سرانجام کارت گرافیک های دسکتاپ اینتل در خارج از مرزهای کشور چین در دسترس قرار گرفته اند و کارشناسان و علاقه مندان می توانند آنها را در شرایط مختلف تست کنند. به عنوان مثال اخیراً وب سایت Gamers Nexus نتایج بنچمارک Arc A380 را منتشر کرده است. در این میان، اینتل نیز برخی اطلاعات را در رابطه با این کارت گرافیک های خود ارائه داده و یک سری بنچمارک از مدل Arc A750 را در دسترس قرار داده است. این کارت گرافیک یکی از مدل های رده بالای اینتل است و به نظر می رسد قدرت پردازشی قابل توجهی هم دارد! البته این چیزی است که اینتل ادعا کرده و باید ببینیم تا در دنیای واقعی تا چه اندازه صحت دارد!

اینتل ادعا می کند کارت گرافیک Arc A750 موفق شده RTX 3060 انویدیا را شکست دهد!

در همین راستا اینتل یک سری ویدئوی جدید از عملکرد کارت گرافیک رده بالای Arc A750 منتشر کرده است. در یکی از ویدئوهای کوتاه موجود در این سری، یک کلیپ مختصر از کارت A750 در حین اجرای بازی Cyberpunk 2077 و پس از آن یک سری بنچمارک نمایش داده می شوند. همچنین عملکرد این کارت گرافیک در اجرای بازی های Borderlands 3، Control، F1 2021 و Fortnite هم مورد آزمایش قرار گرفته است. جالب اینجا است که اینتل این آزمایش ها را به منظور مقایسه A750 با کارت گرافیک GeForce RTX 3060 انویدیا انجام داده و عملکرد این دو مدل را در اجرای بازی های نام برده شده مورد بررسی قرار داده است. لازم به ذکر است که این دو کارت گرافیک در کنار پرازنده Core i9 و با رزولوشن 1440p تست شده اند.

اینتل ادعا می کند کارت گرافیک Arc A750 موفق شده RTX 3060 انویدیا را شکست دهد!

نتیجه اینکه اینتل مدعی شده کارت گرافیک Arc A750 در مقایسه با RTX 3060 بازی ها را با نرخ فریم حدود 15 درصد بهتر اجرا کرده است. این موضوع می تواند برای اینتل کاملاً امیدوار کننده باشد! چرا که پیش از این کارت A380 این شرکت در رقابت با Radeon RX 6400 که یکی از رده پایین ترین و ارزان ترین کارت های جدید موجود در بازار به حساب می آید، شکست خورده بود. البته باید بدانید که اینتل دیتای کمتری را نسبت به بنچمارک Gamers Nexus در مورد A750 ارائه داده است و فقط عملکرد آن در پنج بازی آن هم با یک کانفیگ یکسان مورد بررسی قرار گرفته است. خود اینتل در این رابطه گفته که «عملکرد این کارت گرافیک در بازی های مختلف یکسان نخواهد بود». البته این احتمال هم وجود دارد که اینتل A750 و RTX 3060 را در صدها بازی با هم مقایسه کرده و فقط نتایج مربوط به 5 بازی را که اختلاف این دو کارت با هم زیادتر بوده منتشر کرده است!

اینتل ادعا می کند کارت گرافیک Arc A750 موفق شده RTX 3060 انویدیا را شکست دهد!

یکی از دلایل این برتری، معماری خاص پردازنده گرافیکی به کار رفته در Arc A750 است. پیش از این نیز دیده بودیم که پردازنده های گرافیکی اینتل تا اندازه زیادی به فناوری Resizable Base Address Memory (ReBAR) وابسته هستند که به پردازنده اجازه می دهد تا مستقیماً به حافظه داخلی GPU دسترسی داشته باشد. انویدیا و AMD هم از این تکنولوژی استفاده کرده اند، اما نتوانسته اند از آن در راستای ارتقای چشمگیر پرفورمنس کارت گرافیک های خود بهره ای ببرند. این عامل می تواند دلیل عملکرد متفاوت کارت گرافیک های اینتل در اجرای بازی های مختلف هم باشد.

طبق برنامه زمان بندی اعلام شده، اینتل کارت گرافیک های دسکتاپ سری Arc را تا پایان سال جاری روانه بازارهای جهانی خواهد کرد.

منبع: pcworld