همانطور که می دانید اخیرا اینتل مشخصات فنی کارت گرافیک های مجزا سری Arc اینتل را معرفی کرد. کارت گرافیک های سری ARC اینتل برای کار کردن با API های مدرن مانند دایرکت ایکس 12 و Vulkan طراحی شده اند و به همین دلیل از API های قدیمی تر مانند دایرکت ایکس 9 پشتیبانی نمی کنند. اینتل در صفحه پشتیبانی وب سایت رسمی خود به این نکته اشاره کرده است که پردازنده های گرافیکی Xe مجتمع در پردازنده های نسل 12 و کارت گرافیک های مجزای Arc این شرکت به صورت پیش فرض از دایرکت ایکس 9 پشتیبانی نمی کنند. لازم به ذکر است که پردازنده های گرافیکی Xe در بیشتر لپ تاپ های دارای پردازنده های نسل 12 اینتل از جمله لپ تاپ جدید HP Spectre x360 13.5 و.. به کار رفته شده است. به این ترتیب این پردازنده های گرافیکی اپلیکیشن ها و بازی های مبتنی بر API دایرکت ایکس 9 را از طریق شبیه سازی با دایرکت ایکس 12 اجرا می کنند و دیگر خبری از پشتیبانی در سطح سخت افزاری از دایرکت ایکس 9 نیست.

با تأیید اینتل، کارت گرافیک های سری Arc از دایرکت ایکس 9 پشتیبانی نمی کنند

پردازنده های گرافیکی اینتل برای شبیه سازی دایرکت ایکس 9 به دایرکت ایکس 12 از رابط D3D9On12 استفاده می کنند. استفاده از این رابط باعث می شود تا درخواست های ارسالی به API دایرکت ایکس 9 دیگر به درایور DX9 (که دیگر به صورت سخت افزاری بر روی چیپ وجود ندارد) ارسال نشود و برای دایرکت ایکس 12 شبیه سازی شود.

مایکروسافت اعلام کرده است که این رابط با همان کیفیت درایور DX9 عمل می کند و اپلیکیشن ها و بازی های مبتنی بر API دایرکت ایکس 9 را بدون هیچ مشکلی اجرا می کند.

با تأیید اینتل، کارت گرافیک های سری Arc از دایرکت ایکس 9 پشتیبانی نمی کنند

مطابق با اعلام اینتل، پردازنده های گرافیکی تجمیع شده با پردازنده های نسل 11 و قدیمی تر از دایرکت ایکس 9 به صورت سخت افزاری پشتیبانی می کنند و در عین حال کاربران برای استفاده از کارت گرافیک های مجزای Arc در کنار آنها مشکلی نخواهند داشت. در این حالت عملیات رندرینگ توسط کارت گرافیک مجزا انجام می شود نه پردازنده گرافیکی مجتمع. بنابراین سیستم به جای درایور DX9 از رابط DX9On12 استفاده خواهد کرد.

اینتل پیش از این اعلام کرده است که اولویت اول واحد گرافیکی این شرکت در حال حاضر اپلیکیشن ها و بازی هایی هستند که بر پایه API های دایرکت ایکس 12 و Vulkan عمل می کنند. پس از آن این شرکت قصد دارد تا تمرکز خود را بر روی دایرکت ایکس 11 و OpenGL متمرکز کند و در نهایت به سراغ بازی های قدیمی تر که با API هایی مانند دایرکت ایکس 9 اجرا می شوند خواهد رفت.

با تأیید اینتل، کارت گرافیک های سری Arc از دایرکت ایکس 9 پشتیبانی نمی کنند

نکته اینجاست که هنوز بازی های قدیمی زیادی هستند که تعداد زیادی از کاربران در سرتاسر دنیا آنها را بر روی سیستم خود اجرا می کنند. به عنوان مثال بازی Counter-Strike: Global Offensive از دایرکت ایکس 9 استفاده می کند و تعداد کاربران فوق العاده بالایی دارد! در چند وقت اخیر کاربران این بازی و دیگر بازی های قدیمی گزارش های زیادی را مبنی بر عدم اجرای صحیح این بازی ها با کارت گرافیک های Arc یا iGPU های سری Xe عنوان کرده اند. با توجه به این شرایط به نظر می رسد که اینتل باید سریع تر فکری به حال این وضعیت کند و مشکل شبیه سازی DX9 به DX12 را برای تمام عناوین بازی ها برطرف نماید.

منبع: wccftech