انویدیا و AMD بهترین سازندگان کارت ‌های گرافیک موجود در بازار هستند. اخیرا انویدیا کارت گرافیک های مبتنی بر فناوری DLDSR را در 14 ژانویه 2022 معرفی کرد و اکنون می خواهیم آن را با فناوری های DLSS و DSR موجود در کارت های این شرکت مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

فناوری NVIDIA DLSS چیست؟

Deep Learning Super Sampling که با نام DLSS هم شناخته می شود، نوعی فناوری است که از هوش مصنوعی برای افزایش نرخ فریم استفاده می کند و در عین حال پایداری بصری بازی های سازگار را افزایش می دهد. در حالیکه DSR و DLDSR تکنیک های کاهش مقیاس هستند، اما DLSS یک تکنیک افزایش مقیاس است.

در یک بازی که با فناوری DLSS سازگار است، هر آنچه که در صفحه نمایش خود می بینید، ابتدا به "فریم های عالی" تقسیم می شود که توسط شبکه عصبی NVIDIA مورد بررسی قرار می گیرد. درواقع این فرآیند، با رزولوشن پایین ‌تر شروع می ‌شود و روی anti-aliasing تمرکز می ‌کند، سپس با افزودن پیکسل ‌های اضافی بر روی وضوح کادر تمرکز می ‌کند. هوش مصنوعی انویدیا به این فریم ‌های عالی با وضوح بالا نگاه می‌ کند، آن‌ ها را با فریم ‌های معمولی بعدی مقایسه می ‌کند، و این فرآیند را مثل یک چرخه تکرار می ‌کند.

NVIDIA DLSS در مقابل DSR و DLDSR: کدام یک بهتر است؟

بطور کلی، DLSS باعث می ‌شود که بازی ‌های شما بهتر به نظر برسند و در عین حال مقداری از بار پردازنده گرافیکی شما را کاهش می دهد و نرخ فریم را نیز افزایش می ‌دهد. مشکل DLSS این است که در همه بازی ‌ها در دسترس نیست و باید توسط توسعه ‌دهنده ارائه شود. همچنین باید یک پردازنده گرافیکی NVIDIA RTX سری 20 یا 30 با هسته های Tensor اختصاصی داشته باشید تا DLSS بتواند بر روی سیستم شما کار کند. از کارت گرافیک های دارای تکنولوژی DLSS میتوان به کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3070 TI O8G ایسوس اشاره کرد.

فناوری NVIDIA DSR و DLDSR چیست؟

فناوری DSR، وضوح Super Dynamic انویدیا است که حدود هفت سال پیش در کنار پردازنده ‌های گرافیکی Maxwell معرفی شد. در واقع DSR این امکان را فراهم می کند تا فریم های ارائه شده در بافر GPU وضوح بالاتری (تا چهار برابر بیشتر) در مانیتور شما داشته باشند و سپس فیلتر شوند تا متناسب با صفحه نمایش ارائه شوند. به طور کلی، وضوح بالاتر، تصویر بهتری را ایجاد می کند، حتی زمانی که فیلتر شده باشد.

DSR در سطح درایور مدیریت می ‌شود، و بهترین حالت برای استفاده از آن، زمانی است که GPU شما کارایی بالایی برای بازی داشته باشد. با این حال، اگر پردازنده گرافیکی شما در حال حاضر به سختی کار می کند تا فریم ها را با رزولوشن 1080p رندر کند، رندر کردن فریم ها در 2K یا 4K باعث ضربه جدی به نرخ فریم می شود. DSR با تمام پردازنده ‌های گرافیکی جدید انویدیا کار می ‌کند و حتی می‌ توان آن را در کنار DLSS نیز فعال کرد. استفاده از DSR در اکثر رایانه های شخصی بلامانع است، زیرا برخلاف DLSS به سسخت افزار خاصی نیاز ندارد.

فناوری NVIDIA DSR و DLDSR چیست؟

در ادامه باید بگوییم که DLDSR همان مخفف Deep Learning Dynamic Super Resolution انویدیا و درواقع یک ارتقاء به DSR است که به منظور کارآمدتر کردن فرآیند و در نتیجه ایجاد محصول نهایی یکسان طراحی شده است. این فناوری، قبل از کوچک کردن فریم ها مطابق با وضوح مانیتور شما، آن ‌ها را با وضوح بالاتر ارائه می ‌کند و در کنار آن، از هوش مصنوعی قوی انویدیا و هسته‌ های Tensor در پردازنده ‌های گرافیکی RTX برای کاهش مؤثرتر مقیاس تصاویر نیز بهره می برد.

انویدیا ادعا می ‌کند که 4x DSR، فریم ‌ها را با وضوح چهار برابر بیشتر از مانیتور شما ارائه می ‌کند و تقریباً با 2.25x DLDSR برابر است. این مقدار، حدودا دو برابر کارآمدتر است، به این معنی که مقداری از بار پردازنده گرافیکی را کاهش می دهد. از آنجایی که DLDSR به هسته های Tensor متکی است، (همان هسته هایی که برای DLSS استفاده می شود)  فقط در پردازنده های گرافیکی سری 20 و 30 NVIDIA RTX در دسترس خواهد بود. البته اگر کارت گرافیک RTX ندارید، می توانید از DSR استاندارد در بازی ها استفاده کنید.

NVIDIA DLSS در مقابل DSR و DLDSR: کدام یک بهتر است؟

همچنین گفتنی است که DLDSR در کنار DLSS کار می ‌کند و تصاویر را قبل از شروع DLDSR ارتقاء می ‌دهد تا رزولوشن بالاتر مجدداً کاهش یابد. این فناوری، بهتر است همانند DSR توسط کسانی استفاده شود که یک GPU با مقداری مازاد عملکرد دارند.

منبع: windowscentral