فروش جهانی کارت گرافیک بین سه ماهه آخر سال 2021 و سه ماهه نخست سال 2022 با افت 6.2 درصدی مواجه شده است. اخیراً گزارشی توسط مرکز تحقیقاتی Jon Peddie Research (JPR) منتشر شده و در آن به این موضوع اشاره شده است. مطابق با این گزارش در فصل اول سال 2022 حدود 96 میلیون عدد کارت گرافیک در سرتاسر دنیا به فروش رفته است. با وجود اینکه این میزان فروش افت 6.2 درصدی داشته، اما افت آن در این بازه زمانی نسبت به سال های گذشته کمتر بوده است.

فروش جهانی کارت گرافیک در سه ماهه اول سال 2022 با افت مواجه شده است

JPR خاطر نشان کرده است که سه ماهه اول هر سال، به طور معمول نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته رشد فروش برابر یا کمتر داشته است. میانگین این میزان افت فروش در 10 سال گذشته حدود 10.2 درصد بوده است. به این معنا که افت 6.2 درصدی در سال جاری می تواند حتی یک پیشرفت برای صنعت کارت گرافیک به حساب آید!

این مرکز تحقیقاتی افت فروش کارت گرافیک را محصول چند دلیل مختلف می داند که از میان آنها می توان به آشفتگی داخلی کشور چین در اثر کووید 19 و جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد. همچنین در این گزارش آمده است که بازار کارت گرافیک و همچنین بازار PC مسلماً در آینده رشد قابل توجهی خواهند داشت. JPR پیش بینی کرده است که رشد سالانه این بازارها (به صورت ترکیبی) بین سال های 2022 تا 2026 برابر با 6.3 درصد باشد. حتی در ادامه سال 2022 نیز، علیرغم افت فروش جهانی کارت گرافیک، پیش بینی می شود که شاهد رشد فروش این قطعه سخت افزاری باشیم.

فروش جهانی کارت گرافیک در سه ماهه اول سال 2022 با افت مواجه شده است

مدیر مؤسسه تحقیقاتی Jon Peddie در همین رابطه عنوان کرده است: «خریداران کارت گرافیک در حال حاضر احتیاط بالایی را در پیش گرفته اند و بهتر می دانند صبر کنند تا محصولات جدید غول های فعال در صنعت کارت گرافیک شامل AMD، Intel و NVIDIA (AIN) در نیمه دوم سال به بازار بیایند. به این ترتیب می توان رشد 2 تا 3 درصدی را برای بازار کارت گرافیک در ادامه سال متصور بود».

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، درصد در اختیار داشتن سهم شرکت های بزرگ در بازار کارت گرافیک از سه ماهه آخر سال 2021 تا سه ماهه اول سال 2022 تغییراتی داشته است. مطابق با این نمودار، سهم AMD در این بازار 0.7 درصد رشد داشته اما سهم Intel با افت 2.4 درصدی مواجه شده است. همچنین سهم NVIDIA در این بازار از رشد 1.69 درصدی برخوردار شده است.

فروش جهانی کارت گرافیک در سه ماهه اول سال 2022 با افت مواجه شده است

در رابطه با میزان فروش هم باید به این نکته اشاره کنیم که در این بازه زمانی میزان فروش کارت گرافیک های AMD و Intel به ترتیب دارای افت 1.5 درصد و 8.7 درصد بوده اند. در حالیکه NVIDIA با رشد 3.2 درصدی در این زمینه مواجه بوده است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که با عرضه کارت گرافیک ها و فناوری های جدید انویدیا، اینتل و AMD چه تغییری در این آمار و ارقام ایجاد خواهد شد!

منبع: windowscentral