اگر قصد دارید بودجه زیادی به خرید تلویزیون اختصاص دهید، دو تا از بهترین تلویزیون ‌های 2022 ای که می ‌توانید بخرید، تلویزیون محبوب ال‌جی C2 OLED و تلویزیون QN90B QLED سامسونگ هستند. هر دو کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می دهند، تمام ویژگی های پیشرفته مورد نیاز را دارند و در اکثر اندازه ها قیمت یکسانی دارند. با این حال کدام یک برای شما مناسب تر است؟

پاسخ این سوال، تا حدی به دو فناوری نمایشگر کاملاً متفاوت آنها، یعنی QLED در مقابل OLED برمی گردد. به طور کلی، OLED بهتر است، اما برای همه مناسب نیست. روشنایی اتاق شما، اندازه ای که به آن نیاز دارید و میزان هزینه ای که می خواهید خرج کنید، همگی نقش مهمی را در کنار نحوه انجام بازی ها ایفا می کنند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مقایسه تلویزیون Samsung QN90B QLED با تلویزیون LG C2 OLED: در این نبرد کدام تلویزیون برنده می شود؟

از نظر کیفیت تصویر، تلویزیون OLED ال ‌جی بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرد

در طی آزمایش های مختلف، هر دو تلویزیون تصویر بسیار خوبی ارائه کردند، اما ال‌جی به لطف مزایای ذاتی فناوری OLED نتیجه بهتری ارائه داد. این دستگاه می‌تواند نقاط سیاه را کاملا نشان دهد، که کنتراست فوق‌ العاده‌ ای را در صحنه‌ های ترکیبی روشن و تاریک ایجاد می ‌کند. اما اگر اتاق بسیار روشنی دارید و نمی توانید نور محیط را کنترل کنید یا پنجره های زیادی رو به صفحه نمایش وجود دارد، سامسونگ QN90B می تواند بهتر عمل کند. این به این دلیل است که تلویزیون سامسونگ QN90B قابلیت روشنایی بیشتری (دو برابر یا بیشتر بسته به چیزی که در حال تماشای آن هستید) دارد که به آن کمک می کند تا با نور روشن بهتر رقابت کند. صفحه نمایش آن نیز در کاهش انعکاس بهتر است. اما در حالت کلی باید بگوییم که تلویزیون LG C2 به خودی خود بسیار روشن است، بنابراین از نظر کیفیت تصویر، همچنان انتخاب مناسبی برای اکثر اتاق ها است.
طبق معمول OLED برای تماشای خارج از زاویه بهتر است، یعنی از هر طرف که به تلویزیون نگاه کنید، صفحه نمایش آن را کاملا واضح خواهید دید، همچنین گفتنی است که  C2 دقت رنگ بالاتری نشان می دهد، البته این تفاوت خیلی چشمگیر نیست.

ضمن اینکه هر دو سری در طیف گسترده ‌ای از اندازه ‌ها و قیمت ‌های تقریباً مشابه عرضه می ‌شوند، اما تلویزیون سامسونگ QN90B در بزرگ ‌ترین اندازه ‌ها، به ‌ویژه 85 اینچی، قیمت ارزان‌ تری دارد.

از نظر کیفیت تصویر، تلویزیون OLED ال ‌جی بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرد

ویژگی ها و طراحی Samsung QN90B QLED در برابر LG C2 OLED

به طور خلاصه، هیچ یک از تلویزیون ها از نظر ظاهر یا ویژگی های اضافی مزیت بزرگی ندارند.

بزرگترین تفاوت، هاب بازی سامسونگ با قابلیت بیشتر است که به سرویس های بازی ابری از جمله

Xbox Game Pass، Google Stadia، Nvidia GeForce Now و Amazon Luna متصل می شود تا بتوانید مستقیماً بدون کنسول بازی ها را روی تلویزیون انجام دهید. LG C2 نیز از بازی های ابری برای Stadia و GeForce Now پشتیبانی می کند، اما Xbox یا Luna ندارد. البته این موضوع چندان اهمیتی برای گیمرها ندارد، چرا که آن ها به جای استفاده از تلویزیون‌ های پیشرفته مانند این، به سمت کنسول های بازی مانند پلی ‌استیشن 5 یا ایکس ‌باکس سری ایکس متمایل می شوند.

ویژگی ها و طراحی Samsung QN90B QLED در برابر LG C2 OLED

اساساً، ویژگی های بازی بین این دو تلویزون برابر است و تفاوت زیادی بین آن ها وجود ندارد، اما در ظاهر، حالت ‌های مختلف بازی در تلویزوین C2 ال جی دقت رنگ بهتری را نشان می دهد. گفتنی است که هر دو از جدیدترین ویژگی ‌ها مانند سیگنال‌ های 4K/120 هرتز، ALLM (با اعداد تاخیر ورودی مشابه) و فرمت ‌های VRR پشتیبانی می ‌کنند. ناگفته نماند که تلویزیون سامسونگ از Dolby Vision HDR پشتیبانی نمی کند اما در عوض از HDR10+ بهره می برد.

منبع: cnet