در سال 2021 بیشترین تعداد مانیتور طی یک سال میلادی در طول تاریخ به فروش رفته است! در گزارشی که توسط مرکز تحقیقاتی IDC منتشر شده، در این سال شاهد فروش 143.6 میلیون مانیتور در سطح دنیا بوده ایم که رکورد فروش این دستگاه را جابجا کرده است. به خصوص در اوایل سال 2021 تقاضا برای خرید مانیتور بسیار بالا بوده است؛ اما هر چه به پایان این سال نزدیک شده ایم، این تقاضا کاهش داشته است.

در سال 2021 رکورد فروش مانیتور در طول تاریخ شکسته شد! اما ممکن است در سال 2022 اوضاع چنین نباشد!

فروش مانیتور در سال 2021 نسبت به سال قبل از آن با رشد 5 درصدی مواجه شده است. البته این آمار می توانست بهتر از این هم باشد. چرا که در نیمه نخست این سال، رشد فروش مانیتور نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته برابر با 19.4 درصد بوده است. اما این بازار در نیمه دوم سال با رکود چالش برانگیزی مواجه شده است که باعث شده تا رشد فروش مانیتور دچار وقفه شود. این تغییر حالت بازار به طور عمده مربوط به میزان تقاضای مصرف کنندگان بوده است. به طوری که حتی در سه ماهه آخر سال 2021، بازار فروش مانیتور نسبت به سه ماهه آخر سال 2020 دارای افت 5.2 درصدی بوده است!

با ورود به نیمه دوم سال 2021 چه اتفاقی برای بازار مانیتور افتاده است؟! اول از همه ذکر این نکته ضروری است که آغاز سال 2021 در واقع با ادامه رشد فروش مانیتور که از سال 2018 آغاز شده بود، مصادف شد. در این دوره، عوامل زیادی مانند بروز پاندمی کرونا و قرنطینه های سراسری، باعث افزایش تقاضای کاربران خانگی برای خرید مانیتور شده بود. هر چه به پایان سال 2021 نزدیک تر شدیم، تأثیرات پاندمی به دلیل واکسیناسیون های سراسری کاهش پیدا کرد و در بسیاری از کشورها در نیمه دوم این سال شاهد قرنطینه نبوده ایم

در سال 2021 رکورد فروش مانیتور در طول تاریخ شکسته شد! اما ممکن است در سال 2022 اوضاع چنین نباشد!

نکته جالب دیگر در این رابطه این است که تحلیلگران IDC معتقدند که تثبیت جایگاه ویندوز 10 در میان کسب و کارهای مختلف نیز بر روی رشد فروش مانیتور طی سال های 2018 تا 2021 تأثیر مثبت داشته است. به هر حال اگر بخواهیم تا میزان تأثیر ویندوز 11 بر روی فروش مانیتور را بررسی کنیم، به نظر باید تا سال 2025 منتظر بمانیم. به همین دلیل عرضه ویندوز 11 نیز بر روی کاهش فروش مانیتور در نیمه دوم سال 2021 مؤثر بوده است. لازم به ذکر است که اشباع شدن بازار هم یکی از دلایل دیگر (و البته کم اهمیت تر) این اتفاق بوده است. توجه داشته باشید که در این گزارش اشاره ای به مانیتورهای گیمینگ نشده است.

فروش پایین مانیتور در سه ماهه آخر سال 2021 اتفاق خوشایندی نیست! دوباره عواملی مانند قرنطینه و پاندمی کرونا در این دوره مشکل ساز شده است. به عنوان مثال چین در این دوره مجدداً قرنطینه های سنگینی را برای جلوگیری از رشد مجدد ویروس کرونا اعمال کرده است. این موضوع نه تنها در روند تولید مانیتور مشکلاتی ایجاد کرده است، بلکه در زنجیره حمل و نقل نیز اختلالاتی ایجاد کرده است. تمامی این عوامل در کنار هم باعث شده اند که فروش فقط دو شرکت در سه ماهه آخر سال 2021 با رشد مواجه شود: Dell و Lenovo.

در سال 2021 رکورد فروش مانیتور در طول تاریخ شکسته شد! اما ممکن است در سال 2022 اوضاع چنین نباشد!

سال 2022 نیز برای بازار مانیتور چندان سال خوش یمنی به نظر نمی رسد! ارقام ارائه شده در گزارش IDC از کاهش فروش جهانی مانیتور به میزان 3.6 درصد نسبت به سال گذشته خبر می دهند! این موضوع می تواند زنگ خطری برای تولید کنندگان مانیتور و حاکی از اشباع بازار از محصولات آنها باشد. ضمن اینکه عواملی مانند افزایش تورم به دلیل بالا رفتن قیمت حامل های انرژی که تحت تأثیر جنگ اوکراین رخ داده، بر روی این شرایط بی تأثیر نبوده اند.

تحلیلگران بازار مانیتور اعتقاد دارند که بین سال های 2023 تا 2026 رشد این بازار ثابت خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که آیا پدیده یا اتفاق جدیدی می تواند بر روی رشد مجدد فروش مانیتور در سطح دنیا تأثیرگذار باشد یا خیر. مواردی مانند تکنولوژی های OLED و Micro LED، فرم فاکتورهای جدید مانند مانیتورهای رول شونده یا تاشو، رزولوشن های بالاتر یا عرضه کارت گرافیک های قدرتمندتر برای پشتیبانی از نمایش سه بعدی می تواند باعث تحول در بازار مانیتور در آینده شوند.

منبع: tomshardware