرده است.

ای ام دی در نسخه 2.1 موارد دیگری را نیز بهبود بخشیده که از میان آنها می توان به توسعه محدوده رنگ تحت پوشش و ثبات زمانی بیشتر در تولید تصاویر ارتقای کیفیت یافته اشاره کرد. برخی محاسبات ارتقای کیفیت (یا همان upscale) از FP16 به FP32 بهبود یافته اند، اما به طور کلی آپگرید اصلی در نسخه 2.1 این فناوری مربوط به تولید سایه ها بوده است.

فناوری AMD FideltyFX Super Resolution 2.1 با هدف ارتقای تجربه بصری گیمرها معرفی شد

ای ام دی مشخصاً این قابلیت نرم افزاری را برای مقابله با فناوری انویدیا DLSS معرفی کرده است، اما باید ببینیم که این تکنولوژی توانایی رقابت با کارت گرافیک های اینتل Arc Alchemist را هم خواهد داشت یا خیر! اینتل در این کارت گرافیک ها از تکنولوژی Xe Super Sampling (XeSS) استفاده کرده که عملکرد مشابهی را انجام می دهد اما در آن از استراتژی های خاص اینتل بهره برده شده است! بی صبرانه منتظر اضافه شدن اینتل به انویدیا و AMD در بازار کارت گرافیک های مجزا و رقابت با این دو غول دنیای گرافیک هستیم!

منبع: windowscentral