زمانی که AMD واحد پردازش گرافیکی Navi 24 و کارت گرافیک های Radeon RX 6400 و 6500 XT را معرفی کرد، اعلام کرده بود که این مدل ها فقط برای شرکت های تولید کننده دستگاه های دیجیتال در دسترس قرار خواهد گرفت. اما اخیراً شایعاتی مطرح شده که پردازنده گرافیکی Radeon RX 6400 به بازارهای خرده فروشی (retail) نیز عرضه خواهد شد و شاهد حضور آن در بازار جهت خرید عمومی خواهیم بود.

به زودی شاهد کارت گرافیک های مجهز به چیپ AMD Radeon RX 6400 در بازار خواهیم بود

در حالیکه هنوز AMD این اخبار را به صورت رسمی تأیید نکرده، اما به نظر می رسد که شرکت های Asus، ASRock، Gigabyte و MSI از پردازنده گرافیکی Radeon RX 6400 در محصولات خود استفاده کرده اند و به نوعی باعث عرضه آن به بازارهای خرده فروشی شده اند.

به عنوان مثال شاهد عرضه کارت گرافیک ASUS Dual Radeon RX 6400 4G با قیمت 260 دلار در بازار خرده فروشی یکی از کشورهای اروپایی بوده ایم. این کارت گرافیک همان طور که از عنوانش مشخص است، به 4 گیگابایت حافظه مجهز است و سیستم خنک کننده مجهز به دو فن بهره می برد (پس برای نصب آن به دو اسلات بر روی مادربرد نیاز است). متأسفانه هنوز هیچ عکسی از این کارت گرافیک منتشر نشده و حتی در لیست رسمی کارت گرافیک های موجود در بازار نیز دیده نمی شود! پس این سؤال ایجاد می شود که ایسوس چه زمانی فروش این مدل را آغاز کرده است؟!

به زودی شاهد کارت گرافیک های مجهز به چیپ AMD Radeon RX 6400 در بازار خواهیم بود

کارت گرافیک ASRock Radeon RX 6400 Challenger ITX احتمالاً اولین کارت گرافیک کاستوم بوده که اطلاعاتی مبنی بر به کار رفتن چیپ RX 6400 در آن منتشر شده است. با این وجود هنوز نام این کارت گرافیک در لیست هیچ یک از خرده فروشی ها دیده نمی شود.

شرکت گیگابایت نیز به نظر می رسد که قصد دارد تا کارت گرافیک های Radeon RX 6400 Eagle خود را با چهار گیگابایت حافظه آنبورد به بازار عرضه کند. چیپ به کار رفته در این کارت گرافیک دارای پارت نامبر GV-R64EAGLE-4GD است که تأیید می کند این چیپ، همان Radeon RX 6400 است که از جانب گیگابایت، لقب ‘Eagle’ به آن اضافه شده است! این لقب بیانگر این است که چیپ به کار رفته در این کارت گرافیک با نسخه ابتدایی ارائه شده توسط AMD تفاوت هایی دارد. به عنوان مثال می توان حدس زد که این کارت گرافیک سیستم خنک سازی پیشرفته تری دارد یا فرکانس آن افزایش پیدا کرده است.

به زودی شاهد کارت گرافیک های مجهز به چیپ AMD Radeon RX 6400 در بازار خواهیم بود

MSI نیز در سکوت خبری فروش کارت گرافیک Radeon RX 6400 Aero ITX را آغاز کرده است. این کارت گرافیک برای سیستم های Mini-ITX و دیگر سیستم های فشرده و جمع و جور که امکان تخصیص دو اسلات مادربرد آنها به کارت گرافیک وجود دارد، طراحی شده است. این کارت گرافیک دارای 4 گیگابایت حافظه GDDR6 با باس رابط 64 بیت است و به دو پورت DisplayPort 1.4 و HDMI 2.0 برای اتصال به مانیتور مجهز شده است.

باید به این نکته اشاره کنیم که AMD رسماً اعلام کرده است که پردازنده گرافیکی Navi 24 را به طور اختصاصی برای لپ تاپ های مجهز به پردازنده های رایزن سری 6000 طراحی کرده است. پس این کارت گرافیک برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ مناسب نیست. با این وجود فقدان قابلیت هایی مانند پشتیبانی از انکود کردن ویدئو یا دیکود کردن AV1، ممکن است تا از جذابیت این کارت گرافیک برای مصارف مولتی مدیا نیز بکاهد. دلیل تولید این کارت گرافیک توسط AMD این است که مدل Radeon RX 6500 XT اساساً یک مدل گیمینگ رده پایین است که به کانکتور برق 8 پین نیاز دارد. از این جهت استفاده از آن بر روی سیستم های ارزان قیمت (که به کانکتور برق اضافی مجهز نیستند) وجود ندارد. پس AMD برای از دست ندادن بازار سیستم های رده پایین و اقتصادی، اقدام به عرضه مدل Radeon RX 6400 کرده است.

منبع: tomshardware