شرکت ASRock در وب سایت رسمی خود نام 5 مادربرد جدید X670 و X670E را قرار داده است. این مادربردها X670E Taichi Carrara، Taichi، Steel Legend، Pro RS و X670 PG Lightning نام دارند و همگی آنها از پلتفرم AM5 پشتیبانی می کنند. این پلتفرم امکان نصب پردازنده های قدرتمند و جدید AMD Ryzen 7000 را بر روی سیستم فراهم می آورد. پیش از این مادربردهای سری Taichi را معرفی کرده بودیم و در این مقاله به بررسی ویژگی های سه مدل جدید دیگر برند ASRock می پردازیم. با ما همراه باشید.

مشخصات مادربرد ASRock X670E Pro RS

مشخصات مادربرد ASRock X670E Pro RS

مادربرد X670E Pro RS، اولین مادربرد ASRock از این سری است که برای کاربران حرفه ای تر طراحی شده است. خوشبختانه از این مدل یک عکس رسمی منتشر شده، هر چند مشخصات فنی کامل آن هنوز مبهم است.

قابل توجه ترین ویژگی این مادربرد، ست آپ اسلات های PCIe آن است. ASRock در اضافه کردن یک اسلات x16 دوم به این مادربرد به طور کامل صرف نظر کرده است و به این ترتیب کاربران فقط یک اسلات x16 5.0 برای نصب کارت گرافیک در اختیار دارند. سایر اسلات های PCIe این مادربرد حرفه ای شامل یک جفت اسلات x1 برای کارت های توسعه کوچک است. به عقیده کارشناسان ASRock این کار را برای کاهش هزینه نهایی مادربرد انجام داده است. چرا که در حال حاضر اسلات های سازگار با استاندارد PCIe 5.0 قیمت بالایی دارند و برای پشتیبانی از پهنای باند بالای آنها باید امکانات خاصی به مادربرد اضافه شود.

در طرف مقابل، کم بودن تعداد اسلات های PCIe، فضا را برای اضافه کردن امکانات دیگر به مادربرد X670E Pro RS بازتر کرده است. این مادربرد به دو اسلات M.2 اضافی با هیت سینک بزرگ M.2 مجهز است. در مجموع شاهد قرارگیری 5 اسلات M.2 + یک اسلات M.2 دیگر برای نصب ماژول وای فای بر روی این مادربرد هستیم.

مجهز بودن به پورت LAN با سرعت 2.5Gbps و پورت USB 3.2 Gen 2x2 Type-C سایر ویژگی های مهم این مادربرد را تشکیل می دهند.

مشخصات مادربرد ASRock X670E Steel Legend

هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با این مادربرد ارائه نشده اما با توجه به مدل نسل قبلی آن (X570 Steel Legend)، می توان آن را در دسته ارزان ترین مادربردهای گیمینگ X670E برند ASRock قرار داد. متأسفانه ASRock نه لیست مشخصات کلیدی و نه عکس این مادربرد را منتشر نکرده است؛ پس نمی توان در مورد آن اظهار نظر خاصی کرد. مطابق با صفحه این محصول در سایت شرکت سازنده، می توان آن را یک نسخه رده پایین تر نسبت به مدل های Taichi دانست.

مشخصات مادربرد ASRock X670E Steel Legend

در حال حاضر انتظار می رود که مادربرد Steel Legend دارای یک اسلات PCIe 5.0 x16 و کارت صدای Realtek ALC 1220 (سازگار با نرم افزار Nahimic Audio) باشد. همچنین اسلات های M.2 این مادربرد (که تعدادشان مشخص نیست)، از استاندارد PCIe Gen 5 پشتیبانی می کنند. تمام چیزی که در رابطه با پورت های USB این مادربرد این است که پورت USB 3.2 Gen 2x2 Type-C در میان آنها وجود دارد. سرانجام باید به این نکته اشاره کنیم که این مادربرد به پورت Dragon 2.5Gbps Dragon و ماژول ناشناخته وای فای 6E مجهز است.

مشخصات مادربرد ASRock PG Lightning

آخرین مدل از مادربردهای جدید ASRock، با نام PG Lightning و براساس چیپ X670 عرضه خواهد شد. متأسفانه ازراک این مادربرد را نیز به طور کامل معرفی نکرده و حتی عکسی از آن را منتشر نکرده است. تمام چیزی که فعلاً در رابطه با این مادربرد می دانیم، مجهز بودن آن به خروجی های HDMI و DisplayPort، کارت صدای ALC 897، پورت USB 3.2 Gen 2x2 Type-C و پورت شبکه Dragon 2.5Gbps است.

مشخصات مادربرد ASRock PG Lightning

با این حال با نگاه به نسخه قبلی مادربردهای PG ازراک، می توانیم در رابطه با این مادربرد جدید حدس هایی بزنیم. مادربردهای سری PG یا Phantom Gaming همواره مدل های گیمینگ میان رده ای بوده اند که از لحاظ توزیع برق و امکانات، از مادربردهای سری Steel Legend بالاتر قرار می گیرند. انتظار داریم که نسخه X670 این مادربردها نیز همان نقش سابق را این بار برای پلتفرم AM5 ایفا کند.

منبع: tomshardware