سامسونگ گلکسی S22 Ultra در مقابل گلکسی نوت 20 Ultra: آیا باید گوشی خود را ارتقا دهید؟

طرفداران وفادار گلکسی نوت سامسونگ مدتی است که خواهان به روز رسانی هستند. اما همانطور که می دانید عرضه گوشی های سری نوت سامسونگ در حال مرگ است. و با معرفی گلکسی اس 22، می توان آن را جانشین گلکسی نوت دانست. در این بخش قصد داریم مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا را با گلکسی نوت 20 اولترا مقایسه کنیم. اگرچه نام آن ها یکسان نیست، اما نمی توان منکر این شد که پرچمدار سامسونگ جانشین تبلت آن شده است.

طراحی و صفحه نمایش

طراحی و صفحه نمایش

گلکسی اس 22 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا طراحی تقریباً یکسانی دارند و گلکسی نوت حدود 1 میلی متر بلندتر است.
مواردی که سامسونگ برای ساخت این دو گوشی انتخاب کرده تغییر چندانی نکرده است. هر دو مدل از گوریلا گلس ویکتوس برای پنل پشتی و نمایشگر استفاده می ‌کنند، البته در Galaxy S22 Ultra به جای Victus سنتی، از Victus Plus استفاده شده است. قاب به کار رفته در گلکسی اس 22 اولترا از نوع  آلومینیومی Armor است و در گلکسی نوت 20 اولترا از قاب  فولادی ضد زنگ بهره برده شده است.

گلکسی اس 22 اولترا اولین دستگاه غیر Note است که قلم S Pen را ارائه می دهد. همچنین دارای یک بلندگوی خاموش به همراه پورت USB-C در لبه پایینی خود می باشد. شاید مهم ترین تغییر طراحی بین این دو دستگاه مربوط به ماژول دوربین باشد. گلکسی نوت 20 اولترا شامل مجموعه ای آشنا از دوربین ها در یک قاب مستطیلی است. اما در گلکسی اس 22 اولترا، هر دوربین در یک حلقه فلزی قرار دارد.

طراحی و صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی نوت 20 اولترا با اندازه 6.9 اینچ عرضه می شود و نسبت به گلکسی اس 22 اولترا با اندازه 6.8 اینچ بزرگتر است. هر دو دستگاه دارای پنل های AMOLED با نرخ تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از HDR10 Plus هستند. سامسونگ همچنین از طراحی Infinity-O خود برای هر دو پنل استفاده کرده و یک دوربین سلفی پانچ در مرکز بالا قرار داد. در غیر این صورت، چیز زیادی برای گفتن در مورد دو طرح تقریباً یکسان وجود ندارد.

سخت افزار و دوربین ها

سخت افزار و دوربین ها

همانطور که در بالا اشاره شد، گلکسی اس 22 اولترا و نوت 20 اولترا از نظر ظاهری و طراحی یکسان هستند، اما تغییرات اصلی در زیر قاب آن ها اتفاق افتاده است! آخرین دستگاه نوت سامسونگ دارای اسنپدراگون 865 و یا اگزینوس 990 است. درحالیکه گلکسی اس 22 اولترا، با اسنپدراگون 8 نسل 1 کاملاً جدید و اگزینوس 2200 ارائه می شود.

در این مرحله، می توان گفت که اسنپدراگون 8 نسل 1 بسیار جلوتر از اسنپدراگون 865 است. درواقع کوالکام زمان زیادی برای اصلاح طراحی و کاهش تراشه 7 نانومتری به 4 نانومتری صرف کرده است. بنابراین، ممکن است تا زمانی که از هر یک از دستگاه ها استفاده سنگین نکنید، متوجه تفاوت زیاد در کارهای روزانه نشوید.

در زمینه نرم ‌افزار یا حداقل بروزرسانی‌ های نرم ‌افزار، گلکسی اس 22 اولترا برتری دارد. نوت 20 اولترا سامسونگ حدود یک سال و نیم بروزرسانی دارد، در حالی که سری جدید گلکسی اس 22 تازه معرفی شده است. قبلاً شاهد دریافت نوت 20 اولترا با اندروید 11 و اندروید 12 بودیم، اما گلکسی اس 22 اولترا چهار بروزرسانی نسخه اندروید را دریافت می‌ کند که آن را به اندروید 16 منتقل می‌ کند. همچنین باید پنج سال وصله ‌های امنیتی دریافت کند.

سخت افزار و دوربین ها

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین این دو گوشی هیولا، باتری و تنظیمات شارژ است. گلکسی اس 22 اولترا یک باتری بسیار بزرگتر با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت دارد که در مقایسه با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی نوت 20 اولترا بهتر است. از نظر شارژ باتری باید بگوییم که اس 22 اولترا نیز سریع ‌تر شارژ می ‌شود، چرا که سرعت شارژ سیمی آن در مقابل سرعت 25 واتی Note به 45 وات تغییر یافته است.

آخرین تفاوت کلیدی که باید به آن اشاره کنیم، تنظیمات دوربین است. به غیر از تفاوت‌ های قابل توجه در طراحی دوربین ها، هر دو گلکسی اس 22 اولترا و نوت 20 اولترا با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی عرضه می شوند. همچنین در گلکسی اس 22 اولترا از دوربین های تله فوتو دوگانه 10 مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم اپتیکال 10 برابر استفاده شده است، در حالی که نوت 20 اولترا حداکثر 5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می دهد. ناگفته نماند که  هر دو گوشی از یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض نیز بهره می برند.

دوربین سلفی سامسونگ یکی دیگر از تمایزهای مهم است، در نوت 20 اولترا از لنز 10 مگاپیکسلی استفاده شده است در حالیکه گلکسی اس 22 اولترا دارای لنز 40 مگاپیکسلی است.

منبع: androidauthority